O Ecce Homo de Borja: notas para um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2013.2595 |
Resumo: | On 23rd. August 2012, Rodrigo Guedes de Carvalho, the journalist and editor of Jornal da Noite, broadcast by SIC, reported the news of an unusual ‘restoration’: that of a fresco, entitled Ecce Homoand painted by Elías García Martínez (1858-1934) in the Church of Our Lady of Mercy in Borja, by an octogenarian lady, Mrs. Cecilia Giménez. The national and international proportions attained by the media coverage of this incident encouraged us to share a few comments as an occasional observer of the contemporary cultural scene. In fact, despite the odd circumstances surrounding the episode, it reflects not only such timeless realities as the power of Faith and Art, but also the ways in which some present cultural practices regard and relate (to) them. |
id |
RCAP_54bd3484b9401294334da4abc10ae79d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2595 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O Ecce Homo de Borja: notas para um estudo de casoOn 23rd. August 2012, Rodrigo Guedes de Carvalho, the journalist and editor of Jornal da Noite, broadcast by SIC, reported the news of an unusual ‘restoration’: that of a fresco, entitled Ecce Homoand painted by Elías García Martínez (1858-1934) in the Church of Our Lady of Mercy in Borja, by an octogenarian lady, Mrs. Cecilia Giménez. The national and international proportions attained by the media coverage of this incident encouraged us to share a few comments as an occasional observer of the contemporary cultural scene. In fact, despite the odd circumstances surrounding the episode, it reflects not only such timeless realities as the power of Faith and Art, but also the ways in which some present cultural practices regard and relate (to) them.Na edição de 23 de Agosto de 2012 do “Jornal da Noite” da SIC, Rodrigo Guedes de Carvalho apresentava a notícia do ‘restauro’ do fresco Ecce Homo, pintado por Elías García Martínez(1858-1934) na Igreja de Nossa Senhora da Misericórdia de Borja, por uma octogenária, D. Cecilia Giménez. As proporções nacionais e internacionais assumidas pela cobertura mediática do caso incitaram-nos a alguns comentários, na qualidade de observador ocasional de realidades culturais contemporâneas. Na verdade, apesar dos aspectos rocambolescos deste episódio, ele evidencia não só fenómenos tão intemporais quanto o poder da Fé e da Arte, mas também os modos como algumas práticas culturais de hoje em dia as encaram, relacionam e com elas se relacionam.Universidade Católica Portuguesa2013-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2013.2595oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2595Gaudium Sciendi; No 4 (2013): Direito; 125-138Gaudium Sciendi; n. 4 (2013): Direito; 125-1382182-760510.34632/gaudiumsciendi.2013.n4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2595https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2013.2595https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2595/2506Direitos de Autor (c) 2013 Miguel Alarcãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlarcão, Miguel2022-09-20T11:32:28Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2595Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:49:27.655897Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Ecce Homo de Borja: notas para um estudo de caso |
title |
O Ecce Homo de Borja: notas para um estudo de caso |
spellingShingle |
O Ecce Homo de Borja: notas para um estudo de caso Alarcão, Miguel |
title_short |
O Ecce Homo de Borja: notas para um estudo de caso |
title_full |
O Ecce Homo de Borja: notas para um estudo de caso |
title_fullStr |
O Ecce Homo de Borja: notas para um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
O Ecce Homo de Borja: notas para um estudo de caso |
title_sort |
O Ecce Homo de Borja: notas para um estudo de caso |
author |
Alarcão, Miguel |
author_facet |
Alarcão, Miguel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alarcão, Miguel |
description |
On 23rd. August 2012, Rodrigo Guedes de Carvalho, the journalist and editor of Jornal da Noite, broadcast by SIC, reported the news of an unusual ‘restoration’: that of a fresco, entitled Ecce Homoand painted by Elías García Martínez (1858-1934) in the Church of Our Lady of Mercy in Borja, by an octogenarian lady, Mrs. Cecilia Giménez. The national and international proportions attained by the media coverage of this incident encouraged us to share a few comments as an occasional observer of the contemporary cultural scene. In fact, despite the odd circumstances surrounding the episode, it reflects not only such timeless realities as the power of Faith and Art, but also the ways in which some present cultural practices regard and relate (to) them. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2013.2595 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2595 |
url |
https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2013.2595 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2595 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2595 https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2013.2595 https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2595/2506 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2013 Miguel Alarcão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2013 Miguel Alarcão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Gaudium Sciendi; No 4 (2013): Direito; 125-138 Gaudium Sciendi; n. 4 (2013): Direito; 125-138 2182-7605 10.34632/gaudiumsciendi.2013.n4 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130359398400000 |