Interview with Tata Amaral

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nagib, Lúcia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Paiva, Samuel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.467
Resumo: Tata Amaral is one of the most important names of the so-called “retomada” cinema, a period of flourishing for Brazilian cinema, beginning in the middle of the nineteen-nineties. This interview was carried in the context of the film Passages that address intermedial devices in cinema, as “passages” for the country’s historical, social, and political realities. Its directors, Lúcia Nagib and Samuel Pimenta, talked with Tata mainly focusing on three of her works: Um céu de estrelas (1997) and her work on historical photographs, the role of music in Antônia (2006), and the strategic importance of theatre in Trago comigo (2016).
id RCAP_6489ded61216fd2a7b60b58e42c4d120
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/467
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Interview with Tata AmaralAs passagens de Tata Amaral: Entrevista com Tata AmaralRetomada CinemaIntermediality“Artivism”PeripheryGender.Cinema da RetomadaIntermedialidade“Artivismo”PeriferiaGéneroTata Amaral is one of the most important names of the so-called “retomada” cinema, a period of flourishing for Brazilian cinema, beginning in the middle of the nineteen-nineties. This interview was carried in the context of the film Passages that address intermedial devices in cinema, as “passages” for the country’s historical, social, and political realities. Its directors, Lúcia Nagib and Samuel Pimenta, talked with Tata mainly focusing on three of her works: Um céu de estrelas (1997) and her work on historical photographs, the role of music in Antônia (2006), and the strategic importance of theatre in Trago comigo (2016).Tata Amaral é uma das mais importantes cineastas do cinema da retomada, período de florescimento do cinema brasileiro, que arranca em meados da década de 90. No contexto de um filme, Passagens - que se foca num conjunto de obras que abordam dispositivos intermediais como passagens para a realidade história, social e política do país -, os seus realizadores, Lúcia Nagib e Samuel Pimenta, entrevistaram a realizadora focando-se em 3 das seus obras. Mais concretamente, a utilização da fotografia em Um céu de estrelas (1997), o papel da música em Antônia (2006), e a importância estratégica do teatro em Trago comigo (2016).AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2018-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.467https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.467Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 501-520Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 501-5202183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/467http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/467/pdfNagib, LúciaPaiva, Samuelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:10Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/467Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:17.509324Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Interview with Tata Amaral
As passagens de Tata Amaral: Entrevista com Tata Amaral
title Interview with Tata Amaral
spellingShingle Interview with Tata Amaral
Nagib, Lúcia
Retomada Cinema
Intermediality
“Artivism”
Periphery
Gender.
Cinema da Retomada
Intermedialidade
“Artivismo”
Periferia
Género
title_short Interview with Tata Amaral
title_full Interview with Tata Amaral
title_fullStr Interview with Tata Amaral
title_full_unstemmed Interview with Tata Amaral
title_sort Interview with Tata Amaral
author Nagib, Lúcia
author_facet Nagib, Lúcia
Paiva, Samuel
author_role author
author2 Paiva, Samuel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nagib, Lúcia
Paiva, Samuel
dc.subject.por.fl_str_mv Retomada Cinema
Intermediality
“Artivism”
Periphery
Gender.
Cinema da Retomada
Intermedialidade
“Artivismo”
Periferia
Género
topic Retomada Cinema
Intermediality
“Artivism”
Periphery
Gender.
Cinema da Retomada
Intermedialidade
“Artivismo”
Periferia
Género
description Tata Amaral is one of the most important names of the so-called “retomada” cinema, a period of flourishing for Brazilian cinema, beginning in the middle of the nineteen-nineties. This interview was carried in the context of the film Passages that address intermedial devices in cinema, as “passages” for the country’s historical, social, and political realities. Its directors, Lúcia Nagib and Samuel Pimenta, talked with Tata mainly focusing on three of her works: Um céu de estrelas (1997) and her work on historical photographs, the role of music in Antônia (2006), and the strategic importance of theatre in Trago comigo (2016).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.467
https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.467
url https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.467
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/467
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/467/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 501-520
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 501-520
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059748708352