Letras e gestos : programas de educação feminina em Portugal nos séculos XVIII-XIX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Zulmira
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Queirós, Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10216/65512
Resumo: This paper transcribes two pedagogical regulations for female education, one from the Visitandinas Congregation, certainly written by Teodoro de Almeida [1722-1804], although reproducing French models, and the other one from the Ursulinas Congregation of Braga, likely «taken» from Paris, as happened with the regulations of the religious, which precede the disciples of the volume of the District Archives of Braga. Following the dissemination of these models of education, the authors study in their respective introductions, the organization, structure, and guidelines of a daily teaching procedure that became the basis of long term female education paradigms oriented to different social classes.
id RCAP_56a8a22a37e9e1a89945e5cf62aad717
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/65512
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Letras e gestos : programas de educação feminina em Portugal nos séculos XVIII-XIXMulher - Portugal - Educação - séc. 18Mulher - Portugal - Educação - séc. 19This paper transcribes two pedagogical regulations for female education, one from the Visitandinas Congregation, certainly written by Teodoro de Almeida [1722-1804], although reproducing French models, and the other one from the Ursulinas Congregation of Braga, likely «taken» from Paris, as happened with the regulations of the religious, which precede the disciples of the volume of the District Archives of Braga. Following the dissemination of these models of education, the authors study in their respective introductions, the organization, structure, and guidelines of a daily teaching procedure that became the basis of long term female education paradigms oriented to different social classes.2014-04-292014-04-29T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10216/65512porSantos, ZulmiraQueirós, Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T16:01:27Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/65512Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:36:43.336035Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Letras e gestos : programas de educação feminina em Portugal nos séculos XVIII-XIX
title Letras e gestos : programas de educação feminina em Portugal nos séculos XVIII-XIX
spellingShingle Letras e gestos : programas de educação feminina em Portugal nos séculos XVIII-XIX
Santos, Zulmira
Mulher - Portugal - Educação - séc. 18
Mulher - Portugal - Educação - séc. 19
title_short Letras e gestos : programas de educação feminina em Portugal nos séculos XVIII-XIX
title_full Letras e gestos : programas de educação feminina em Portugal nos séculos XVIII-XIX
title_fullStr Letras e gestos : programas de educação feminina em Portugal nos séculos XVIII-XIX
title_full_unstemmed Letras e gestos : programas de educação feminina em Portugal nos séculos XVIII-XIX
title_sort Letras e gestos : programas de educação feminina em Portugal nos séculos XVIII-XIX
author Santos, Zulmira
author_facet Santos, Zulmira
Queirós, Helena
author_role author
author2 Queirós, Helena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Zulmira
Queirós, Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Mulher - Portugal - Educação - séc. 18
Mulher - Portugal - Educação - séc. 19
topic Mulher - Portugal - Educação - séc. 18
Mulher - Portugal - Educação - séc. 19
description This paper transcribes two pedagogical regulations for female education, one from the Visitandinas Congregation, certainly written by Teodoro de Almeida [1722-1804], although reproducing French models, and the other one from the Ursulinas Congregation of Braga, likely «taken» from Paris, as happened with the regulations of the religious, which precede the disciples of the volume of the District Archives of Braga. Following the dissemination of these models of education, the authors study in their respective introductions, the organization, structure, and guidelines of a daily teaching procedure that became the basis of long term female education paradigms oriented to different social classes.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-29
2014-04-29T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10216/65512
url http://hdl.handle.net/10216/65512
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136275102433280