"TÁR" (2022) by Todd Field. The Berlin Conductor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Norton Dias, Teresa
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34640/ct9uma2024nortondias
Resumo: TÁR (2022) portrays a phase in the life of a conductor, Lydia Tár, of the Berlin Symphony Orchestra, in her attitude towards the art she masters, as an author; in her profession, as a conductor; in her personal life, as a woman and in her relationship with others. With Lydia Tár imposing herself on a vertical, essentially male structure, those who watch the film are presented by the scriptwriter and director, Todd Field, with a series of aspects that go beyond those of her profession as the leader of an orchestra, where the leadership is also predominantly male. In this critical analysis we will try, with the help of authors such as Judith Butler, to establish a parallel between the reality of this fiction and the reality that the 21st century offers us.
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spelling "TÁR" (2022) by Todd Field. The Berlin Conductor"TÁR" (2022) de Todd Field. El director de orquesta de Berlín"TÁR" (2022) de Todd Field. Le chef d'orchestre de Berlin"TÁR" (2022) de Todd Field. A Maestrina de BerlimTÁRempoderamento femininoidentidade de génerodireitos LGBTIQTÁRfemale empowermentgender identityLGBTQI rightsTÁRautonomisation des femmesidentité de genredroits des personnes LGBTIQTÁRautonomía de la mujeridentidad de géneroderechos LGBTIQTÁR (2022) portrays a phase in the life of a conductor, Lydia Tár, of the Berlin Symphony Orchestra, in her attitude towards the art she masters, as an author; in her profession, as a conductor; in her personal life, as a woman and in her relationship with others. With Lydia Tár imposing herself on a vertical, essentially male structure, those who watch the film are presented by the scriptwriter and director, Todd Field, with a series of aspects that go beyond those of her profession as the leader of an orchestra, where the leadership is also predominantly male. In this critical analysis we will try, with the help of authors such as Judith Butler, to establish a parallel between the reality of this fiction and the reality that the 21st century offers us.TÁR (2022) retrata una etapa de la vida de una directora de orquesta, Lydia Tár, de la Orquesta Sinfónica de Berlín, en su actitud hacia el arte que domina, como autora; en su profesión, como directora; en su vida personal, como mujer y en su relación con los demás. Con Lydia Tár imponiéndose sobre una estructura vertical, esencialmente masculina, a quien ve la película el guionista y director, Todd Field, le presenta una serie de aspectos que van más allá de los de su profesión como directora de orquesta, donde el liderazgo también es predominantemente masculino. En este análisis crítico intentaremos, con la ayuda de autoras como Judith Butler, establecer un paralelismo entre la realidad de esta ficción y la realidad que nos ofrece el siglo XXI.TÁR (2022) dépeint une phase de la vie d'une chef d'orchestre, Lydia Tár, de l'Orchestre symphonique de Berlin, dans son attitude envers l'art qu'elle maîtrise, en tant qu'auteur ; dans sa profession, en tant que chef d'orchestre ; dans sa vie personnelle, en tant que femme et dans ses relations avec les autres. Lydia Tár s'imposant à une structure verticale essentiellement masculine, le scénariste et réalisateur Todd Field présente aux spectateurs du film une série d'aspects qui dépassent ceux de sa profession de chef d'orchestre, dont la direction est également majoritairement masculine. Dans cette analyse critique, nous tenterons, à l'aide d'auteurs tels que Judith Butler, d'établir un parallèle entre la réalité de cette fiction et la réalité que nous offre le XXIe siècle.TÁR (2022) retrata uma fase da vida de uma maestrina, Lydia Tár, da Orquestra Sinfónica de Berlim, na sua atitude perante a arte que domina, como autora; na sua profissão, como maestrina; na sua vida pessoal, como mulher e na sua relação com os outros. Impondo-se Lydia Tár numa estrutura vertical, essencialmente masculina, são apresentados a quem vê o filme, pelo autor do guião e realizador, Todd Field, um conjunto de aspetos que extravasam os da sua profissão como líder de uma orquestra, onde a predominância das chefias é também ela, maioritariamente masculina. Nesta análise crítica procuraremos, com ajuda de autores como Judith Butler, estabelecer um paralelo entre a realidade trabalhada nesta ficção e a realidade que o século XXI nos oferece. Universidade da Madeira2024-11-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34640/ct9uma2024nortondiashttps://doi.org/10.34640/ct9uma2024nortondiasCinema & Território; Vol. 1 No. 9 (2024): Cinema (no) Feminino; 178-181Cinema & Território; Vol. 1 Núm. 9 (2024): Cinema (no) Feminino; 178-181Cinema & Território; Vol. 1 No 9 (2024): Cinema (no) Feminino; 178-181Cinema & Território; Vol. 1 N.º 9 (2024): Cinema (no) Feminino; 178-1812183-7902reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ct-journal.uma.pt/article/view/34862https://ct-journal.uma.pt/article/view/34862/27009Direitos de Autor (c) 2024 Teresa Norton Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccessNorton Dias, Teresa2024-11-23T08:50:31Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34862Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-11-23T08:50:31Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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