Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento Rosa, Armando
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004
Resumo: Between 2002 and 2013, the author of this article published and saw staged three different plays that establish creative dialogues with the work of Fernando Pessoa. Two of them – Audição – Com Daisy ao vivo no Odre Marítimo (Audition – With Daisy live in Lisbon) and Cabaré de Ofélia (Ophelia’s Cabaret) constitute a dramaturgical diptych sharing a common character who is present in both: Daisy Mason; reinvention of the figure from a Pessoa’s poem, portrayed in them as a drag‑queen friend of Álvaro de Campos, “legend of poetry and music‑hall”. The third of these plays, Menino de sua Avó (Fernando and his Grandmother), brings to the theatrical scene Dionísia Seabra, Fernando’s crazy grandmother, in a play with seven scenic encounters between grandmother and grandson that extend beyond the physical death of both. The article begins by establishing a brief comprehensive picture of Pessoa’s approach to the universe of theater and dramatic creation, namely that which in its plural creation is identified with a function that we can designate as a poet‑actor. The discursive course of the article gives attention to each of the mentioned plays, articulating the motivations for their writing, the imaginary that constitutes them, as well as the way they relate to elements and figures from the fictional universe of Fernando Pessoa.    
id RCAP_495f49a8574f515e5fb7d0aef6edf07d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/24804
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poetsDaisy e Dionísia: três peças com o teatro de poetas de PessoatheatreFernando Pessoapoet-actordramaturgical creationtext and sceneteatroFernando Pessoapoeta-actorcriação dramatúrgicatexto e cenaBetween 2002 and 2013, the author of this article published and saw staged three different plays that establish creative dialogues with the work of Fernando Pessoa. Two of them – Audição – Com Daisy ao vivo no Odre Marítimo (Audition – With Daisy live in Lisbon) and Cabaré de Ofélia (Ophelia’s Cabaret) constitute a dramaturgical diptych sharing a common character who is present in both: Daisy Mason; reinvention of the figure from a Pessoa’s poem, portrayed in them as a drag‑queen friend of Álvaro de Campos, “legend of poetry and music‑hall”. The third of these plays, Menino de sua Avó (Fernando and his Grandmother), brings to the theatrical scene Dionísia Seabra, Fernando’s crazy grandmother, in a play with seven scenic encounters between grandmother and grandson that extend beyond the physical death of both. The article begins by establishing a brief comprehensive picture of Pessoa’s approach to the universe of theater and dramatic creation, namely that which in its plural creation is identified with a function that we can designate as a poet‑actor. The discursive course of the article gives attention to each of the mentioned plays, articulating the motivations for their writing, the imaginary that constitutes them, as well as the way they relate to elements and figures from the fictional universe of Fernando Pessoa.    Entre 2002 e 2013, o autor deste artigo publicou e viu encenar três peças de teatro diferentes que estabelecem diálogos criativos com a obra de Fernando Pessoa. Duas delas - Audição - Com Daisy ao vivo no Odre Marítimo (Audição - Com Daisy ao vivo em Lisboa) e Cabaré de Ofélia (Cabaré de Ofélia) constituem um díptico dramatúrgico que partilha um carácter comum que está presente em ambas: Daisy Mason; reinvenção da figura de um poema de Pessoa, retratada neles como um drag-queen amigo de Álvaro de Campos, "lenda da poesia e do music-hall". A terceira destas peças, Menino de sua Avó (Fernando e sua avó), traz para a cena teatral Dionísia Seabra, a louca avó de Fernando, numa peça com sete encontros cénicos entre avó e neto que se estendem para além da morte física de ambos. O artigo começa por estabelecer um breve quadro abrangente da abordagem de Pessoa ao universo do teatro e da criação dramática, nomeadamente aquela que na sua criação plural é identificada com uma função que podemos designar como um poeta-actor. O percurso discursivo do artigo dá atenção a cada uma das peças mencionadas, articulando as motivações da sua escrita, o imaginário que as constitui, bem como a forma como se relacionam com elementos e figuras do universo ficcional de Fernando Pessoa.  Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2021-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004Sinais de Cena; 2nd series, nr. 5 (2021); 14-42Sinais de Cena; 2e série, n°5 (2021); 14-42Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 5 (2021); 14-422184-95521646-0715reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/24804https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/24804/18276Direitos de Autor (c) 2021 Armando Nascimento Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento Rosa, Armando2023-09-23T05:43:09Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/24804Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:38:01.222811Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets
Daisy e Dionísia: três peças com o teatro de poetas de Pessoa
title Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets
spellingShingle Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets
Nascimento Rosa, Armando
theatre
Fernando Pessoa
poet-actor
dramaturgical creation
text and scene
teatro
Fernando Pessoa
poeta-actor
criação dramatúrgica
texto e cena
title_short Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets
title_full Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets
title_fullStr Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets
title_full_unstemmed Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets
title_sort Daisy and Dionísia: three plays with the theatre of Pessoa's poets
author Nascimento Rosa, Armando
author_facet Nascimento Rosa, Armando
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento Rosa, Armando
dc.subject.por.fl_str_mv theatre
Fernando Pessoa
poet-actor
dramaturgical creation
text and scene
teatro
Fernando Pessoa
poeta-actor
criação dramatúrgica
texto e cena
topic theatre
Fernando Pessoa
poet-actor
dramaturgical creation
text and scene
teatro
Fernando Pessoa
poeta-actor
criação dramatúrgica
texto e cena
description Between 2002 and 2013, the author of this article published and saw staged three different plays that establish creative dialogues with the work of Fernando Pessoa. Two of them – Audição – Com Daisy ao vivo no Odre Marítimo (Audition – With Daisy live in Lisbon) and Cabaré de Ofélia (Ophelia’s Cabaret) constitute a dramaturgical diptych sharing a common character who is present in both: Daisy Mason; reinvention of the figure from a Pessoa’s poem, portrayed in them as a drag‑queen friend of Álvaro de Campos, “legend of poetry and music‑hall”. The third of these plays, Menino de sua Avó (Fernando and his Grandmother), brings to the theatrical scene Dionísia Seabra, Fernando’s crazy grandmother, in a play with seven scenic encounters between grandmother and grandson that extend beyond the physical death of both. The article begins by establishing a brief comprehensive picture of Pessoa’s approach to the universe of theater and dramatic creation, namely that which in its plural creation is identified with a function that we can designate as a poet‑actor. The discursive course of the article gives attention to each of the mentioned plays, articulating the motivations for their writing, the imaginary that constitutes them, as well as the way they relate to elements and figures from the fictional universe of Fernando Pessoa.    
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004
url https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2021.0004
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/24804
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/24804/18276
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Armando Nascimento Rosa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Armando Nascimento Rosa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Sinais de Cena; 2nd series, nr. 5 (2021); 14-42
Sinais de Cena; 2e série, n°5 (2021); 14-42
Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 5 (2021); 14-42
2184-9552
1646-0715
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130243364028416