Restoration of an 18th century frame: 3D modelling, printing and matching color of decorative flowers elements

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henriques, Frederico
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bailão, Ana, Rocha, João, Costa, João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/32447
Resumo: This paper describes the application of 3D digital technology to support the rebuild of lost decorative elements of an historical frame. The frame belongs to an 18th century painting depicting the portrait of D. José, Prince of Brazil, displayed at the National Palace of Queluz, Portugal. The application of digital technologies has been planned from the very beginning in order to avoid the traditional use of silicone in the reproduction of missing elements. The photogrammetric 3D acquisition, a non-contact methodology, has been used to reduce the manipulation and hence prevent further degradation of the artistic object. Following the 3D modelling operation, new decorative elements were made using an additive printing technology. In the final phase of the work, the post-printing treatment was carried out, in which aqueous products were used. 3D modelling, in addition to facilitate the restoration treatment of the historic frame, can also be useful in the creation of a digital collection of decorative frame elements, i.e. a virtual database.
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spelling Restoration of an 18th century frame: 3D modelling, printing and matching color of decorative flowers elementsRestauración de un marco del siglo XVIII: modelado 3D, impresión y acierto de colores de elementos florales decorativosRestauro de uma moldura do século XVIII: modelação 3D, impressão e acerto de cor de elementos florais decorativosDigital technologiesPhotogrammetryRestorationFrame3D printingPost-printing treatmentMatching colourTecnologías digitalesFotogrametríaRestauraciónMarcoImpresión 3DTratamiento de postimpresiónAcierto de colorTecnologias digitaisFotogrametriaRestauroMolduraImpressão 3DTratamento de pós-impressãoAcerto de corThis paper describes the application of 3D digital technology to support the rebuild of lost decorative elements of an historical frame. The frame belongs to an 18th century painting depicting the portrait of D. José, Prince of Brazil, displayed at the National Palace of Queluz, Portugal. The application of digital technologies has been planned from the very beginning in order to avoid the traditional use of silicone in the reproduction of missing elements. The photogrammetric 3D acquisition, a non-contact methodology, has been used to reduce the manipulation and hence prevent further degradation of the artistic object. Following the 3D modelling operation, new decorative elements were made using an additive printing technology. In the final phase of the work, the post-printing treatment was carried out, in which aqueous products were used. 3D modelling, in addition to facilitate the restoration treatment of the historic frame, can also be useful in the creation of a digital collection of decorative frame elements, i.e. a virtual database.Este artículo describe la aplicación de tecnologías digitales 3D para apoyar la reconstrucción de elementos decorativos faltantes en un marco histórico. El marco pertenece a una pintura del siglo XVIII, que representa el retrato de D. José, Príncipe de Brasil, expuesto en el Palacio Nacional de Queluz, Portugal. Se planificó, desde el principio, la aplicación de tecnologías digitales de forma a evitar el uso tradicional de siliconas en la reproducción de elementos faltantes. La adquisición fotogramétrica 3D, una metodología sin contacto, se ha utilizado para reducir la manipulación y, por tanto, evitar una mayor degradación del objeto artístico. Tras la operación de modelado 3D, se realizaron nuevos elementos decorativos utilizando tecnología de impresión aditiva. En la fase final del trabajo se realizó el tratamiento de post-impresión, en el que se utilizaron productos acuosos. El modelado 3D, además de facilitar los tratamientos de restauración en el marco histórico, también puede considerarse útil en la creación de una colección digital de elementos decorativos de marcos, es decir, una base de datos virtualEste artigo, descreve a aplicação de tecnologias digitais 3D, como base para a reconstrução de elementos decorativos em falta, numa moldura histórica. A moldura pertence uma pintura do século XVIII, que representa o retrato de D. José, Príncipe do Brasil, exposto no Palácio Nacional de Queluz, Portugal. A aplicação das tecnologias digitais foi planeada desde o início, para evitar o uso tradicional de silicones na reprodução dos elementos inexistentes. A aquisição fotogramétrica 3D, uma metodologia sem contato, foi utilizada de forma a reduzir a manipulação, evitando uma maior degradação do objeto artístico. Após a operação de modelação 3D, os novos elementos decorativos foram feitos usando uma tecnologia de impressão aditiva. Na fase final do trabalho, foi realizado o tratamento de pós-impressão no qual foram empregues produtos aquosos. A modelação 3D, além de facilitar a intervenção de restauro na moldura histórica, também pode ser considerada útil na criação de uma coleção digital de elementos decorativos de molduras, ou seja, um banco de dados virtual.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaHenriques, FredericoBailão, AnaRocha, JoãoCosta, João2021-04-02T12:07:32Z2020-12-112020-12-11T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/32447eng1989-856810.37558/gec.v18i1.85485098746423000598650700031info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:37:55Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/32447Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:26:12.136014Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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