Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Teresa
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34623/4nny-9h50
Resumo: Movimentos perpétuos is a documentary tribute to Carlos Paredes directed by Edgar Pêra. The concept of movement —which gives its title to the album Movimento perpétuo (Paredes, 1971)— unites the artistic praxis of both authors. Edgar Pêra uses sound recordings, interviews, photographs and newspaper clippings, as well as images of daily life in the cities of Lisbon, Porto and Coimbra, giving us back his perspective of Carlos Paredes’ life and work. It is an aesthetic object that, by the characteristics that we expose throughout this text, is configured not only as a meta-hybrid (which defines it as a transcultural product), but also materializes Dewey’s philosophy (the experience and the other at the base of artistic activity) and embodies the theoretical position of James Carey, namely, ritual communication (and the conversation that underlies it) as a process from which emanate the symbolic exchanges that build social relationships.
id RCAP_5cccfbdb6b11ef170a6b005599dbfe8a
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/75
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar PêraEdgar PêraJohn DeweyJames CareyExperienceRitual communicationEdgar PêraJohn DeweyJames CareyExperiênciaComunicação ritualMovimentos perpétuos is a documentary tribute to Carlos Paredes directed by Edgar Pêra. The concept of movement —which gives its title to the album Movimento perpétuo (Paredes, 1971)— unites the artistic praxis of both authors. Edgar Pêra uses sound recordings, interviews, photographs and newspaper clippings, as well as images of daily life in the cities of Lisbon, Porto and Coimbra, giving us back his perspective of Carlos Paredes’ life and work. It is an aesthetic object that, by the characteristics that we expose throughout this text, is configured not only as a meta-hybrid (which defines it as a transcultural product), but also materializes Dewey’s philosophy (the experience and the other at the base of artistic activity) and embodies the theoretical position of James Carey, namely, ritual communication (and the conversation that underlies it) as a process from which emanate the symbolic exchanges that build social relationships.Movimentos perpétuos é um documentário de tributo a Carlos Paredes realizado por Edgar Pêra. O conceito de movimento —que intitula, aliás, o álbum Movimento perpétuo (Paredes, 1971)— une a praxis artística de ambos os autores. Edgar Pêra recorre a registos sonoros, entrevistas, fotografias e recortes de jornais, assim como a imagens do quotidiano das cidades de Lisboa, Porto e Coimbra, devolvendo-nos a sua perspetiva da vida e obra de Carlos Paredes. Trata-se de um objeto estético que, pelas características que expomos ao longo deste texto, se configura não só como meta-híbrido (o que o define como um produto transcultural), como materializa a filosofia de Dewey (a experiência e o outro na base da atividade artística) e consubstancia o posicionamento teórico de James Carey, nomeadamente, a comunicação ritual (e a conversação que lhe está subjacente) como processo de onde emanam as trocas simbólicas que constroem as relações sociais.CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação2022-02-26T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://doi.org/10.34623/4nny-9h50oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/75Rotura – Revista de Comunicação, Cultura e Artes; v. 2 n. 1 (2022): Jornalismo e Literacia Mediática; 79-842184-8661reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75https://doi.org/10.34623/4nny-9h50https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75/73https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75/74Direitos de Autor (c) 2022 Teresa Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Teresa2022-09-20T15:24:46Zoai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/75Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:51:06.940127Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra
title Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra
spellingShingle Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra
Lima, Teresa
Edgar Pêra
John Dewey
James Carey
Experience
Ritual communication
Edgar Pêra
John Dewey
James Carey
Experiência
Comunicação ritual
title_short Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra
title_full Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra
title_fullStr Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra
title_full_unstemmed Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra
title_sort Paredes na lente subversiva de Edgar Pêra: Paredes in the subversive lens of Edgar Pêra
author Lima, Teresa
author_facet Lima, Teresa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Teresa
dc.subject.por.fl_str_mv Edgar Pêra
John Dewey
James Carey
Experience
Ritual communication
Edgar Pêra
John Dewey
James Carey
Experiência
Comunicação ritual
topic Edgar Pêra
John Dewey
James Carey
Experience
Ritual communication
Edgar Pêra
John Dewey
James Carey
Experiência
Comunicação ritual
description Movimentos perpétuos is a documentary tribute to Carlos Paredes directed by Edgar Pêra. The concept of movement —which gives its title to the album Movimento perpétuo (Paredes, 1971)— unites the artistic praxis of both authors. Edgar Pêra uses sound recordings, interviews, photographs and newspaper clippings, as well as images of daily life in the cities of Lisbon, Porto and Coimbra, giving us back his perspective of Carlos Paredes’ life and work. It is an aesthetic object that, by the characteristics that we expose throughout this text, is configured not only as a meta-hybrid (which defines it as a transcultural product), but also materializes Dewey’s philosophy (the experience and the other at the base of artistic activity) and embodies the theoretical position of James Carey, namely, ritual communication (and the conversation that underlies it) as a process from which emanate the symbolic exchanges that build social relationships.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-26T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34623/4nny-9h50
oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/75
url https://doi.org/10.34623/4nny-9h50
identifier_str_mv oai:ojs.publicacoes.ciac.pt:article/75
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75
https://doi.org/10.34623/4nny-9h50
https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75/73
https://publicacoes.ciac.pt/index.php/rotura/article/view/75/74
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Teresa Lima
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Teresa Lima
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação
publisher.none.fl_str_mv CIAC – Centro de Investigação em Artes e Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv Rotura – Revista de Comunicação, Cultura e Artes; v. 2 n. 1 (2022): Jornalismo e Literacia Mediática; 79-84
2184-8661
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130374790447104