Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01 |
Resumo: | Does studying economics have an effect on molding the values and attitudes embodying the trust-building processes of a democratic society? Mainstream economics teaching, based on the self-interest model of rational, maximizing, individualistic “representative agent”, may well cause indoctrinating effects, creating or reinforcing political free-marketeering, as well as selfishness values, attitudes, and behaviors among economics students. In this paper a contribution is made for these discussions, based on the results of a survey performed in Portugal in three years (2006, 2009, and 2012) addressed to a considerably diverse sample of respondents (economics students, other students, and common citizens). |
id |
RCAP_6a87e0938e5f47adab3d27705a5e39dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23025 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal.Ensino da Economia: literacia ou condicionamento mental? Evidências a partir de um estudo sobre confiança em Portugalensino de economiainclinação pró-mercado dos economistasconfiançacomportamentos, atitudes e valores sociais e políticosEconomics educationfree-marketeering of economiststrustDoes studying economics have an effect on molding the values and attitudes embodying the trust-building processes of a democratic society? Mainstream economics teaching, based on the self-interest model of rational, maximizing, individualistic “representative agent”, may well cause indoctrinating effects, creating or reinforcing political free-marketeering, as well as selfishness values, attitudes, and behaviors among economics students. In this paper a contribution is made for these discussions, based on the results of a survey performed in Portugal in three years (2006, 2009, and 2012) addressed to a considerably diverse sample of respondents (economics students, other students, and common citizens)..Os estudos universitários de economia podem ter um efeito relevante no moldar dos valores e atitudes correspondentes à construção da confiança numa sociedade democrática. O ensino da economia mainstream, baseado no modelo do “agente representativo”, movido pelo interesse próprio, racional e maximizador, pode ter efeitos doutrinantes, reforçando quer a inclinação pró-mercado, quer valores, atitudes e comportamentos egoístas entre os estudantes. Neste trabalho apresenta-se uma contribuição para essas discussões, tendo por base os resultados de uma pesquisa realizada em Portugal, com uma considerável diversidade de amostras (estudantes de economia, outros estudantes, cidadãos comuns) e aplicada em três anos diferentes: 2006, 2009 e 2012.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2016-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01Análise Social; Vol. 51 N.º 220 (2016); 516-5422182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23025https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23025/17094Direitos de Autor (c) 2016 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessGraça, João CarlosLopes, João CarlosGomes Correia, Rita2024-03-02T05:31:32Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23025Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:21.317813Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal . Ensino da Economia: literacia ou condicionamento mental? Evidências a partir de um estudo sobre confiança em Portugal |
title |
Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal |
spellingShingle |
Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal Graça, João Carlos ensino de economia inclinação pró-mercado dos economistas confiança comportamentos, atitudes e valores sociais e políticos Economics education free-marketeering of economists trust |
title_short |
Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal |
title_full |
Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal |
title_fullStr |
Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal |
title_full_unstemmed |
Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal |
title_sort |
Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal |
author |
Graça, João Carlos |
author_facet |
Graça, João Carlos Lopes, João Carlos Gomes Correia, Rita |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, João Carlos Gomes Correia, Rita |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Graça, João Carlos Lopes, João Carlos Gomes Correia, Rita |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de economia inclinação pró-mercado dos economistas confiança comportamentos, atitudes e valores sociais e políticos Economics education free-marketeering of economists trust |
topic |
ensino de economia inclinação pró-mercado dos economistas confiança comportamentos, atitudes e valores sociais e políticos Economics education free-marketeering of economists trust |
description |
Does studying economics have an effect on molding the values and attitudes embodying the trust-building processes of a democratic society? Mainstream economics teaching, based on the self-interest model of rational, maximizing, individualistic “representative agent”, may well cause indoctrinating effects, creating or reinforcing political free-marketeering, as well as selfishness values, attitudes, and behaviors among economics students. In this paper a contribution is made for these discussions, based on the results of a survey performed in Portugal in three years (2006, 2009, and 2012) addressed to a considerably diverse sample of respondents (economics students, other students, and common citizens). |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23025 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23025/17094 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 51 N.º 220 (2016); 516-542 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131681098039296 |