Caso José: Uma abordagem comportamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Edgar
Data de Publicação: 1994
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687
Resumo: Jose’s case is seen in light of analytical behaviorism. It is stressed, both at psychopathological and psychotherapeutic levels, the learning process that occurs influenced by contingencies and environmental models. First and second order factors of Jose’s case, in relation to the developmental and maintenance of problematic behaviors, are discriminated. As an organized system of responses as he is conceived, it is explained the modification of a certain type of cognitions that will improve Jose’s self-efficacy, through which happens both the learning of new and more adaptative behaviors, and the unconditioning of certain emotional responses. This process will be the final consequence of changes in contingencies, both self-administered or manipulated by the therapist. It is also postulated that any process of intervention implies the alteration of the determinants mentioned so far, even if they are labeled any other way.
id RCAP_6db39f5bcb29be548c49a93ded0c6096
oai_identifier_str oai:oai.appsicologia.org:article/687
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Caso José: Uma abordagem comportamental-Jose’s case is seen in light of analytical behaviorism. It is stressed, both at psychopathological and psychotherapeutic levels, the learning process that occurs influenced by contingencies and environmental models. First and second order factors of Jose’s case, in relation to the developmental and maintenance of problematic behaviors, are discriminated. As an organized system of responses as he is conceived, it is explained the modification of a certain type of cognitions that will improve Jose’s self-efficacy, through which happens both the learning of new and more adaptative behaviors, and the unconditioning of certain emotional responses. This process will be the final consequence of changes in contingencies, both self-administered or manipulated by the therapist. It is also postulated that any process of intervention implies the alteration of the determinants mentioned so far, even if they are labeled any other way.O caso José é abordado na perspectiva do comportamentalismo analítico. Enfatiza-se, tanto a nível psicopatológico como psicoterapêutico, o processo de aprendizagem que ocorre pela influência das contingências e modelos do meio. Procura-se assim demarcar os factores nucleares e secundários relacionados com o desenvolvimento e manutenção dos comportamentos problemáticos do caso José. Visto como um sistema organizado de respostas, tenta-se que a alteração de certos tipo de cognições favoreça uma melhoria da sai auto-eficácia, havendo em simultâneo o duplo processo de aprendizagem de novos comportamentos mais adaptativos e o descondicionamento de certas respostas emocionais. Este processo é o resultado da alteração de contingências quer auto-aplicadas quer manipuladas pelo terapeuta. Postula-se ainda que qualquer processo de intervenção passa pela alteração dos referidos determinantes, ainda que possa ser designado de modo diferente.Associação Portuguesa de Psicologia1994-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687PSICOLOGIA; Vol. 9 No. 2 (1994); 153-161PSICOLOGIA; Vol. 9 N.º 2 (1994); 153-1612183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/687https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/687/410Pereira, Edgarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:55Zoai:oai.appsicologia.org:article/687Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:25.627312Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Caso José: Uma abordagem comportamental
title Caso José: Uma abordagem comportamental
spellingShingle Caso José: Uma abordagem comportamental
Pereira, Edgar
-
title_short Caso José: Uma abordagem comportamental
title_full Caso José: Uma abordagem comportamental
title_fullStr Caso José: Uma abordagem comportamental
title_full_unstemmed Caso José: Uma abordagem comportamental
title_sort Caso José: Uma abordagem comportamental
author Pereira, Edgar
author_facet Pereira, Edgar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Edgar
dc.subject.por.fl_str_mv -
topic -
description Jose’s case is seen in light of analytical behaviorism. It is stressed, both at psychopathological and psychotherapeutic levels, the learning process that occurs influenced by contingencies and environmental models. First and second order factors of Jose’s case, in relation to the developmental and maintenance of problematic behaviors, are discriminated. As an organized system of responses as he is conceived, it is explained the modification of a certain type of cognitions that will improve Jose’s self-efficacy, through which happens both the learning of new and more adaptative behaviors, and the unconditioning of certain emotional responses. This process will be the final consequence of changes in contingencies, both self-administered or manipulated by the therapist. It is also postulated that any process of intervention implies the alteration of the determinants mentioned so far, even if they are labeled any other way.
publishDate 1994
dc.date.none.fl_str_mv 1994-06-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687
url https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/687
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/687/410
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv PSICOLOGIA; Vol. 9 No. 2 (1994); 153-161
PSICOLOGIA; Vol. 9 N.º 2 (1994); 153-161
2183-2471
0874-2049
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134657911980032