Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Graça, João Carlos
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Lopes, João Carlos, Gomes Correia, Rita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01
Resumo: Does studying economics have an effect on molding the values and attitudes embodying the trust-building processes of a democratic society? Mainstream economics teaching, based on the self-interest model of rational, maximizing, individualistic “representative agent”, may well cause indoctrinating effects, creating or reinforcing political free-marketeering, as well as selfishness values, attitudes, and behaviors among economics students. In this paper a contribution is made for these discussions, based on the results of a survey performed in Portugal in three years (2006, 2009, and 2012) addressed to a considerably diverse sample of respondents (economics students, other students, and common citizens).
id RCAP_6a87e0938e5f47adab3d27705a5e39dc
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23025
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal.Ensino da Economia: literacia ou condicionamento mental? Evidências a partir de um estudo sobre confiança em Portugalensino de economiainclinação pró-mercado dos economistasconfiançacomportamentos, atitudes e valores sociais e políticosEconomics educationfree-marketeering of economiststrustDoes studying economics have an effect on molding the values and attitudes embodying the trust-building processes of a democratic society? Mainstream economics teaching, based on the self-interest model of rational, maximizing, individualistic “representative agent”, may well cause indoctrinating effects, creating or reinforcing political free-marketeering, as well as selfishness values, attitudes, and behaviors among economics students. In this paper a contribution is made for these discussions, based on the results of a survey performed in Portugal in three years (2006, 2009, and 2012) addressed to a considerably diverse sample of respondents (economics students, other students, and common citizens)..Os estudos universitários de economia podem ter um efeito relevante no moldar dos valores e atitudes correspondentes à construção da confiança numa sociedade democrática. O ensino da economia mainstream, baseado no modelo do “agente representativo”, movido pelo interesse próprio, racional e maximizador, pode ter efeitos doutrinantes, reforçando quer a inclinação pró-mercado, quer valores, atitudes e comportamentos egoístas entre os estudantes. Neste trabalho apresenta-se uma contribuição para essas discussões, tendo por base os resultados de uma pesquisa realizada em Portugal, com uma considerável diversidade de amostras (estudantes de economia, outros estudantes, cidadãos comuns) e aplicada em três anos diferentes: 2006, 2009 e 2012.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2016-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01Análise Social; Vol. 51 N.º 220 (2016); 516-5422182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23025https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23025/17094Direitos de Autor (c) 2016 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessGraça, João CarlosLopes, João CarlosGomes Correia, Rita2024-03-02T05:31:32Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23025Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:21.317813Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal
.
Ensino da Economia: literacia ou condicionamento mental? Evidências a partir de um estudo sobre confiança em Portugal
title Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal
spellingShingle Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal
Graça, João Carlos
ensino de economia
inclinação pró-mercado dos economistas
confiança
comportamentos, atitudes e valores sociais e políticos
Economics education
free-marketeering of economists
trust
title_short Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal
title_full Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal
title_fullStr Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal
title_full_unstemmed Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal
title_sort Economics education: literacy or mind framing? Evidence from a survey on the social building of trust in Portugal
author Graça, João Carlos
author_facet Graça, João Carlos
Lopes, João Carlos
Gomes Correia, Rita
author_role author
author2 Lopes, João Carlos
Gomes Correia, Rita
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Graça, João Carlos
Lopes, João Carlos
Gomes Correia, Rita
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de economia
inclinação pró-mercado dos economistas
confiança
comportamentos, atitudes e valores sociais e políticos
Economics education
free-marketeering of economists
trust
topic ensino de economia
inclinação pró-mercado dos economistas
confiança
comportamentos, atitudes e valores sociais e políticos
Economics education
free-marketeering of economists
trust
description Does studying economics have an effect on molding the values and attitudes embodying the trust-building processes of a democratic society? Mainstream economics teaching, based on the self-interest model of rational, maximizing, individualistic “representative agent”, may well cause indoctrinating effects, creating or reinforcing political free-marketeering, as well as selfishness values, attitudes, and behaviors among economics students. In this paper a contribution is made for these discussions, based on the results of a survey performed in Portugal in three years (2006, 2009, and 2012) addressed to a considerably diverse sample of respondents (economics students, other students, and common citizens).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016220.01
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23025
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23025/17094
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 51 N.º 220 (2016); 516-542
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131681098039296