A segurança da navegação marítima na bacia do Mediterrâneo frente a legislação europeia e italiana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/56417 |
Resumo: | MO: “One hundred years after the Titanic", this was 2013’s theme that the International Maritime Organization (IMO) has celebrated the World Maritime Day, highlighting the importance of maritime safety by an unfortunate coincidence in the previous year with the shipwreck of the "Costa Concordia" cruise, alerting the international community that even a hundred years later, the human element is still a complex issue concerning safety at sea. The relevance of the issue is undeniable, especially where the recent severe disaster with a super-cruise ship, the Mediterranean basin, a territory of geostrategic position and characterized by the presence of permanent tension areas, which consequently exacerbate the present situation of accidents in the regional seas. associated with non-compliance with international standards remains the main cause of accidents at sea. This work is to analyze the current maritime safety situation in the Mediterranean region, especially in Italy, from the moment the Costa Concordia tragedy occurred at Italian territorial waters. That said, maritime safety is an extremely current topic, characterized by major changes resulting from technological development and the growing threats in the Mare Nostrum basin. |
id |
RCAP_65f88bd7e75a846e0ee42101ccc5b427 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:run.unl.pt:10362/56417 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A segurança da navegação marítima na bacia do Mediterrâneo frente a legislação europeia e italianao caso do cruzeiro “Costa Concórdia”segurança marítimaacidente marítimoMediterrâneonavio de cruzeiromaritime securitymaritime accidentMediterraneancruise shipDireitoMO: “One hundred years after the Titanic", this was 2013’s theme that the International Maritime Organization (IMO) has celebrated the World Maritime Day, highlighting the importance of maritime safety by an unfortunate coincidence in the previous year with the shipwreck of the "Costa Concordia" cruise, alerting the international community that even a hundred years later, the human element is still a complex issue concerning safety at sea. The relevance of the issue is undeniable, especially where the recent severe disaster with a super-cruise ship, the Mediterranean basin, a territory of geostrategic position and characterized by the presence of permanent tension areas, which consequently exacerbate the present situation of accidents in the regional seas. associated with non-compliance with international standards remains the main cause of accidents at sea. This work is to analyze the current maritime safety situation in the Mediterranean region, especially in Italy, from the moment the Costa Concordia tragedy occurred at Italian territorial waters. That said, maritime safety is an extremely current topic, characterized by major changes resulting from technological development and the growing threats in the Mare Nostrum basin.“IMO: Cem anos depois do Titanic", este foi o tema de 2013 que a Organização Marítima Internacional (IMO) celebrou o Dia Marítimo Mundial, destacando a importância da segurança da navegação marítima por uma infeliz coincidência, em, no ano anterior houve o naufrágio do navio de cruzeiro "Costa Concordia", alertando a comunidade internacional que mesmo cem anos depois, o elemento humano ainda é uma questão complexa que diz respeito à segurança no mar. A relevância da questão é inegável, especialmente no local onde ocorreu o mais recente grave desastre com um super-navio de cruzeiro, a bacia do Mediterrâneo, um território de posição geoestratégica e caracterizado pela presença de zonas de tensão permanente, que consequentemente, agravam o quadro atual de sinistralidade nos mares regionais. Apesar disso, o fator humano associado ao não cumprimento das normas internacionais continua sendo a principal causa de acidentes no mar. Neste contexto, o objetivo deste trabalho é analisar a conjuntura atual de segurança marítima na região do Mediterrâneo, especialmente na Itália, a partir do momento em que a tragédia Costa Concordia ocorreu em águas territoriais italianas. Dito isto, a segurança marítima é um tópico extremamente atual, caracterizado por grandes mudanças resultantes do desenvolvimento tecnológico e das crescentes ameaças na bacia do Mare Nostrum.Guedes, Armando MarquesRUNSant'Anna, Marina Fernandes2019-01-04T15:25:47Z2018-11-072018-11-07T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/56417TID:202016382porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:27:13Zoai:run.unl.pt:10362/56417Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:32:55.805856Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A segurança da navegação marítima na bacia do Mediterrâneo frente a legislação europeia e italiana o caso do cruzeiro “Costa Concórdia” |
title |
A segurança da navegação marítima na bacia do Mediterrâneo frente a legislação europeia e italiana |
spellingShingle |
A segurança da navegação marítima na bacia do Mediterrâneo frente a legislação europeia e italiana Sant'Anna, Marina Fernandes segurança marítima acidente marítimo Mediterrâneo navio de cruzeiro maritime security maritime accident Mediterranean cruise ship Direito |
title_short |
A segurança da navegação marítima na bacia do Mediterrâneo frente a legislação europeia e italiana |
title_full |
A segurança da navegação marítima na bacia do Mediterrâneo frente a legislação europeia e italiana |
title_fullStr |
A segurança da navegação marítima na bacia do Mediterrâneo frente a legislação europeia e italiana |
title_full_unstemmed |
A segurança da navegação marítima na bacia do Mediterrâneo frente a legislação europeia e italiana |
title_sort |
A segurança da navegação marítima na bacia do Mediterrâneo frente a legislação europeia e italiana |
author |
Sant'Anna, Marina Fernandes |
author_facet |
Sant'Anna, Marina Fernandes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Guedes, Armando Marques RUN |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sant'Anna, Marina Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
segurança marítima acidente marítimo Mediterrâneo navio de cruzeiro maritime security maritime accident Mediterranean cruise ship Direito |
topic |
segurança marítima acidente marítimo Mediterrâneo navio de cruzeiro maritime security maritime accident Mediterranean cruise ship Direito |
description |
MO: “One hundred years after the Titanic", this was 2013’s theme that the International Maritime Organization (IMO) has celebrated the World Maritime Day, highlighting the importance of maritime safety by an unfortunate coincidence in the previous year with the shipwreck of the "Costa Concordia" cruise, alerting the international community that even a hundred years later, the human element is still a complex issue concerning safety at sea. The relevance of the issue is undeniable, especially where the recent severe disaster with a super-cruise ship, the Mediterranean basin, a territory of geostrategic position and characterized by the presence of permanent tension areas, which consequently exacerbate the present situation of accidents in the regional seas. associated with non-compliance with international standards remains the main cause of accidents at sea. This work is to analyze the current maritime safety situation in the Mediterranean region, especially in Italy, from the moment the Costa Concordia tragedy occurred at Italian territorial waters. That said, maritime safety is an extremely current topic, characterized by major changes resulting from technological development and the growing threats in the Mare Nostrum basin. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-07 2018-11-07T00:00:00Z 2019-01-04T15:25:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10362/56417 TID:202016382 |
url |
http://hdl.handle.net/10362/56417 |
identifier_str_mv |
TID:202016382 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137950986928128 |