“I don ́t know how to say it in Portuguese without sounding so disrespectful”- the act of criticism in the interlanguage of non-native Portuguese speakers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernando Salema, Luís
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carapinha, Conceição
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21747/21833958/red11a9
Resumo: There are few studies in the framework of Interlanguage Pragmatics on how foreign language  learners  produce  the  illocutionary  speech  act  of  criticism.  This  is  a  demanding  act,  as  it  threatens  the  interlocutor’s  face,  leading  to  negative  emotions,  and  with  implications  regarding  interpersonal relationships. With focus on a pragmatic perspective, this study aims to analyse the illocutionary  speech  act  of  criticism  in  a  formal  and  asymmetrical  context  produced  by  learners  of Portuguese as a foreign language. Through a set of oral productions by B1 level students in the project CORal-Cocorpus, and Nguyen’s (2005) model as support, the present analysis intends to (i) identify the direct and indirect intentions of the act of criticism, (ii) list the semantic formulas used by learners, (iii) evaluate the modification strategies students used and (iv) present a proposal for the prototypical structure of this speech act set produced by those learners. The results point to a continuum between the act of criticism and the act of request. There is also evidence of two critical areas in the production of that act, one related to the erroneous use regarding formal and informal language (forms of address) and the other is caused by the coexistent use of strategies that lead to mitigation and intensification.
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spelling “I don ́t know how to say it in Portuguese without sounding so disrespectful”- the act of criticism in the interlanguage of non-native Portuguese speakers“Não sei como dizer em português para não sembrare tão maleducada” – o ato de censura na interlíngua de falantes de PLNM“Pragmática da InterlínguaAto ilocutório de censuraSpeech act setEstratégias de modificaçãoFalhas pragmáticasInterlanguage PragmaticsSpeech act of criticismSpeech act setPeripheral modification devicesPragmatic failuresThere are few studies in the framework of Interlanguage Pragmatics on how foreign language  learners  produce  the  illocutionary  speech  act  of  criticism.  This  is  a  demanding  act,  as  it  threatens  the  interlocutor’s  face,  leading  to  negative  emotions,  and  with  implications  regarding  interpersonal relationships. With focus on a pragmatic perspective, this study aims to analyse the illocutionary  speech  act  of  criticism  in  a  formal  and  asymmetrical  context  produced  by  learners  of Portuguese as a foreign language. Through a set of oral productions by B1 level students in the project CORal-Cocorpus, and Nguyen’s (2005) model as support, the present analysis intends to (i) identify the direct and indirect intentions of the act of criticism, (ii) list the semantic formulas used by learners, (iii) evaluate the modification strategies students used and (iv) present a proposal for the prototypical structure of this speech act set produced by those learners. The results point to a continuum between the act of criticism and the act of request. There is also evidence of two critical areas in the production of that act, one related to the erroneous use regarding formal and informal language (forms of address) and the other is caused by the coexistent use of strategies that lead to mitigation and intensification.No âmbito da Pragmática da Interlíngua, são raros os estudos sobre a forma como os alunos de uma LE/L2 produzem o ato ilocutório de censura. Este é um ato exigente, uma vez que atenta  contra  a  face  do  interlocutor,  podendo  dar  origem  a  emoções  negativas  e  tendo,  portanto,  claras implicações no plano das relações interpessoais. O presente estudo visa analisar, de uma perspetiva pragmática, o ato ilocutório de censura, produzido por alunos de PLNM, em contexto formal e assimétrico. A partir de um conjunto de produções orais de alunos de nível B1, reunidas no corpusCOral-Co, e tendo como suporte o modelo de Nguyen (2005), a presente análise pretende (i) identificar as formulações diretas e indiretas do ato de censura; (ii) listar as fórmulas semânticas utilizadas pelos alunos; (iii) avaliar as estratégias de modificação a que os alunos recorrem e (iv) apresentar uma proposta para a estrutura prototípica do complexo ilocutório produzido por esses alunos. Os resultados apontam para um continuum entre os atos de censura e de pedido e para a existência de duas áreas críticas, uma relativa à utilização errónea das formas de tratamento, e outra gerada pela utilização concomitante de estratégias atenuadoras e intensificadoras.Redis: Revista de Estudos do Discurso2022-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21747/21833958/red11a9https://doi.org/10.21747/21833958/red11a9Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 11 (2022): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 246-2752183-395810.21747/21833958/red11reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/12878https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/12878/11753Direitos de Autor (c) 2022 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernando Salema, LuísCarapinha, Conceição2023-10-20T11:24:14Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/12878Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:15:46.845861Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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