Vídeos promocionais das Universidades no YouTube

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Inês M.
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Martins, Samuel F., Oliveira, Teresa C.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v1i1.14917
Resumo: The presence of Universities on the Web became an increasing reality. Beyond online services and information, the streaming video and its recent exponential growth on the Web, became a great opportunity for institutions to promote themselves effectively and globally. This study aims to evaluate the audiovisual presence of Universities, particularly its use of the YouTube platform. The present study comprehends the five best universities in the World, the five best universities in Europe and the five best universities in Portugal. The purpose of the work is to identify the top universities’s videos main characteristics, considering both technical and communicational traits. Social interaction around those videos has been considered, as well. To investigate these aspects we went through a quantitative and qualitative analysis, concluding the European dominance in university video promotion, on the YouTube platform. About the level of audiovisual production, we highlight the fact that the videos analyzed obey to a large number of features of corporate video production and the aspects of Web production.
id RCAP_547c8fdd792e1b8c6dc54b3086391da9
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/14917
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Vídeos promocionais das Universidades no YouTubeThe presence of Universities on the Web became an increasing reality. Beyond online services and information, the streaming video and its recent exponential growth on the Web, became a great opportunity for institutions to promote themselves effectively and globally. This study aims to evaluate the audiovisual presence of Universities, particularly its use of the YouTube platform. The present study comprehends the five best universities in the World, the five best universities in Europe and the five best universities in Portugal. The purpose of the work is to identify the top universities’s videos main characteristics, considering both technical and communicational traits. Social interaction around those videos has been considered, as well. To investigate these aspects we went through a quantitative and qualitative analysis, concluding the European dominance in university video promotion, on the YouTube platform. About the level of audiovisual production, we highlight the fact that the videos analyzed obey to a large number of features of corporate video production and the aspects of Web production.A presença das Instituições de Ensino Superior (IES) na Internet tem vindo a aumentar com o desenvolvimento das novas tecnologias. Além da informação e disponibilização de serviços, a recente expansão do vídeo online revela-se uma boa oportunidade de divulgação das instituições a nível global. Este estudo pretende analisar a vertente audiovisual dos conteúdos de divulgação das IES com presença online, mais concretamente, da disponibilização dos seus vídeos promocionais na plataforma de vídeo online YouTube. A análise incide sobre as cinco melhores Universidades a nível mundial, europeu e português. Com este estudo pretende-se identificar as características técnicas e comunicacionais dominantes desses vídeos e considerar também a interacção gerada em torno dos mesmos. Para isso, procedeu-se a uma análise quantitativa e qualitativa e posterior cruzamento dos dados, referentes ao conteúdo e estrutura dos vídeos, onde se evidenciou, a dominância da presença de vídeos promocionais das cinco melhores Universidades europeias. Relativamente aos cuidados a nível de produção audiovisual, destaca-se o facto dos vídeos analisados obedecerem a uma grande parte das características de produção de vídeo institucional e de produção específica para Web.Universidade de Aveiro2010-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v1i1.14917oai:proa.ua.pt:article/14917Internet Latent Corpus Journal; Vol 1 No 1 (2010); 34-46Internet Latent Corpus Journal; Vol. 1 Núm. 1 (2010); 34-46Internet Latent Corpus Journal; Vol. 1 No 1 (2010); 34-46Internet Latent Corpus Journal; vol. 1 n.º 1 (2010); 34-461647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14917https://doi.org/10.34624/ilcj.v1i1.14917https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14917/10264Direitos de Autor (c) 2010 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Inês M.Martins, Samuel F.Oliveira, Teresa C.2022-09-05T15:21:40Zoai:proa.ua.pt:article/14917Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:48.308071Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Vídeos promocionais das Universidades no YouTube
title Vídeos promocionais das Universidades no YouTube
spellingShingle Vídeos promocionais das Universidades no YouTube
Silva, Inês M.
title_short Vídeos promocionais das Universidades no YouTube
title_full Vídeos promocionais das Universidades no YouTube
title_fullStr Vídeos promocionais das Universidades no YouTube
title_full_unstemmed Vídeos promocionais das Universidades no YouTube
title_sort Vídeos promocionais das Universidades no YouTube
author Silva, Inês M.
author_facet Silva, Inês M.
Martins, Samuel F.
Oliveira, Teresa C.
author_role author
author2 Martins, Samuel F.
Oliveira, Teresa C.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Inês M.
Martins, Samuel F.
Oliveira, Teresa C.
description The presence of Universities on the Web became an increasing reality. Beyond online services and information, the streaming video and its recent exponential growth on the Web, became a great opportunity for institutions to promote themselves effectively and globally. This study aims to evaluate the audiovisual presence of Universities, particularly its use of the YouTube platform. The present study comprehends the five best universities in the World, the five best universities in Europe and the five best universities in Portugal. The purpose of the work is to identify the top universities’s videos main characteristics, considering both technical and communicational traits. Social interaction around those videos has been considered, as well. To investigate these aspects we went through a quantitative and qualitative analysis, concluding the European dominance in university video promotion, on the YouTube platform. About the level of audiovisual production, we highlight the fact that the videos analyzed obey to a large number of features of corporate video production and the aspects of Web production.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v1i1.14917
oai:proa.ua.pt:article/14917
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v1i1.14917
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/14917
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14917
https://doi.org/10.34624/ilcj.v1i1.14917
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14917/10264
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2010 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2010 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 1 No 1 (2010); 34-46
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 1 Núm. 1 (2010); 34-46
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 1 No 1 (2010); 34-46
Internet Latent Corpus Journal; vol. 1 n.º 1 (2010); 34-46
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130004724908032