Hospitalidade e religião nómada: identidade para além da violência
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/32239 |
Resumo: | A strict notion of identity, defined either by its territoriality or by its cultural or individualistic reduction, can find support in a conception of religion whose sole reference is to a single true God or to a sacrificial process, leading to an inevitable relationship between religion and violence. In this paper, however, another principle, inspired by Paul Ricoeur, Jacques Derrida, Jan Patocka and Emmanuel Levinas, has been adopted. It explores the excessive and gratuitous nature of the religious, interpreted as responsibility and concretely applicable to the dynamics of unconditional hospitality Such an approach gives rise to nomadic religious identities that, in principle, should be immune to the possibility of violence, unless it is, for reasons of identity, a "violence" against violence. |
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Hospitalidade e religião nómada: identidade para além da violênciaHospitality and nomadic religion: identity over and above violenceReligionViolenceHospitalityResponsibilityEthicsReligiãoViolênciaHospitalidadeResponsabilidadeÉticaA strict notion of identity, defined either by its territoriality or by its cultural or individualistic reduction, can find support in a conception of religion whose sole reference is to a single true God or to a sacrificial process, leading to an inevitable relationship between religion and violence. In this paper, however, another principle, inspired by Paul Ricoeur, Jacques Derrida, Jan Patocka and Emmanuel Levinas, has been adopted. It explores the excessive and gratuitous nature of the religious, interpreted as responsibility and concretely applicable to the dynamics of unconditional hospitality Such an approach gives rise to nomadic religious identities that, in principle, should be immune to the possibility of violence, unless it is, for reasons of identity, a "violence" against violence.Partindo de uma noção fechada de identidade, seja pela sua redução territorial seja pela sua redução cultural ou mesmo individual, que poderia encontrar apoio numa concepção de religião como posse exclusiva da referência a um único Deus verdadeiro ou como processo sacrificial, chegar-se-á a uma relação inevitável entre religião e violência. Propõe-se aqui um outro princípio, inspirado em Paul Ricoeur, Jacques Derrida, Jan Patocka e Emmanuel Levinas, que explora a dimensão excessiva e gratuita do religioso, interpretado como responsabilidade e com aplicação concreta no dinamismo da hospitalidade incondicional. Isso origina identidades religiosas nómadas, as quais estariam, em princípio, imunes à possibilidade de violência, a não ser que se trate de uma “violência†contra a violência, por exigência identitária.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaDuque, João Manuel2021-03-17T11:05:58Z2020-092020-09-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/32239por0102-446910.20911/21768757V52N3P775/202085099369155000601008200012info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:37:41Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/32239Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:26:01.135562Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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