Analysis of the cognitive demands in probability tasks of primary school textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Michaelle R. M. de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fernandes, José António, Borba, Rute Elizabete de S. R.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/69116
Resumo: Among the didactic materials that shape educational practices, curricular materials, in particular textbooks, play a preponderant role in teaching and learning. The general study goal is to understand how the concept of probability in primary school textbooks is explored. As specific objectives, we highlight: to identify probability tasks present in the books; to verify what cognitive demands are present and to identify the type of random experience involved in the tasks and the type of context in which the tasks were formulated. Four textbooks collections were analysed, approved by the 2016 National Textbook Plan. In the analysis were identified 69 probability tasks in the books from the first to the 5th year, and it was evidenced that the textbooks guide the learning of probability based on the notions of randomness, going through the survey of results of experiments and by the assessment of probabilities. It was also evidenced that the tasks identified in the collections do not contemplate the study of the association between variables, another important aspect in the development of probabilistic thinking. Finally, we verified the predominance of tasks involving simple experiments and formulated in the context of games of chance.
id RCAP_59660fcc5071e0208d47ffca0a43e3df
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/69116
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Analysis of the cognitive demands in probability tasks of primary school textbooksAnálise de demandas cognitivas nas tarefas de probabilidade propostas em livros didáticos dos primeiros anos de escolarizaçãoTextbooksTasksProbabilityPrimary SchoolLivros didáticosTarefasProbabilidadeAnos iniciaisCiências Sociais::Ciências da EducaçãoAmong the didactic materials that shape educational practices, curricular materials, in particular textbooks, play a preponderant role in teaching and learning. The general study goal is to understand how the concept of probability in primary school textbooks is explored. As specific objectives, we highlight: to identify probability tasks present in the books; to verify what cognitive demands are present and to identify the type of random experience involved in the tasks and the type of context in which the tasks were formulated. Four textbooks collections were analysed, approved by the 2016 National Textbook Plan. In the analysis were identified 69 probability tasks in the books from the first to the 5th year, and it was evidenced that the textbooks guide the learning of probability based on the notions of randomness, going through the survey of results of experiments and by the assessment of probabilities. It was also evidenced that the tasks identified in the collections do not contemplate the study of the association between variables, another important aspect in the development of probabilistic thinking. Finally, we verified the predominance of tasks involving simple experiments and formulated in the context of games of chance.Dos vários materiais didáticos que configuram as práticas educativas, os materiais curriculares, em particular os livros didáticos, desempenham um papel preponderante nos processos de ensino e aprendizagem. O objetivo geral deste estudo é compreender como é explorado o conceito de probabilidade em livros didáticos dos anos iniciais de escolarização. Como objetivos específicos, salientam-se: identificar as tarefas de probabilidade presentes nos livros; verificar quais demandas cognitivas estão presentes e identificar o tipo de experiência aleatória implicada nas tarefas e o tipo de contexto em que as tarefas foram formuladas. Foram analisadas quatro coleções de livros didáticos, aprovadas no Plano Nacional do Livro Didático 2016. Na análise foram identificadas 69 tarefas de probabilidade presentes nos livros do 1º ao 5º ano, tendo-se evidenciado que os livros didáticos orientam para a aprendizagem da probabilidade partindo das noções de aleatoriedade, perpassando pelo levantamento dos resultados de experimentos aleatórios e pela avaliação de probabilidades. Evidenciou-se, ainda, que nas tarefas identificadas nas coleções não se contempla o estudo da associação entre variáveis, outro aspecto importante no desenvolvimento do pensamento probabilístico. Finalmente, verificou-se a predominância de tarefas envolvendo experiências simples e formuladas no contexto de jogos de sorte e azar.Projeto de pesquisa financiado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), programa PDSE 2018, Processo nº 88881.189809/2018- 01.Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)Universidade do MinhoSantana, Michaelle R. M. deFernandes, José AntónioBorba, Rute Elizabete de S. R.2020-062020-06-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/69116porSantana, M. R. M., Fernandes, J. A., & Borba, R. E. S. R. (2020) Análise de demandas cognitivas nas tarefas de probabilidade propostas em livros didáticos dos primeiros anos de escolarização. Revista Paranaense de Educação Matemática, 9(18), 243-262.2238-580010.33871/22385800.2020.9.18.243-262http://www.fecilcam.br/revista/index.php/rpem/article/view/2078info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:54:37Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/69116Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:54:13.119347Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the cognitive demands in probability tasks of primary school textbooks
Análise de demandas cognitivas nas tarefas de probabilidade propostas em livros didáticos dos primeiros anos de escolarização
title Analysis of the cognitive demands in probability tasks of primary school textbooks
spellingShingle Analysis of the cognitive demands in probability tasks of primary school textbooks
Santana, Michaelle R. M. de
Textbooks
Tasks
Probability
Primary School
Livros didáticos
Tarefas
Probabilidade
Anos iniciais
Ciências Sociais::Ciências da Educação
title_short Analysis of the cognitive demands in probability tasks of primary school textbooks
title_full Analysis of the cognitive demands in probability tasks of primary school textbooks
title_fullStr Analysis of the cognitive demands in probability tasks of primary school textbooks
title_full_unstemmed Analysis of the cognitive demands in probability tasks of primary school textbooks
title_sort Analysis of the cognitive demands in probability tasks of primary school textbooks
author Santana, Michaelle R. M. de
author_facet Santana, Michaelle R. M. de
Fernandes, José António
Borba, Rute Elizabete de S. R.
author_role author
author2 Fernandes, José António
Borba, Rute Elizabete de S. R.
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Michaelle R. M. de
Fernandes, José António
Borba, Rute Elizabete de S. R.
dc.subject.por.fl_str_mv Textbooks
Tasks
Probability
Primary School
Livros didáticos
Tarefas
Probabilidade
Anos iniciais
Ciências Sociais::Ciências da Educação
topic Textbooks
Tasks
Probability
Primary School
Livros didáticos
Tarefas
Probabilidade
Anos iniciais
Ciências Sociais::Ciências da Educação
description Among the didactic materials that shape educational practices, curricular materials, in particular textbooks, play a preponderant role in teaching and learning. The general study goal is to understand how the concept of probability in primary school textbooks is explored. As specific objectives, we highlight: to identify probability tasks present in the books; to verify what cognitive demands are present and to identify the type of random experience involved in the tasks and the type of context in which the tasks were formulated. Four textbooks collections were analysed, approved by the 2016 National Textbook Plan. In the analysis were identified 69 probability tasks in the books from the first to the 5th year, and it was evidenced that the textbooks guide the learning of probability based on the notions of randomness, going through the survey of results of experiments and by the assessment of probabilities. It was also evidenced that the tasks identified in the collections do not contemplate the study of the association between variables, another important aspect in the development of probabilistic thinking. Finally, we verified the predominance of tasks involving simple experiments and formulated in the context of games of chance.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06
2020-06-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/69116
url http://hdl.handle.net/1822/69116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Santana, M. R. M., Fernandes, J. A., & Borba, R. E. S. R. (2020) Análise de demandas cognitivas nas tarefas de probabilidade propostas em livros didáticos dos primeiros anos de escolarização. Revista Paranaense de Educação Matemática, 9(18), 243-262.
2238-5800
10.33871/22385800.2020.9.18.243-262
http://www.fecilcam.br/revista/index.php/rpem/article/view/2078
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133140048936960