Estudo anatómico do equilíbrio em pontas no ballet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/7460 |
Resumo: | Tese de mestrado, Anatomia artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2012 |
id |
RCAP_5c19aa8b1918fbe3ef06540653b073a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/7460 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Estudo anatómico do equilíbrio em pontas no balletAnatomia artísticaPéBalletHistória da dançaSapatos de pontaTese de mestrado, Anatomia artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2012For classical ballet, pointe is synonym of maturity and exquisite technique. For the common people, ballerinas magically stand up on top of their toes. This paper is about finding what is behind the balance on pointe of classical ballet dancers. This study begins with a brief dance history annalysis, putting ballet and pointe origins in context. Then the analysis is extended to the morphologic caracteristics of the pointe shoes, to the bone and the muscular structures that facilitate the ballerina’s balance on pointe. Finally, we review strategies and postural techniques that enlarge the balancing time. Ballet appears for the first time on the european courts, around the 15th Century, as a noble collective dance. Classical ballet survived trough times because it was theorized and adapted to the dances and movements of the people. Pointe dance springs when some people started to use some shoes that, feeding stage and scenic purposes, lift the ethereal romantic ballerina. The balance on pointe is only possible thanks to the evolution of theese shoes. The evolution of the shoes is connected to the evolution of technique and to the understanding of the shoes as an instrument of work instead of just scenic featuresRitto, Isabel Maria Dinis Correia, 1954-Repositório da Universidade de LisboaRufino, Rosa Maria Lima2013-01-03T17:42:40Z20122012-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/7460porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:50:40Zoai:repositorio.ul.pt:10451/7460Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:32:16.252588Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estudo anatómico do equilíbrio em pontas no ballet |
title |
Estudo anatómico do equilíbrio em pontas no ballet |
spellingShingle |
Estudo anatómico do equilíbrio em pontas no ballet Rufino, Rosa Maria Lima Anatomia artística Pé Ballet História da dança Sapatos de ponta |
title_short |
Estudo anatómico do equilíbrio em pontas no ballet |
title_full |
Estudo anatómico do equilíbrio em pontas no ballet |
title_fullStr |
Estudo anatómico do equilíbrio em pontas no ballet |
title_full_unstemmed |
Estudo anatómico do equilíbrio em pontas no ballet |
title_sort |
Estudo anatómico do equilíbrio em pontas no ballet |
author |
Rufino, Rosa Maria Lima |
author_facet |
Rufino, Rosa Maria Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ritto, Isabel Maria Dinis Correia, 1954- Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rufino, Rosa Maria Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Anatomia artística Pé Ballet História da dança Sapatos de ponta |
topic |
Anatomia artística Pé Ballet História da dança Sapatos de ponta |
description |
Tese de mestrado, Anatomia artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2012 |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2012-01-01T00:00:00Z 2013-01-03T17:42:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/7460 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/7460 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134214349651968 |