The eclipse of a plural musician: The career of António Augusto Urceira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/diacritica.4701 |
Resumo: | The text presents the results of research on the Lisbon musician António Augusto Urceira, in relation to his biographical data and his musical career. As regards his artistic career, interpretation of the data showed plurality to be the best way of describing his activity, which is set out in chronological order – from the end of the Monarchy to the arrival of the Republic, and ending in the Estado Novo. By way of conclusion, we come to recognise that his work with the classical guitar was the best documented and, through an analysis, we perceive how innovative the repertoires that he chose and his performance were for the first half of the 20th century. |
id |
RCAP_50e0e911eb29c99f050fc94c73b68ea9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:journals.uminho.pt:article/4701 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The eclipse of a plural musician: The career of António Augusto UrceiraO eclipse de um músico plural: trajetória de António Augusto UrceiraPortuguese musiciansPerformanceClassical guitarMúsicos portuguesesPerformanceGuitarra clássicaThe text presents the results of research on the Lisbon musician António Augusto Urceira, in relation to his biographical data and his musical career. As regards his artistic career, interpretation of the data showed plurality to be the best way of describing his activity, which is set out in chronological order – from the end of the Monarchy to the arrival of the Republic, and ending in the Estado Novo. By way of conclusion, we come to recognise that his work with the classical guitar was the best documented and, through an analysis, we perceive how innovative the repertoires that he chose and his performance were for the first half of the 20th century.O texto apresenta resultados de uma investigação sobre o músico lisbonense António Augusto Urceira, no que diz respeito aos seus dados biográficos e de sua trajetória musical. Ao ocupar-se de sua carreira artística, a interpretação de dados revelou que a pluralidade é a melhor maneira de descrever sua atividade, apresentada em ordem cronológica – do final da Monarquia, à chegada da República e finda no Estado Novo. Como desfecho, reconhecemos que seu trabalho com a guitarra clássica foi a ação mais bem registada e, através da análise, percebemos o quanto os repertórios que escolheu e sua performance foram inovadores para a primeira metade do século XX.CEHUM2023-10-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.4701https://doi.org/10.21814/diacritica.4701Diacrítica; Vol. 37 N.º 1 (2023); 154-176Diacrítica; Vol. 37 No. 1 (2023); 154-1762183-91740870-896710.21814/diacritica.37.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4701https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4701/5945Direitos de Autor (c) 2023 Teresinha Rodrigues Prada Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Prada Soares, Teresinha2023-11-10T07:45:20Zoai:journals.uminho.pt:article/4701Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:39:46.860659Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The eclipse of a plural musician: The career of António Augusto Urceira O eclipse de um músico plural: trajetória de António Augusto Urceira |
title |
The eclipse of a plural musician: The career of António Augusto Urceira |
spellingShingle |
The eclipse of a plural musician: The career of António Augusto Urceira Rodrigues Prada Soares, Teresinha Portuguese musicians Performance Classical guitar Músicos portugueses Performance Guitarra clássica |
title_short |
The eclipse of a plural musician: The career of António Augusto Urceira |
title_full |
The eclipse of a plural musician: The career of António Augusto Urceira |
title_fullStr |
The eclipse of a plural musician: The career of António Augusto Urceira |
title_full_unstemmed |
The eclipse of a plural musician: The career of António Augusto Urceira |
title_sort |
The eclipse of a plural musician: The career of António Augusto Urceira |
author |
Rodrigues Prada Soares, Teresinha |
author_facet |
Rodrigues Prada Soares, Teresinha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues Prada Soares, Teresinha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese musicians Performance Classical guitar Músicos portugueses Performance Guitarra clássica |
topic |
Portuguese musicians Performance Classical guitar Músicos portugueses Performance Guitarra clássica |
description |
The text presents the results of research on the Lisbon musician António Augusto Urceira, in relation to his biographical data and his musical career. As regards his artistic career, interpretation of the data showed plurality to be the best way of describing his activity, which is set out in chronological order – from the end of the Monarchy to the arrival of the Republic, and ending in the Estado Novo. By way of conclusion, we come to recognise that his work with the classical guitar was the best documented and, through an analysis, we perceive how innovative the repertoires that he chose and his performance were for the first half of the 20th century. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21814/diacritica.4701 https://doi.org/10.21814/diacritica.4701 |
url |
https://doi.org/10.21814/diacritica.4701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4701 https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4701/5945 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Teresinha Rodrigues Prada Soares info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Teresinha Rodrigues Prada Soares |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diacrítica; Vol. 37 N.º 1 (2023); 154-176 Diacrítica; Vol. 37 No. 1 (2023); 154-176 2183-9174 0870-8967 10.21814/diacritica.37.1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133658791018496 |