A perspectiva ecológica em psicologia da educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1995 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661 |
Resumo: | Educational psychology is defined as learning and teaching through the life span. This definition implies that school is an environment designed to have an impact on students behavior. So educational psychology is currently concerned with the study of contexts or systems (ecosystems) where learning and teaching take place. In order to relocate educational psychology in a new scientific paradigm, the ecological perspective, the author analysis the world views (Altman & Rogoff, 1987), where psychology is currently studied, from philosophical standpoint. The trait, interactional, organismic, and transactional world views, are studied in order to situate both psychology and educational psychology, in a new historical and epistemological paradigm. It is predominantly the organismic and the transactional world views, that are in the origin of the ecological perspective in educational psychology. |
id |
RCAP_62843c8eb91d15f933ebc00abc537927 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.appsicologia.org:article/661 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A perspectiva ecológica em psicologia da educação-Educational psychology is defined as learning and teaching through the life span. This definition implies that school is an environment designed to have an impact on students behavior. So educational psychology is currently concerned with the study of contexts or systems (ecosystems) where learning and teaching take place. In order to relocate educational psychology in a new scientific paradigm, the ecological perspective, the author analysis the world views (Altman & Rogoff, 1987), where psychology is currently studied, from philosophical standpoint. The trait, interactional, organismic, and transactional world views, are studied in order to situate both psychology and educational psychology, in a new historical and epistemological paradigm. It is predominantly the organismic and the transactional world views, that are in the origin of the ecological perspective in educational psychology.A psicologia da educação pode ser definida como a aprendizagem e o ensino ao longo da vida. Actualmente vários autores enfatizam a importância dos contextos onde o ensino e a aprendizagem decorrem. Tal tendência, implica, pois, que a escola seja considerada como um contexto intencionalmente concebido para influenciar o comportamento dos alunos. Por outras palavras, a psicologia da educação terá actualmente de privilegiar o estudo dos contextos ou ecossistemas onde a aprendizagem e o ensino têm lugar. No entanto, para a psicologia da educação atingir esta nova perspectiva ou paradigma científico, que denominamos de perspectiva ecológica, ela teve de percorrer um longo caminho. O autor, utilizando as «visões do mundo» propostas por Altman e Rogoff em 1987, a saber: a perspectiva do traço, a interaccionista, a organísmico-sistémica e a transaccional, vai reflectir acerca dessa evolução da psicologia da educação. São sobretudo as visões do mundo organísmico-sistémica e a transaccional as mais relevantes para uma perspectiva ecológica em psicologia da educação.Associação Portuguesa de Psicologia1995-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661https://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661PSICOLOGIA; Vol. 10 No. 3 (1995); 7-30PSICOLOGIA; Vol. 10 N.º 3 (1995); 7-302183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/661https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/661/384Bairrão, Joaquiminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:49Zoai:oai.appsicologia.org:article/661Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:24.562375Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A perspectiva ecológica em psicologia da educação |
title |
A perspectiva ecológica em psicologia da educação |
spellingShingle |
A perspectiva ecológica em psicologia da educação Bairrão, Joaquim - |
title_short |
A perspectiva ecológica em psicologia da educação |
title_full |
A perspectiva ecológica em psicologia da educação |
title_fullStr |
A perspectiva ecológica em psicologia da educação |
title_full_unstemmed |
A perspectiva ecológica em psicologia da educação |
title_sort |
A perspectiva ecológica em psicologia da educação |
author |
Bairrão, Joaquim |
author_facet |
Bairrão, Joaquim |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bairrão, Joaquim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
- |
topic |
- |
description |
Educational psychology is defined as learning and teaching through the life span. This definition implies that school is an environment designed to have an impact on students behavior. So educational psychology is currently concerned with the study of contexts or systems (ecosystems) where learning and teaching take place. In order to relocate educational psychology in a new scientific paradigm, the ecological perspective, the author analysis the world views (Altman & Rogoff, 1987), where psychology is currently studied, from philosophical standpoint. The trait, interactional, organismic, and transactional world views, are studied in order to situate both psychology and educational psychology, in a new historical and epistemological paradigm. It is predominantly the organismic and the transactional world views, that are in the origin of the ecological perspective in educational psychology. |
publishDate |
1995 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1995-12-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661 https://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661 |
url |
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/661 https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/661/384 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
PSICOLOGIA; Vol. 10 No. 3 (1995); 7-30 PSICOLOGIA; Vol. 10 N.º 3 (1995); 7-30 2183-2471 0874-2049 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134657874231296 |