Valorização dos óleos alimentares usados para produção e utilização de biodiesel à escala municipal. Estudo de caso - Concelho de Mafra. Análise energética, ambiental e económica da utilização de biodiesel vs. gasóleo na frota municipal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.5/3351 |
Resumo: | Mestrado em Engenharia do Ambiente - Instituto Superior de Agronomia |
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Valorização dos óleos alimentares usados para produção e utilização de biodiesel à escala municipal. Estudo de caso - Concelho de Mafra. Análise energética, ambiental e económica da utilização de biodiesel vs. gasóleo na frota municipalused cooking oilsbiodieselMestrado em Engenharia do Ambiente - Instituto Superior de AgronomiaFramed in a context increasingly marked by the imperative need for the adoption and development of sustainable energy, environmental and economic practices, this work is based on an integrated approach to twin problems, the need to implement a proper management of the flow emerging from UCO to minimize the impacts of their incorrect "management" and the opportunity to upgrade its waste as feedstock in the process of replacing petroleum fuels through the production and use of biodiesel, energy analysis, environmental and economic case to be considered in the municipal case study Mafra municipality. From this perspective, beyond the general approach and the regulatory framework with the corresponding update of the State of the Art on the two topics under consideration, Biodiesel and UCO, addressed in a first stage in an individual way, this work was directed in a second phase to the characterization and its integrated analysis of potential and actual production of UCO estimated by sector of origin at the case study and subsequently to assess the real possibility of its use for biodiesel production in different degrees of mixing, to replace total or partial fuel currently used by the municipal fleet, diesel, proceeding to the cumulative energy analysis, environmental and economic use of the different scenarios considered Biodiesel, B5, B20 and B100.ISADuarte, Elizabeth Fernandes de AlmeidaRepositório da Universidade de LisboaSoares, Nuno Manuel Vicente Esteves2011-06-06T14:49:31Z20102010-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.5/3351porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-03-06T14:34:29Zoai:www.repository.utl.pt:10400.5/3351Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:51:13.794481Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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