Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004 |
Resumo: | Between 2002 and 2013, the author of this article published and saw staged three different plays that establish creative dialogues with the work of Fernando Pessoa. Two of them – Audição – Com Daisy ao vivo no Odre Marítimo (Audition – With Daisy live in Lisbon) and Cabaré de Ofélia (Ophelia’s Cabaret) constitute a dramaturgical diptych sharing a common character who is present in both: Daisy Mason; reinvention of the figure from a Pessoa’s poem, portrayed in them as a drag‑queen friend of Álvaro de Campos, “legend of poetry and music‑hall”. The third of these plays, Menino de sua Avó (Fernando and his Grandmother), brings to the theatrical scene Dionísia Seabra, Fernando’s crazy grandmother, in a play with seven scenic encounters between grandmother and grandson that extend beyond the physical death of both. The article begins by establishing a brief comprehensive picture of Pessoa’s approach to the universe of theater and dramatic creation, namely that which in its plural creation is identified with a function that we can designate as a poet‑actor. The discursive course of the article gives attention to each of the mentioned plays, articulating the motivations for their writing, the imaginary that constitutes them, as well as the way they relate to elements and figures from the fictional universe of Fernando Pessoa. |
id |
RCAP_495f49a8574f515e5fb7d0aef6edf07d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/24804 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poetsDaisy e Dionísia: três peças com o teatro de poetas de PessoatheatreFernando Pessoapoet-actordramaturgical creationtext and sceneteatroFernando Pessoapoeta-actorcriação dramatúrgicatexto e cenaBetween 2002 and 2013, the author of this article published and saw staged three different plays that establish creative dialogues with the work of Fernando Pessoa. Two of them – Audição – Com Daisy ao vivo no Odre Marítimo (Audition – With Daisy live in Lisbon) and Cabaré de Ofélia (Ophelia’s Cabaret) constitute a dramaturgical diptych sharing a common character who is present in both: Daisy Mason; reinvention of the figure from a Pessoa’s poem, portrayed in them as a drag‑queen friend of Álvaro de Campos, “legend of poetry and music‑hall”. The third of these plays, Menino de sua Avó (Fernando and his Grandmother), brings to the theatrical scene Dionísia Seabra, Fernando’s crazy grandmother, in a play with seven scenic encounters between grandmother and grandson that extend beyond the physical death of both. The article begins by establishing a brief comprehensive picture of Pessoa’s approach to the universe of theater and dramatic creation, namely that which in its plural creation is identified with a function that we can designate as a poet‑actor. The discursive course of the article gives attention to each of the mentioned plays, articulating the motivations for their writing, the imaginary that constitutes them, as well as the way they relate to elements and figures from the fictional universe of Fernando Pessoa. Entre 2002 e 2013, o autor deste artigo publicou e viu encenar três peças de teatro diferentes que estabelecem diálogos criativos com a obra de Fernando Pessoa. Duas delas - Audição - Com Daisy ao vivo no Odre Marítimo (Audição - Com Daisy ao vivo em Lisboa) e Cabaré de Ofélia (Cabaré de Ofélia) constituem um díptico dramatúrgico que partilha um carácter comum que está presente em ambas: Daisy Mason; reinvenção da figura de um poema de Pessoa, retratada neles como um drag-queen amigo de Álvaro de Campos, "lenda da poesia e do music-hall". A terceira destas peças, Menino de sua Avó (Fernando e sua avó), traz para a cena teatral Dionísia Seabra, a louca avó de Fernando, numa peça com sete encontros cénicos entre avó e neto que se estendem para além da morte física de ambos. O artigo começa por estabelecer um breve quadro abrangente da abordagem de Pessoa ao universo do teatro e da criação dramática, nomeadamente aquela que na sua criação plural é identificada com uma função que podemos designar como um poeta-actor. O percurso discursivo do artigo dá atenção a cada uma das peças mencionadas, articulando as motivações da sua escrita, o imaginário que as constitui, bem como a forma como se relacionam com elementos e figuras do universo ficcional de Fernando Pessoa. Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2021-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004Sinais de Cena; 2nd series, nr. 5 (2021); 14-42Sinais de Cena; 2e série, n°5 (2021); 14-42Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 5 (2021); 14-422184-95521646-0715reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/24804https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/24804/18276Direitos de Autor (c) 2021 Armando Nascimento Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento Rosa, Armando2023-09-23T05:43:09Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/24804Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:38:01.222811Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets Daisy e Dionísia: três peças com o teatro de poetas de Pessoa |
title |
Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets |
spellingShingle |
Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets Nascimento Rosa, Armando theatre Fernando Pessoa poet-actor dramaturgical creation text and scene teatro Fernando Pessoa poeta-actor criação dramatúrgica texto e cena |
title_short |
Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets |
title_full |
Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets |
title_fullStr |
Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets |
title_full_unstemmed |
Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets |
title_sort |
Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets |
author |
Nascimento Rosa, Armando |
author_facet |
Nascimento Rosa, Armando |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento Rosa, Armando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
theatre Fernando Pessoa poet-actor dramaturgical creation text and scene teatro Fernando Pessoa poeta-actor criação dramatúrgica texto e cena |
topic |
theatre Fernando Pessoa poet-actor dramaturgical creation text and scene teatro Fernando Pessoa poeta-actor criação dramatúrgica texto e cena |
description |
Between 2002 and 2013, the author of this article published and saw staged three different plays that establish creative dialogues with the work of Fernando Pessoa. Two of them – Audição – Com Daisy ao vivo no Odre Marítimo (Audition – With Daisy live in Lisbon) and Cabaré de Ofélia (Ophelia’s Cabaret) constitute a dramaturgical diptych sharing a common character who is present in both: Daisy Mason; reinvention of the figure from a Pessoa’s poem, portrayed in them as a drag‑queen friend of Álvaro de Campos, “legend of poetry and music‑hall”. The third of these plays, Menino de sua Avó (Fernando and his Grandmother), brings to the theatrical scene Dionísia Seabra, Fernando’s crazy grandmother, in a play with seven scenic encounters between grandmother and grandson that extend beyond the physical death of both. The article begins by establishing a brief comprehensive picture of Pessoa’s approach to the universe of theater and dramatic creation, namely that which in its plural creation is identified with a function that we can designate as a poet‑actor. The discursive course of the article gives attention to each of the mentioned plays, articulating the motivations for their writing, the imaginary that constitutes them, as well as the way they relate to elements and figures from the fictional universe of Fernando Pessoa. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004 https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004 |
url |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/24804 https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/24804/18276 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Armando Nascimento Rosa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Armando Nascimento Rosa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sinais de Cena; 2nd series, nr. 5 (2021); 14-42 Sinais de Cena; 2e série, n°5 (2021); 14-42 Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 5 (2021); 14-42 2184-9552 1646-0715 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130243364028416 |