THE USE OF MUSIC IN TURKISH CINEMA: SİNEMACILAR PERIOD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Karaaslan , Elanur
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Leonido, Levi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.37334/eras.v13i1.237
Resumo: Cinema appeared in 1895. Even today, it is one of the newest arts that are being discussed. After cinema was invented, the films were shot for 30-35 years without any dialogue. Even during this period, the movies were accompanied by music, externally, with a violin or orchestra. The most important reason for this is the importance of emotion transfer in storytelling. Music, on the other hand, is the easiest way to transmit the senses to the human spirit. There is a stereotypical and universal word. "Music Is the Food of Soul." Cinema and music relationship is a self-existent and must-have relationship.  In this study, in the context of the relationship between music and cinema and the necessity of this relationship, it is aimed to make determinations about how the use of music in Turkish cinema's Sinemacılar era, the value given to the soundtrack and the Turkish soundtrack industry. Cinema writer Nijat Özön divided Turkish cinema into certain periods. One of these periods is the period of Sinemacılar covering the period starting from 1952 until 1960. The reason for choosing this period; Turkish cinema made an effort to create an identity in this period. Some film writers accept the period of the Sinemacılar as the beginning of Turkish cinema. Because, according to them, the main movies of Turkish cinema started to be produced in that period. In the study, the content analysis method will be used by scanning the literature. Contributing to the literature is another goal.
id RCAP_5bfb341d713cd3c7a9b05d1816dc4a79
oai_identifier_str oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/237
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling THE USE OF MUSIC IN TURKISH CINEMA: SİNEMACILAR PERIODA UTILIZAÇÃO DA MÚSICA NO CINEMA TURCO: sinemacilar períodoBanda sonoratrilha sonora no cinema turcotrilha sonora no período SinemacılarSoundtracksoundtrack in Turkish cinemasoundtrack in Sinemacılar periodCinema appeared in 1895. Even today, it is one of the newest arts that are being discussed. After cinema was invented, the films were shot for 30-35 years without any dialogue. Even during this period, the movies were accompanied by music, externally, with a violin or orchestra. The most important reason for this is the importance of emotion transfer in storytelling. Music, on the other hand, is the easiest way to transmit the senses to the human spirit. There is a stereotypical and universal word. "Music Is the Food of Soul." Cinema and music relationship is a self-existent and must-have relationship.  In this study, in the context of the relationship between music and cinema and the necessity of this relationship, it is aimed to make determinations about how the use of music in Turkish cinema's Sinemacılar era, the value given to the soundtrack and the Turkish soundtrack industry. Cinema writer Nijat Özön divided Turkish cinema into certain periods. One of these periods is the period of Sinemacılar covering the period starting from 1952 until 1960. The reason for choosing this period; Turkish cinema made an effort to create an identity in this period. Some film writers accept the period of the Sinemacılar as the beginning of Turkish cinema. Because, according to them, the main movies of Turkish cinema started to be produced in that period. In the study, the content analysis method will be used by scanning the literature. Contributing to the literature is another goal.O cinema apareceu em 1895. Ainda hoje, é uma das artes mais recentes que estão a ser discutidas. Após a invenção do cinema, os filmes foram rodados durante 30-35 anos sem qualquer diálogo. Mesmo durante este período, os filmes eram acompanhados de música, externamente, com um violino ou orquestra. A razão mais importante para isto é a importância da transferência de emoções na narração de histórias. A música, por outro lado, é a forma mais fácil de transmitir os sentidos ao espírito humano. Há uma palavra estereotipada e universal. "A música é o alimento da alma". A relação entre cinema e música é uma relação auto-existente e obrigatória.  Neste estudo, no contexto da relação entre música e cinema e da necessidade desta relação, pretende-se fazer determinações sobre como a utilização da música na era Sinemacılar do cinema turco, o valor dado à banda sonora e à indústria turca da banda sonora. O escritor de cinema Nijat Özön dividiu o cinema turco em determinados períodos. Um destes períodos é o período de Sinemacılar que abrange o período que vai de 1952 até 1960. A razão da escolha deste período; o cinema turco fez um esforço para criar uma identidade neste período. Alguns escritores de cinema aceitam o período do Sinemacılar como o início do cinema turco. Porque, segundo eles, os principais filmes do cinema turco começaram a ser produzidos nesse período. No estudo, o método de análise de conteúdo será utilizado através da digitalização da literatura. Contribuir para a literatura é outro objetivo.MUNDIS2022-08-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.37334/eras.v13i1.237https://doi.org/10.37334/eras.v13i1.237ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 13 N.º 1 (2022): 48.ª Edição | ERAS; 51-631647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporenghttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/237https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/237/218https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/237/219Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessKaraaslan , ElanurLeonido, Levi2022-12-30T12:45:27Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/237Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:52.917625Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv THE USE OF MUSIC IN TURKISH CINEMA: SİNEMACILAR PERIOD
A UTILIZAÇÃO DA MÚSICA NO CINEMA TURCO: sinemacilar período
title THE USE OF MUSIC IN TURKISH CINEMA: SİNEMACILAR PERIOD
spellingShingle THE USE OF MUSIC IN TURKISH CINEMA: SİNEMACILAR PERIOD
Karaaslan , Elanur
Banda sonora
trilha sonora no cinema turco
trilha sonora no período Sinemacılar
Soundtrack
soundtrack in Turkish cinema
soundtrack in Sinemacılar period
title_short THE USE OF MUSIC IN TURKISH CINEMA: SİNEMACILAR PERIOD
title_full THE USE OF MUSIC IN TURKISH CINEMA: SİNEMACILAR PERIOD
title_fullStr THE USE OF MUSIC IN TURKISH CINEMA: SİNEMACILAR PERIOD
title_full_unstemmed THE USE OF MUSIC IN TURKISH CINEMA: SİNEMACILAR PERIOD
title_sort THE USE OF MUSIC IN TURKISH CINEMA: SİNEMACILAR PERIOD
author Karaaslan , Elanur
author_facet Karaaslan , Elanur
Leonido, Levi
author_role author
author2 Leonido, Levi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Karaaslan , Elanur
Leonido, Levi
dc.subject.por.fl_str_mv Banda sonora
trilha sonora no cinema turco
trilha sonora no período Sinemacılar
Soundtrack
soundtrack in Turkish cinema
soundtrack in Sinemacılar period
topic Banda sonora
trilha sonora no cinema turco
trilha sonora no período Sinemacılar
Soundtrack
soundtrack in Turkish cinema
soundtrack in Sinemacılar period
description Cinema appeared in 1895. Even today, it is one of the newest arts that are being discussed. After cinema was invented, the films were shot for 30-35 years without any dialogue. Even during this period, the movies were accompanied by music, externally, with a violin or orchestra. The most important reason for this is the importance of emotion transfer in storytelling. Music, on the other hand, is the easiest way to transmit the senses to the human spirit. There is a stereotypical and universal word. "Music Is the Food of Soul." Cinema and music relationship is a self-existent and must-have relationship.  In this study, in the context of the relationship between music and cinema and the necessity of this relationship, it is aimed to make determinations about how the use of music in Turkish cinema's Sinemacılar era, the value given to the soundtrack and the Turkish soundtrack industry. Cinema writer Nijat Özön divided Turkish cinema into certain periods. One of these periods is the period of Sinemacılar covering the period starting from 1952 until 1960. The reason for choosing this period; Turkish cinema made an effort to create an identity in this period. Some film writers accept the period of the Sinemacılar as the beginning of Turkish cinema. Because, according to them, the main movies of Turkish cinema started to be produced in that period. In the study, the content analysis method will be used by scanning the literature. Contributing to the literature is another goal.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.37334/eras.v13i1.237
https://doi.org/10.37334/eras.v13i1.237
url https://doi.org/10.37334/eras.v13i1.237
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/237
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/237/218
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/237/219
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
dc.source.none.fl_str_mv ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 13 N.º 1 (2022): 48.ª Edição | ERAS; 51-63
1647-3558
2184-2116
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129979390263296