Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34623/4nny-9h50 |
Resumo: | Movimentos perpétuos is a documentary tribute to Carlos Paredes directed by Edgar Pêra. The concept of movement —which gives its title to the album Movimento perpétuo (Paredes, 1971)— unites the artistic praxis of both authors. Edgar Pêra uses sound recordings, interviews, photographs and newspaper clippings, as well as images of daily life in the cities of Lisbon, Porto and Coimbra, giving us back his perspective of Carlos Paredes’ life and work. It is an aesthetic object that, by the characteristics that we expose throughout this text, is configured not only as a meta-hybrid (which defines it as a transcultural product), but also materializes Dewey’s philosophy (the experience and the other at the base of artistic activity) and embodies the theoretical position of James Carey, namely, ritual communication (and the conversation that underlies it) as a process from which emanate the symbolic exchanges that build social relationships. |
id |
RCAP_5cccfbdb6b11ef170a6b005599dbfe8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/75 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar PêraEdgar PêraJohn DeweyJames CareyExperienceRitual communicationEdgar PêraJohn DeweyJames CareyExperiênciaComunicação ritualMovimentos perpétuos is a documentary tribute to Carlos Paredes directed by Edgar Pêra. The concept of movement —which gives its title to the album Movimento perpétuo (Paredes, 1971)— unites the artistic praxis of both authors. Edgar Pêra uses sound recordings, interviews, photographs and newspaper clippings, as well as images of daily life in the cities of Lisbon, Porto and Coimbra, giving us back his perspective of Carlos Paredes’ life and work. It is an aesthetic object that, by the characteristics that we expose throughout this text, is configured not only as a meta-hybrid (which defines it as a transcultural product), but also materializes Dewey’s philosophy (the experience and the other at the base of artistic activity) and embodies the theoretical position of James Carey, namely, ritual communication (and the conversation that underlies it) as a process from which emanate the symbolic exchanges that build social relationships.Movimentos perpétuos é um documentário de tributo a Carlos Paredes realizado por Edgar Pêra. O conceito de movimento —que intitula, aliás, o álbum Movimento perpétuo (Paredes, 1971)— une a praxis artística de ambos os autores. Edgar Pêra recorre a registos sonoros, entrevistas, fotografias e recortes de jornais, assim como a imagens do quotidiano das cidades de Lisboa, Porto e Coimbra, devolvendo-nos a sua perspetiva da vida e obra de Carlos Paredes. Trata-se de um objeto estético que, pelas características que expomos ao longo deste texto, se configura não só como meta-híbrido (o que o define como um produto transcultural), como materializa a filosofia de Dewey (a experiência e o outro na base da atividade artística) e consubstancia o posicionamento teórico de James Carey, nomeadamente, a comunicação ritual (e a conversação que lhe está subjacente) como processo de onde emanam as trocas simbólicas que constroem as relações sociais.CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação2022-02-26T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://doi.org/10.34623/4nny-9h50oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/75Rotura – Revista de Comunicação, Cultura e Artes; v. 2 n. 1 (2022): Jornalismo e Literacia Mediática; 79-842184-8661reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75https://doi.org/10.34623/4nny-9h50https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75/73https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75/74Direitos de Autor (c) 2022 Teresa Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Teresa2022-09-20T15:24:46Zoai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/75Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:51:06.940127Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra |
title |
Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra |
spellingShingle |
Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra Lima, Teresa Edgar Pêra John Dewey James Carey Experience Ritual communication Edgar Pêra John Dewey James Carey Experiência Comunicação ritual |
title_short |
Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra |
title_full |
Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra |
title_fullStr |
Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra |
title_full_unstemmed |
Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra |
title_sort |
Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra |
author |
Lima, Teresa |
author_facet |
Lima, Teresa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Teresa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Edgar Pêra John Dewey James Carey Experience Ritual communication Edgar Pêra John Dewey James Carey Experiência Comunicação ritual |
topic |
Edgar Pêra John Dewey James Carey Experience Ritual communication Edgar Pêra John Dewey James Carey Experiência Comunicação ritual |
description |
Movimentos perpétuos is a documentary tribute to Carlos Paredes directed by Edgar Pêra. The concept of movement —which gives its title to the album Movimento perpétuo (Paredes, 1971)— unites the artistic praxis of both authors. Edgar Pêra uses sound recordings, interviews, photographs and newspaper clippings, as well as images of daily life in the cities of Lisbon, Porto and Coimbra, giving us back his perspective of Carlos Paredes’ life and work. It is an aesthetic object that, by the characteristics that we expose throughout this text, is configured not only as a meta-hybrid (which defines it as a transcultural product), but also materializes Dewey’s philosophy (the experience and the other at the base of artistic activity) and embodies the theoretical position of James Carey, namely, ritual communication (and the conversation that underlies it) as a process from which emanate the symbolic exchanges that build social relationships. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-26T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34623/4nny-9h50 oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/75 |
url |
https://doi.org/10.34623/4nny-9h50 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/75 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75 https://doi.org/10.34623/4nny-9h50 https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75/73 https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75/74 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Teresa Lima https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Teresa Lima https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Rotura – Revista de Comunicação, Cultura e Artes; v. 2 n. 1 (2022): Jornalismo e Literacia Mediática; 79-84 2184-8661 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130374790447104 |