O corpo, a origem e o sagrado no cinema: uma introdução
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/didaskalia.2012.2319 |
Resumo: | Cinema has always been interested in expressing the sacred, directly linked to the image of the divine and in more implicit forms, using reality as a space for union between Man and the Transcendent. In either case, the body is a place for film to represent the origin of the sacred, because the camera, and particularly the close-up, isolates parts of the original context and succeeds in transforming its meaning. What are the principal cinematographic forms of revealing the contemporary sacred? The very concept of sacred is ‘in coming into being’. What is the position of contemporary cinema front to this ‘new sacred’? This text seeks to raise these questions through an analysis of various examples from the history of cinema. |
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O corpo, a origem e o sagrado no cinema: uma introduçãoCinema has always been interested in expressing the sacred, directly linked to the image of the divine and in more implicit forms, using reality as a space for union between Man and the Transcendent. In either case, the body is a place for film to represent the origin of the sacred, because the camera, and particularly the close-up, isolates parts of the original context and succeeds in transforming its meaning. What are the principal cinematographic forms of revealing the contemporary sacred? The very concept of sacred is ‘in coming into being’. What is the position of contemporary cinema front to this ‘new sacred’? This text seeks to raise these questions through an analysis of various examples from the history of cinema.O cinema tem-se interessado pelo conceito de sagrado, diretamente ligado à imagem do divino ou de forma mais implícita, utilizando a realidade como espaço de união entre o homem e o transcendente. Em ambos casos, o corpo é um lugar fílmico de representação da origem do sagrado, porque a câmara, e em particular o grande-plano, isola as partes do seu contexto original e consegue transformar o seu sentido. Quais são as principais formas cinematográficas de revelação do sagrado contemporâneo? O próprio conceito de sagrado está “em devir”. Qual é a posição do cinema contemporâneo perante esse “novo sagrado”? Propõe-se introduzir essas questões a partir da análise de vários exemplos ao longo da história do cinema.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/didaskalia.2012.2319oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2319Didaskalia; Vol 42 No 1 (2012): Interrogar as origens; 197-210Didaskalia; v. 42 n. 1 (2012): Interrogar as origens; 197-2100253-167410.34632/didaskalia.2012.42.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2319https://doi.org/10.34632/didaskalia.2012.2319https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2319/2238Direitos de Autor (c) 2012 Inês Gilhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGil, Inês2022-09-26T10:57:40Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2319Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:53.509319Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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