Ao encontro do eu : (Re) interpretação do eu através do autorretrato
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/30608 |
Resumo: | This article presents a project developed in a school context. The project was build upon in two phases: it starts by drawing a selfportrait and then suggests a self-reconstruction by caricature. The process is of transdisciplinary nature, as it involves the subjects of Drawing A and Art Workshop that favor the developing of individuality of each student. The methodology points to a deconstruction of the student’s image and then to its own reconstruction. The project allows the students reflection on their self-concept, individuality, entity, difficulties, setbacks and embarrassments. From the self-knowledge and self-acceptation in their differences and similarities with others, the student may grow as a person and an artist |
id |
RCAP_54ca41dcd71088442fb4c550fa32fff6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/30608 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Ao encontro do eu : (Re) interpretação do eu através do autorretratoThe meeting of the self : (Re)interpretation of self through self-portraitDesenhoAuto-retratoDesconstruçãoReconstruçãoPedagogiaEnsino artísticoProjecto escolarTeoria da arteThis article presents a project developed in a school context. The project was build upon in two phases: it starts by drawing a selfportrait and then suggests a self-reconstruction by caricature. The process is of transdisciplinary nature, as it involves the subjects of Drawing A and Art Workshop that favor the developing of individuality of each student. The methodology points to a deconstruction of the student’s image and then to its own reconstruction. The project allows the students reflection on their self-concept, individuality, entity, difficulties, setbacks and embarrassments. From the self-knowledge and self-acceptation in their differences and similarities with others, the student may grow as a person and an artistUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaLima, Carla Patrícia, 1975-Ramos, Maria da Conceição F., 1960-2018-01-15T17:33:57Z2017-092017-09-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/30608porIn: Matéria-prima. - Lisboa, 2017. - Vol. 5 (3), nº1 (Set./Dez. 2017), p. 89-100info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:23:27Zoai:repositorio.ul.pt:10451/30608Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:46:15.895921Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ao encontro do eu : (Re) interpretação do eu através do autorretrato The meeting of the self : (Re)interpretation of self through self-portrait |
title |
Ao encontro do eu : (Re) interpretação do eu através do autorretrato |
spellingShingle |
Ao encontro do eu : (Re) interpretação do eu através do autorretrato Lima, Carla Patrícia, 1975- Desenho Auto-retrato Desconstrução Reconstrução Pedagogia Ensino artístico Projecto escolar Teoria da arte |
title_short |
Ao encontro do eu : (Re) interpretação do eu através do autorretrato |
title_full |
Ao encontro do eu : (Re) interpretação do eu através do autorretrato |
title_fullStr |
Ao encontro do eu : (Re) interpretação do eu através do autorretrato |
title_full_unstemmed |
Ao encontro do eu : (Re) interpretação do eu através do autorretrato |
title_sort |
Ao encontro do eu : (Re) interpretação do eu através do autorretrato |
author |
Lima, Carla Patrícia, 1975- |
author_facet |
Lima, Carla Patrícia, 1975- Ramos, Maria da Conceição F., 1960- |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Maria da Conceição F., 1960- |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Carla Patrícia, 1975- Ramos, Maria da Conceição F., 1960- |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenho Auto-retrato Desconstrução Reconstrução Pedagogia Ensino artístico Projecto escolar Teoria da arte |
topic |
Desenho Auto-retrato Desconstrução Reconstrução Pedagogia Ensino artístico Projecto escolar Teoria da arte |
description |
This article presents a project developed in a school context. The project was build upon in two phases: it starts by drawing a selfportrait and then suggests a self-reconstruction by caricature. The process is of transdisciplinary nature, as it involves the subjects of Drawing A and Art Workshop that favor the developing of individuality of each student. The methodology points to a deconstruction of the student’s image and then to its own reconstruction. The project allows the students reflection on their self-concept, individuality, entity, difficulties, setbacks and embarrassments. From the self-knowledge and self-acceptation in their differences and similarities with others, the student may grow as a person and an artist |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09 2017-09-01T00:00:00Z 2018-01-15T17:33:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/30608 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/30608 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
In: Matéria-prima. - Lisboa, 2017. - Vol. 5 (3), nº1 (Set./Dez. 2017), p. 89-100 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134386838306816 |