Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pais, Fátima
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Vasconcelos, Sandra, Capitão, Susana, Almeida, Margarida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550
Resumo: Nowadays, despite the fundamental role played by technology and its ubiquity, contents are still not available and accessible to everyone. In this paper we intend to address the problem of primary school students with disabilities, presenting a project that might be accessible to all.With this proposal we intend to demonstrate the importance of mobile devices and the potential of Augmented Reality and Intelligent Environments in developing functional skills and promoting inclusion. Based on emergent technologies, we present the state of the art, followed by a description of prototypes and models that intend to explain the main idea, as well as the project’s different stages, concluding with a list of some of its advantages and potential difficulties.
id RCAP_5ae4e7c31b897c91f844e4e376b1e8af
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4550
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º CicloNowadays, despite the fundamental role played by technology and its ubiquity, contents are still not available and accessible to everyone. In this paper we intend to address the problem of primary school students with disabilities, presenting a project that might be accessible to all.With this proposal we intend to demonstrate the importance of mobile devices and the potential of Augmented Reality and Intelligent Environments in developing functional skills and promoting inclusion. Based on emergent technologies, we present the state of the art, followed by a description of prototypes and models that intend to explain the main idea, as well as the project’s different stages, concluding with a list of some of its advantages and potential difficulties.Aujourd’hui, malgré l’omniprésence et le rôle fondamental joué par la technologie, des problèmes persistent avec l’accès et l’utilisation des contenus pour tout le monde. Dans cet article nous avons abordé le problème des de l’enseignemet primaire avec des limitations, en présentant une idée qui vise la concrétisation d’un projet qui soit accessible à tous. Avec cette proposition, nous avons l’intention de démontrer l’importance de l’utilisation de dispositifs mobiles et les potentialités de la Réalité Augmentée et des Environnements intelligents dans le développement de compétences fonctionnelles et dans la promotion de l’inclusion. En ayant comme point de départ les technologies émergentes nous présentons l’état de l’art, et décrivons aussi des prototypes et des modèles pour expliquer l’idée à développer et les différentes phases du projet, pour ensuite énumérer quelques uns de ses avantages, potentialités et difficultés.Atualmente, não obstante a ubiquidade e papel fundamental desempenhado pela tecnologia, continuam a verificar-se problemas ao nível do acesso e usabilidade de conteúdos por todos. No presente artigo é abordada a problemática dos alunos do primeiro ciclo com limitações, sendo apresentada uma ideia que visa a concretização de um projeto acessível a todos. Com esta proposta pretende-se demonstrar a importância da utilização de dispositivos móveis e as potencialidades da Realidade Aumentada e dos Ambientes Inteligentes no desenvolvimento de competências funcionais e na promoção da inclusão. Tendo por base as tecnologias emergentes é apresentado o estado da arte, sendo ainda descritos protótipos e modelos ilustrativos da ideia a desenvolver, as diferentes fases projetuais, sendo posteriormente elencadas algumas das suas vantagens, potencialidades e dificuldades.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2011-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550Indagatio Didactica; Vol 3 No 2 (2011); 240-272Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 2 (2011); 240-272Indagatio Didactica; Vol. 3 No 2 (2011); 240-272Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 2 (2011); 240-2721647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4550https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4550/3459Pais, FátimaVasconcelos, SandraCapitão, SusanaAlmeida, Margaridainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:56Zoai:proa.ua.pt:article/4550Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:12.881752Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo
title Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo
spellingShingle Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo
Pais, Fátima
title_short Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo
title_full Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo
title_fullStr Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo
title_full_unstemmed Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo
title_sort Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo
author Pais, Fátima
author_facet Pais, Fátima
Vasconcelos, Sandra
Capitão, Susana
Almeida, Margarida
author_role author
author2 Vasconcelos, Sandra
Capitão, Susana
Almeida, Margarida
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pais, Fátima
Vasconcelos, Sandra
Capitão, Susana
Almeida, Margarida
description Nowadays, despite the fundamental role played by technology and its ubiquity, contents are still not available and accessible to everyone. In this paper we intend to address the problem of primary school students with disabilities, presenting a project that might be accessible to all.With this proposal we intend to demonstrate the importance of mobile devices and the potential of Augmented Reality and Intelligent Environments in developing functional skills and promoting inclusion. Based on emergent technologies, we present the state of the art, followed by a description of prototypes and models that intend to explain the main idea, as well as the project’s different stages, concluding with a list of some of its advantages and potential difficulties.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550
https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550
url https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4550
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4550/3459
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 3 No 2 (2011); 240-272
Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 2 (2011); 240-272
Indagatio Didactica; Vol. 3 No 2 (2011); 240-272
Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 2 (2011); 240-272
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133569995505664