Consistent fragmentations in A Morte do Palhaço and O Mistério da Árvore, by Raul Brandão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/fb.v0i14.304 |
Resumo: | The Death of the Clown and the Mystery of the Tree by Raul Brandão (1926) is a rewritten text of Story of a Clown (Life and the Diary of K. Maurício) (1896). Raul Brandão has always been part of journalistic sphere and it is also through this record that some of his works, chronicles and short stories appear. Perhaps, The Death of the Clown and the Mystery of the Tree emerges as a work of a fragmentary nature, in relation with the features of its characters, but yet with an inner logic of great coherence. Combining the attractive and the repulsive, among the tension conveyed by anguish and death, the grotesque emerges as the major expression of deformation, and in relation with the fragmentary nature of his work. |
id |
RCAP_69c14d2e1d37d34c6200989da75396be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/304 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Consistent fragmentations in A Morte do Palhaço and O Mistério da Árvore, by Raul BrandãoFragmentações coerentes em A Morte do Palhaço e O Mistério da Árvore, de Raul BrandãoThe Death of the Clown and the Mystery of the Tree by Raul Brandão (1926) is a rewritten text of Story of a Clown (Life and the Diary of K. Maurício) (1896). Raul Brandão has always been part of journalistic sphere and it is also through this record that some of his works, chronicles and short stories appear. Perhaps, The Death of the Clown and the Mystery of the Tree emerges as a work of a fragmentary nature, in relation with the features of its characters, but yet with an inner logic of great coherence. Combining the attractive and the repulsive, among the tension conveyed by anguish and death, the grotesque emerges as the major expression of deformation, and in relation with the fragmentary nature of his work.A Morte do Palhaço e o Mistério da Árvore, de Raul Brandão, datado de 1926, surge como uma reescrita de História dum Palhaço; (A Vida e o Diário de K. Maurício), de 1896. Raul Brandão sempre esteve integrado no mundo do jornalismo e é também através a partir deste registo que surgem algumas das suas obras, crónicas e contos que publicou. Daí, talvez, A Morte do Palhaço e o Mistério da Árvore surja como uma obra de índole acentuadamente fragmentária, em sintonia com o carácter instável das suas personagens, trazendo, apesar de tudo, no seu íntimo uma lógica interna de grande coerência. Na combinação entre o atractivo e o repulsivo, na tensão veiculada pela angústia e pela morte, o grotesco emerge como a figura maior da deformação, dialogando com o carácter fragmentário da sua obra.UA Editora - Universidade de Aveiro2019-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/fb.v0i14.304https://doi.org/10.34624/fb.v0i14.304Forma Breve; No 14 (2017): O conto: o cânone e as margens; 125-130Forma Breve; n.º 14 (2017): O conto: o cânone e as margens; 125-1302183-47091645-927Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/304https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/304/235Inês Castro e Silva, Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T18:46:19Zoai:proa.ua.pt:article/304Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:02:36.654171Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Consistent fragmentations in A Morte do Palhaço and O Mistério da Árvore, by Raul Brandão Fragmentações coerentes em A Morte do Palhaço e O Mistério da Árvore, de Raul Brandão |
title |
Consistent fragmentations in A Morte do Palhaço and O Mistério da Árvore, by Raul Brandão |
spellingShingle |
Consistent fragmentations in A Morte do Palhaço and O Mistério da Árvore, by Raul Brandão Inês Castro e Silva, Maria |
title_short |
Consistent fragmentations in A Morte do Palhaço and O Mistério da Árvore, by Raul Brandão |
title_full |
Consistent fragmentations in A Morte do Palhaço and O Mistério da Árvore, by Raul Brandão |
title_fullStr |
Consistent fragmentations in A Morte do Palhaço and O Mistério da Árvore, by Raul Brandão |
title_full_unstemmed |
Consistent fragmentations in A Morte do Palhaço and O Mistério da Árvore, by Raul Brandão |
title_sort |
Consistent fragmentations in A Morte do Palhaço and O Mistério da Árvore, by Raul Brandão |
author |
Inês Castro e Silva, Maria |
author_facet |
Inês Castro e Silva, Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Inês Castro e Silva, Maria |
description |
The Death of the Clown and the Mystery of the Tree by Raul Brandão (1926) is a rewritten text of Story of a Clown (Life and the Diary of K. Maurício) (1896). Raul Brandão has always been part of journalistic sphere and it is also through this record that some of his works, chronicles and short stories appear. Perhaps, The Death of the Clown and the Mystery of the Tree emerges as a work of a fragmentary nature, in relation with the features of its characters, but yet with an inner logic of great coherence. Combining the attractive and the repulsive, among the tension conveyed by anguish and death, the grotesque emerges as the major expression of deformation, and in relation with the fragmentary nature of his work. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/fb.v0i14.304 https://doi.org/10.34624/fb.v0i14.304 |
url |
https://doi.org/10.34624/fb.v0i14.304 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/304 https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/304/235 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora - Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora - Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Forma Breve; No 14 (2017): O conto: o cânone e as margens; 125-130 Forma Breve; n.º 14 (2017): O conto: o cânone e as margens; 125-130 2183-4709 1645-927X reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130491096399872 |