Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amendoeira, José
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.56732/pensarenf.v13i1.20
Resumo: Nowadays, nursing education is living one of its evolution periods, where debate comes out deeply, mobilizing the actors, the contexts and knowledge throughout the different époques within an approach supported on two organizing principles: 1 – the first thought in a socio-historic perspective about the evolution of nursing education in Portugal, with reference to the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century, basing ourselves essentially in a set of facts that characterize the 90’s and the beginning of 21st century; 2 – the second, which we have considered in an integrated way; a period as a transitional place for analysis that allows us to think about whether nowadays nursing education is going through a change of paradigm or if we are standing before a paradigm in transition. We definitely place ourselves in the second perspective. We have used a transitional model as methodology for a socio-historic analysis of the phenomenon. We will finish sharing some aspects for reflection in the scope of the perspectives of development of nursing education, mobilizing the constraints resulting essentially of the uncertain of the beheld by the present and the future.
id RCAP_62efccd9d5e9fcd4c0660cb63922e255
oai_identifier_str oai:pensarenfermagem.esel.pt:article/20
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*nursingeducationTransitional ModelBologna ProcessenfermagemensinoModelo TransicionalProcesso de BolonhaNowadays, nursing education is living one of its evolution periods, where debate comes out deeply, mobilizing the actors, the contexts and knowledge throughout the different époques within an approach supported on two organizing principles: 1 – the first thought in a socio-historic perspective about the evolution of nursing education in Portugal, with reference to the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century, basing ourselves essentially in a set of facts that characterize the 90’s and the beginning of 21st century; 2 – the second, which we have considered in an integrated way; a period as a transitional place for analysis that allows us to think about whether nowadays nursing education is going through a change of paradigm or if we are standing before a paradigm in transition. We definitely place ourselves in the second perspective. We have used a transitional model as methodology for a socio-historic analysis of the phenomenon. We will finish sharing some aspects for reflection in the scope of the perspectives of development of nursing education, mobilizing the constraints resulting essentially of the uncertain of the beheld by the present and the future.O Ensino de enfermagem vive na actualidade um dos períodos do seu processo evolutivo onde o debate se impõe de forma profunda, mobilizando os actores, os contextos e os saberes ao longo das diferentes épocas numa abordagem que é suportada em dois pressupostos organizadores:  1 - Um, em que reflectimos numa perspectiva sócio-histórica sobre a evolução da educação em enfermagem em Portugal, por referência à segunda metade do século XX e início do século XXI, reportando-nos essencialmente a um conjunto de factos que caracterizam a década de 90 e o início do século XXI. 2 - Outro, em que consideramos de forma integrada, este período como um espaço transicional de análise, que nos permite reflectir sobre se, na actualidade o ensino de enfermagem vive uma mudança de paradigma ou se estamos perante um paradigma em transição. Posicionamo-nos manifestamente na segunda perspectiva. Recorremos ao modelo transicional, como metodologia de análise sócio-histórica do fenómeno. Finalizaremos partilhando alguns aspectos para reflexão, no âmbito das perspectivas de desenvolvimento do ensino de enfermagem, mobilizando para o efeito os constrangimentos advenientes essencialmente das incertezas com que o presente e o futuro se nos apresenta.   * Artigo baseado na conferência proferida no dia 5 de Dezembro de 2008, no âmbito das Comemorações do dia da Escola Superior de Enfermagem de Lisboa.Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR2009-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.56732/pensarenf.v13i1.20https://doi.org/10.56732/pensarenf.v13i1.20Pensar Enfermagem ; Vol. 13 No. 1 (2009): Journal of Nursing Pensar Enfermagem; 2-12Pensar Enfermagem ; Vol. 13 N.º 1 (2009): Revista Científica Pensar Enfermagem; 2-121647-55260873-890410.56732/pensarenf.v13i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/20https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/20/18Amendoeira, Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-26T10:37:46Zoai:pensarenfermagem.esel.pt:article/20Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:06.760807Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*
title Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*
spellingShingle Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*
Amendoeira, José
nursing
education
Transitional Model
Bologna Process
enfermagem
ensino
Modelo Transicional
Processo de Bolonha
title_short Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*
title_full Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*
title_fullStr Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*
title_full_unstemmed Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*
title_sort Ensino de Enfermagem: perspectivas de desenvolvimento*
author Amendoeira, José
author_facet Amendoeira, José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amendoeira, José
dc.subject.por.fl_str_mv nursing
education
Transitional Model
Bologna Process
enfermagem
ensino
Modelo Transicional
Processo de Bolonha
topic nursing
education
Transitional Model
Bologna Process
enfermagem
ensino
Modelo Transicional
Processo de Bolonha
description Nowadays, nursing education is living one of its evolution periods, where debate comes out deeply, mobilizing the actors, the contexts and knowledge throughout the different époques within an approach supported on two organizing principles: 1 – the first thought in a socio-historic perspective about the evolution of nursing education in Portugal, with reference to the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century, basing ourselves essentially in a set of facts that characterize the 90’s and the beginning of 21st century; 2 – the second, which we have considered in an integrated way; a period as a transitional place for analysis that allows us to think about whether nowadays nursing education is going through a change of paradigm or if we are standing before a paradigm in transition. We definitely place ourselves in the second perspective. We have used a transitional model as methodology for a socio-historic analysis of the phenomenon. We will finish sharing some aspects for reflection in the scope of the perspectives of development of nursing education, mobilizing the constraints resulting essentially of the uncertain of the beheld by the present and the future.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-07-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.56732/pensarenf.v13i1.20
https://doi.org/10.56732/pensarenf.v13i1.20
url https://doi.org/10.56732/pensarenf.v13i1.20
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/20
https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/20/18
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR
dc.source.none.fl_str_mv Pensar Enfermagem ; Vol. 13 No. 1 (2009): Journal of Nursing Pensar Enfermagem; 2-12
Pensar Enfermagem ; Vol. 13 N.º 1 (2009): Revista Científica Pensar Enfermagem; 2-12
1647-5526
0873-8904
10.56732/pensarenf.v13i1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1817551511609147392