Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.56732/pensarenf.v13i1.20 |
Resumo: | Nowadays, nursing education is living one of its evolution periods, where debate comes out deeply, mobilizing the actors, the contexts and knowledge throughout the different époques within an approach supported on two organizing principles: 1 – the first thought in a socio-historic perspective about the evolution of nursing education in Portugal, with reference to the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century, basing ourselves essentially in a set of facts that characterize the 90’s and the beginning of 21st century; 2 – the second, which we have considered in an integrated way; a period as a transitional place for analysis that allows us to think about whether nowadays nursing education is going through a change of paradigm or if we are standing before a paradigm in transition. We definitely place ourselves in the second perspective. We have used a transitional model as methodology for a socio-historic analysis of the phenomenon. We will finish sharing some aspects for reflection in the scope of the perspectives of development of nursing education, mobilizing the constraints resulting essentially of the uncertain of the beheld by the present and the future. |
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Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*nursingeducationTransitional ModelBologna ProcessenfermagemensinoModelo TransicionalProcesso de BolonhaNowadays, nursing education is living one of its evolution periods, where debate comes out deeply, mobilizing the actors, the contexts and knowledge throughout the different époques within an approach supported on two organizing principles: 1 – the first thought in a socio-historic perspective about the evolution of nursing education in Portugal, with reference to the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century, basing ourselves essentially in a set of facts that characterize the 90’s and the beginning of 21st century; 2 – the second, which we have considered in an integrated way; a period as a transitional place for analysis that allows us to think about whether nowadays nursing education is going through a change of paradigm or if we are standing before a paradigm in transition. We definitely place ourselves in the second perspective. We have used a transitional model as methodology for a socio-historic analysis of the phenomenon. We will finish sharing some aspects for reflection in the scope of the perspectives of development of nursing education, mobilizing the constraints resulting essentially of the uncertain of the beheld by the present and the future.O Ensino de enfermagem vive na actualidade um dos períodos do seu processo evolutivo onde o debate se impõe de forma profunda, mobilizando os actores, os contextos e os saberes ao longo das diferentes épocas numa abordagem que é suportada em dois pressupostos organizadores: 1 - Um, em que reflectimos numa perspectiva sócio-histórica sobre a evolução da educação em enfermagem em Portugal, por referência à segunda metade do século XX e início do século XXI, reportando-nos essencialmente a um conjunto de factos que caracterizam a década de 90 e o início do século XXI. 2 - Outro, em que consideramos de forma integrada, este período como um espaço transicional de análise, que nos permite reflectir sobre se, na actualidade o ensino de enfermagem vive uma mudança de paradigma ou se estamos perante um paradigma em transição. Posicionamo-nos manifestamente na segunda perspectiva. Recorremos ao modelo transicional, como metodologia de análise sócio-histórica do fenómeno. Finalizaremos partilhando alguns aspectos para reflexão, no âmbito das perspectivas de desenvolvimento do ensino de enfermagem, mobilizando para o efeito os constrangimentos advenientes essencialmente das incertezas com que o presente e o futuro se nos apresenta. * Artigo baseado na conferência proferida no dia 5 de Dezembro de 2008, no âmbito das Comemorações do dia da Escola Superior de Enfermagem de Lisboa.Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR2009-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.56732/pensarenf.v13i1.20https://doi.org/10.56732/pensarenf.v13i1.20Pensar Enfermagem ; Vol. 13 No. 1 (2009): Journal of Nursing Pensar Enfermagem; 2-12Pensar Enfermagem ; Vol. 13 N.º 1 (2009): Revista Científica Pensar Enfermagem; 2-121647-55260873-890410.56732/pensarenf.v13i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/20https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/20/18Amendoeira, Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-26T10:37:46Zoai:pensarenfermagem.esel.pt:article/20Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:06.760807Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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