Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550 |
Resumo: | Nowadays, despite the fundamental role played by technology and its ubiquity, contents are still not available and accessible to everyone. In this paper we intend to address the problem of primary school students with disabilities, presenting a project that might be accessible to all.With this proposal we intend to demonstrate the importance of mobile devices and the potential of Augmented Reality and Intelligent Environments in developing functional skills and promoting inclusion. Based on emergent technologies, we present the state of the art, followed by a description of prototypes and models that intend to explain the main idea, as well as the project’s different stages, concluding with a list of some of its advantages and potential difficulties. |
id |
RCAP_5ae4e7c31b897c91f844e4e376b1e8af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4550 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º CicloNowadays, despite the fundamental role played by technology and its ubiquity, contents are still not available and accessible to everyone. In this paper we intend to address the problem of primary school students with disabilities, presenting a project that might be accessible to all.With this proposal we intend to demonstrate the importance of mobile devices and the potential of Augmented Reality and Intelligent Environments in developing functional skills and promoting inclusion. Based on emergent technologies, we present the state of the art, followed by a description of prototypes and models that intend to explain the main idea, as well as the project’s different stages, concluding with a list of some of its advantages and potential difficulties.Aujourd’hui, malgré l’omniprésence et le rôle fondamental joué par la technologie, des problèmes persistent avec l’accès et l’utilisation des contenus pour tout le monde. Dans cet article nous avons abordé le problème des de l’enseignemet primaire avec des limitations, en présentant une idée qui vise la concrétisation d’un projet qui soit accessible à tous. Avec cette proposition, nous avons l’intention de démontrer l’importance de l’utilisation de dispositifs mobiles et les potentialités de la Réalité Augmentée et des Environnements intelligents dans le développement de compétences fonctionnelles et dans la promotion de l’inclusion. En ayant comme point de départ les technologies émergentes nous présentons l’état de l’art, et décrivons aussi des prototypes et des modèles pour expliquer l’idée à développer et les différentes phases du projet, pour ensuite énumérer quelques uns de ses avantages, potentialités et difficultés.Atualmente, não obstante a ubiquidade e papel fundamental desempenhado pela tecnologia, continuam a verificar-se problemas ao nível do acesso e usabilidade de conteúdos por todos. No presente artigo é abordada a problemática dos alunos do primeiro ciclo com limitações, sendo apresentada uma ideia que visa a concretização de um projeto acessível a todos. Com esta proposta pretende-se demonstrar a importância da utilização de dispositivos móveis e as potencialidades da Realidade Aumentada e dos Ambientes Inteligentes no desenvolvimento de competências funcionais e na promoção da inclusão. Tendo por base as tecnologias emergentes é apresentado o estado da arte, sendo ainda descritos protótipos e modelos ilustrativos da ideia a desenvolver, as diferentes fases projetuais, sendo posteriormente elencadas algumas das suas vantagens, potencialidades e dificuldades.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2011-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550Indagatio Didactica; Vol 3 No 2 (2011); 240-272Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 2 (2011); 240-272Indagatio Didactica; Vol. 3 No 2 (2011); 240-272Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 2 (2011); 240-2721647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4550https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4550/3459Pais, FátimaVasconcelos, SandraCapitão, SusanaAlmeida, Margaridainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:56Zoai:proa.ua.pt:article/4550Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:12.881752Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo |
title |
Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo |
spellingShingle |
Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo Pais, Fátima |
title_short |
Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo |
title_full |
Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo |
title_fullStr |
Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo |
title_full_unstemmed |
Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo |
title_sort |
Tecnologias Emergentes no design for all: um projeto para o 1º Ciclo |
author |
Pais, Fátima |
author_facet |
Pais, Fátima Vasconcelos, Sandra Capitão, Susana Almeida, Margarida |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Sandra Capitão, Susana Almeida, Margarida |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pais, Fátima Vasconcelos, Sandra Capitão, Susana Almeida, Margarida |
description |
Nowadays, despite the fundamental role played by technology and its ubiquity, contents are still not available and accessible to everyone. In this paper we intend to address the problem of primary school students with disabilities, presenting a project that might be accessible to all.With this proposal we intend to demonstrate the importance of mobile devices and the potential of Augmented Reality and Intelligent Environments in developing functional skills and promoting inclusion. Based on emergent technologies, we present the state of the art, followed by a description of prototypes and models that intend to explain the main idea, as well as the project’s different stages, concluding with a list of some of its advantages and potential difficulties. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-11-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550 https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4550 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4550 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4550/3459 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 3 No 2 (2011); 240-272 Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 2 (2011); 240-272 Indagatio Didactica; Vol. 3 No 2 (2011); 240-272 Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 2 (2011); 240-272 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133569995505664 |