CURUCUCU©: Suporte à produção narrativa de crianças dos 8 aos 10 anos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaro, Ana Carla
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Moreira, António, Pereira, Luísa Álvares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v6i2.4049
Resumo: Curucucu©, Conto eu ou contas tu? is a multimedia tool designed to support the learning of narrative structuring by 8 to 10 years old children, whose conceptualization was based on guidelines sketched from the results of empirical studies conducted with primary school children. We worked with a total of 32 children, conducting two interviews per children, in the context of which we asked for the narration of a story, with and without resorting to different artifact’s manipulation. The approach to narrative structuring processes and to the structure of the stories children told was based in Vladimir Propp’s theory and analysis model, also used to Curucucu’s structural modeling. In this paper we focus our attention on the key results of the studies, with emphasis on their implications for the conceptualization and specification of Curucucu, describing the prototype and prototyping process. We also present the main results of Curucucu’s usability tests, as well as the strategies used to solve some of the identified issues. We conclude with some final considerations and suggestions for future developments and studies.
id RCAP_60ff83c2dc06644758e726df4f72a0c9
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4049
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling CURUCUCU©: Suporte à produção narrativa de crianças dos 8 aos 10 anosCurucucu©, Conto eu ou contas tu? is a multimedia tool designed to support the learning of narrative structuring by 8 to 10 years old children, whose conceptualization was based on guidelines sketched from the results of empirical studies conducted with primary school children. We worked with a total of 32 children, conducting two interviews per children, in the context of which we asked for the narration of a story, with and without resorting to different artifact’s manipulation. The approach to narrative structuring processes and to the structure of the stories children told was based in Vladimir Propp’s theory and analysis model, also used to Curucucu’s structural modeling. In this paper we focus our attention on the key results of the studies, with emphasis on their implications for the conceptualization and specification of Curucucu, describing the prototype and prototyping process. We also present the main results of Curucucu’s usability tests, as well as the strategies used to solve some of the identified issues. We conclude with some final considerations and suggestions for future developments and studies.Curucucu©, Conto eu ou contas tu? es una aplicación multimedia de apoyo al aprendizaje de la estructuración narrativa, dirigida a niños de entre 8 y 10 años de edad, cuya conceptualización se basó en líneas orientadoras sistematizadas a partir de los resultados de estudios empíricos realizados con niños de primer y segundo ciclo de Educación Primaria. En el contexto de estos estudios se llevaron a cabo dos entrevistas a un total de 32 niños, a quienes se solicitaba que narrasen una historia, primero sin recurrir y después recurriendo a la manipulación de artefactos. La forma como abordamos los procesos de estructuración narrativa y estructura de las historias contadas por los niños se basó en la teoría y modelo de análisis de Vladimir Propp, que también estuvo en la base de la modelación estructural del Curucucu. En este artículo centramos nuestra atención en la presentación de los principales resultados de los estudios, subrayando sus implicaciones para la conceptualización y especificación del Curucucu, cuyo proceso de prototipización se describe, así como el prototipo resultante. También presentamos los principales resultados de los estudios de usabilidad realizados, así como las estrategias delineadas para la resolución de algunos problemas identificados. Concluimos con algunas consideraciones finales y con sugerencias de desarrollo y futuros estudios.Curucucu©, Conto eu ou contas tu? é uma aplicação multimédia de suporte à aprendizagem da estruturação narrativa, destinada a crianças dos 8 aos 10 anos de idade, cuja concetualização se baseou em linhas orientadoras sistematizadas a partir dos resultados de estudos empíricos conduzidos com crianças do 1º Ciclo do Ensino Básico. No contexto destes estudos, foram levadas a cabo duas entrevistas a um total de 32 crianças, pedindo-se-lhes a narração de uma história, sem e com recurso à manipulação de artefactos. A abordagem aos processos de estruturação narrativa e à estrutura das histórias contadas pelas crianças baseou-se na teoria e modelo de análise de Vladimir Propp, que esteve ainda na base da modelação estrutural do Curucucu. Neste artigo, centramos a nossa atenção na apresentação dos principais resultados dos estudos, com ênfase nas suas implicações para a concetualização e especificação do Curucucu, cujo processo de prototipagem e o resultante protótipo são descritos. Apresentamos ainda os principais resultados dos estudos de usabilidade conduzidos, assim como as estratégias delineadas para a resolução de alguns problemas identificados. Concluímos com algumas considerações finais e com sugestões de desenvolvimentos e estudos futuros.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-04-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i2.4049https://doi.org/10.34624/id.v6i2.4049Indagatio Didactica; Vol 6 No 2 (2014); 135-158Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 2 (2014); 135-158Indagatio Didactica; Vol. 6 No 2 (2014); 135-158Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 2 (2014); 135-1581647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4049https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4049/3041Amaro, Ana CarlaMoreira, AntónioPereira, Luísa Álvaresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:48Zoai:proa.ua.pt:article/4049Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:04.683252Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv CURUCUCU©: Suporte à produção narrativa de crianças dos 8 aos 10 anos
title CURUCUCU©: Suporte à produção narrativa de crianças dos 8 aos 10 anos
spellingShingle CURUCUCU©: Suporte à produção narrativa de crianças dos 8 aos 10 anos
Amaro, Ana Carla
title_short CURUCUCU©: Suporte à produção narrativa de crianças dos 8 aos 10 anos
title_full CURUCUCU©: Suporte à produção narrativa de crianças dos 8 aos 10 anos
title_fullStr CURUCUCU©: Suporte à produção narrativa de crianças dos 8 aos 10 anos
title_full_unstemmed CURUCUCU©: Suporte à produção narrativa de crianças dos 8 aos 10 anos
title_sort CURUCUCU©: Suporte à produção narrativa de crianças dos 8 aos 10 anos
author Amaro, Ana Carla
author_facet Amaro, Ana Carla
Moreira, António
Pereira, Luísa Álvares
author_role author
author2 Moreira, António
Pereira, Luísa Álvares
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaro, Ana Carla
Moreira, António
Pereira, Luísa Álvares
description Curucucu©, Conto eu ou contas tu? is a multimedia tool designed to support the learning of narrative structuring by 8 to 10 years old children, whose conceptualization was based on guidelines sketched from the results of empirical studies conducted with primary school children. We worked with a total of 32 children, conducting two interviews per children, in the context of which we asked for the narration of a story, with and without resorting to different artifact’s manipulation. The approach to narrative structuring processes and to the structure of the stories children told was based in Vladimir Propp’s theory and analysis model, also used to Curucucu’s structural modeling. In this paper we focus our attention on the key results of the studies, with emphasis on their implications for the conceptualization and specification of Curucucu, describing the prototype and prototyping process. We also present the main results of Curucucu’s usability tests, as well as the strategies used to solve some of the identified issues. We conclude with some final considerations and suggestions for future developments and studies.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v6i2.4049
https://doi.org/10.34624/id.v6i2.4049
url https://doi.org/10.34624/id.v6i2.4049
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4049
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4049/3041
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 6 No 2 (2014); 135-158
Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 2 (2014); 135-158
Indagatio Didactica; Vol. 6 No 2 (2014); 135-158
Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 2 (2014); 135-158
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133568550567936