Plataforma online para promoção da literacia fílmica entre público socialmente excluído

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Eduarda Filipa Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.22/18275
Resumo: Over the years, the field of education has undergone major changes in the way it handles and manages the learning process. An example of this is the exponential growth of several projects strongly linked to the support of teaching in the most varied scientific areas, including the cinematographic area. There are a lot of subjects, as philosophy, where teachers use movies as support to explain certain topics. It is in this context that this project arises. Although there is a wide range of platforms that use cinema to support the educational process, this project wants to revolutionize, innovate, and expand its work to more students, teachers, partners, and include more fragile communities. Through the improvement of existing features and the development of new technological tools in several formats, this project will allow to each student, or not, to create and share new cinematographic content, as well as, in parallel, share their ideas and perspectives on the most varied topics. Throughout this document, studies, analyses, and comparisons are carried out, to conclude which tools are most suitable, and how they will have an impact on the educational process of each student. In the end, the results obtained will be analysed in order to verify if the main objective was achieved.
id RCAP_6616c9562fa6500b3c4cd12464bb6af8
oai_identifier_str oai:recipp.ipp.pt:10400.22/18275
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Plataforma online para promoção da literacia fílmica entre público socialmente excluídoEducational ProcessEuropean ProjectPedagogical ToolsSocially Excluded AudiencesUsabilityProcesso EducacionalProjeto EuropeuFerramentas PedagógicasComunidades Socialmente ExcluídasUsabilidadeOver the years, the field of education has undergone major changes in the way it handles and manages the learning process. An example of this is the exponential growth of several projects strongly linked to the support of teaching in the most varied scientific areas, including the cinematographic area. There are a lot of subjects, as philosophy, where teachers use movies as support to explain certain topics. It is in this context that this project arises. Although there is a wide range of platforms that use cinema to support the educational process, this project wants to revolutionize, innovate, and expand its work to more students, teachers, partners, and include more fragile communities. Through the improvement of existing features and the development of new technological tools in several formats, this project will allow to each student, or not, to create and share new cinematographic content, as well as, in parallel, share their ideas and perspectives on the most varied topics. Throughout this document, studies, analyses, and comparisons are carried out, to conclude which tools are most suitable, and how they will have an impact on the educational process of each student. In the end, the results obtained will be analysed in order to verify if the main objective was achieved.Ao longo dos anos, a área da educação tem vindo a sofrer grandes mudanças na maneira de como lidar e gerir o processo de aprendizagem. Um exemplo disso, é o crescimento exponencial de vários projetos fortemente ligados ao suporte do ensino nas mais variadas áreas, sejam elas científicas, humanísticas ou de arte. Assim sendo, a área cinematográfica, não é exceção. É nesse âmbito que surge este projeto. Apesar de existir um vasto leque de plataformas que utiliza o cinema como apoio no processo educacional, este projeto quer revolucionar, inovar e expandir o seu trabalho a mais alunos, professores, parceiros, e incluir comunidades mais fragilizadas. Através do aprimoramento de funcionalidades existentes e o desenvolvimento de novas ferramentas tecnológicas em vários formatos, este projeto permitirá que cada indivíduo crie e partilhe novo conteúdo cinematográfico, bem como, paralelamente, partilhem as suas ideias e perspetivas sobre os mais variados temas da atualidade. Ao longo deste documento, são efetuados estudos, análises e comparações, de forma a concluir quais as ferramentas mais adequadas, e de que forma é que estas terão impacto no processo educativo de cada estudante. No final, os resultados obtidos serão analisados com o propósito de verificar se o principal objetivo foi alcançado.Almeida, Ricardo Gabriel Soares Fernandes deRepositório Científico do Instituto Politécnico do PortoFernandes, Eduarda Filipa Rodrigues2021-08-31T14:39:18Z20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.22/18275TID:202812812enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-03-13T13:10:01Zoai:recipp.ipp.pt:10400.22/18275Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:37:56.706836Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Plataforma online para promoção da literacia fílmica entre público socialmente excluído
title Plataforma online para promoção da literacia fílmica entre público socialmente excluído
spellingShingle Plataforma online para promoção da literacia fílmica entre público socialmente excluído
Fernandes, Eduarda Filipa Rodrigues
Educational Process
European Project
Pedagogical Tools
Socially Excluded Audiences
Usability
Processo Educacional
Projeto Europeu
Ferramentas Pedagógicas
Comunidades Socialmente Excluídas
Usabilidade
title_short Plataforma online para promoção da literacia fílmica entre público socialmente excluído
title_full Plataforma online para promoção da literacia fílmica entre público socialmente excluído
title_fullStr Plataforma online para promoção da literacia fílmica entre público socialmente excluído
title_full_unstemmed Plataforma online para promoção da literacia fílmica entre público socialmente excluído
title_sort Plataforma online para promoção da literacia fílmica entre público socialmente excluído
author Fernandes, Eduarda Filipa Rodrigues
author_facet Fernandes, Eduarda Filipa Rodrigues
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Almeida, Ricardo Gabriel Soares Fernandes de
Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Eduarda Filipa Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Process
European Project
Pedagogical Tools
Socially Excluded Audiences
Usability
Processo Educacional
Projeto Europeu
Ferramentas Pedagógicas
Comunidades Socialmente Excluídas
Usabilidade
topic Educational Process
European Project
Pedagogical Tools
Socially Excluded Audiences
Usability
Processo Educacional
Projeto Europeu
Ferramentas Pedagógicas
Comunidades Socialmente Excluídas
Usabilidade
description Over the years, the field of education has undergone major changes in the way it handles and manages the learning process. An example of this is the exponential growth of several projects strongly linked to the support of teaching in the most varied scientific areas, including the cinematographic area. There are a lot of subjects, as philosophy, where teachers use movies as support to explain certain topics. It is in this context that this project arises. Although there is a wide range of platforms that use cinema to support the educational process, this project wants to revolutionize, innovate, and expand its work to more students, teachers, partners, and include more fragile communities. Through the improvement of existing features and the development of new technological tools in several formats, this project will allow to each student, or not, to create and share new cinematographic content, as well as, in parallel, share their ideas and perspectives on the most varied topics. Throughout this document, studies, analyses, and comparisons are carried out, to conclude which tools are most suitable, and how they will have an impact on the educational process of each student. In the end, the results obtained will be analysed in order to verify if the main objective was achieved.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31T14:39:18Z
2021
2021-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.22/18275
TID:202812812
url http://hdl.handle.net/10400.22/18275
identifier_str_mv TID:202812812
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131469101137920