Caso José: Uma abordagem comportamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1994 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687 |
Resumo: | Jose’s case is seen in light of analytical behaviorism. It is stressed, both at psychopathological and psychotherapeutic levels, the learning process that occurs influenced by contingencies and environmental models. First and second order factors of Jose’s case, in relation to the developmental and maintenance of problematic behaviors, are discriminated. As an organized system of responses as he is conceived, it is explained the modification of a certain type of cognitions that will improve Jose’s self-efficacy, through which happens both the learning of new and more adaptative behaviors, and the unconditioning of certain emotional responses. This process will be the final consequence of changes in contingencies, both self-administered or manipulated by the therapist. It is also postulated that any process of intervention implies the alteration of the determinants mentioned so far, even if they are labeled any other way. |
id |
RCAP_6db39f5bcb29be548c49a93ded0c6096 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.appsicologia.org:article/687 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Caso José: Uma abordagem comportamental-Jose’s case is seen in light of analytical behaviorism. It is stressed, both at psychopathological and psychotherapeutic levels, the learning process that occurs influenced by contingencies and environmental models. First and second order factors of Jose’s case, in relation to the developmental and maintenance of problematic behaviors, are discriminated. As an organized system of responses as he is conceived, it is explained the modification of a certain type of cognitions that will improve Jose’s self-efficacy, through which happens both the learning of new and more adaptative behaviors, and the unconditioning of certain emotional responses. This process will be the final consequence of changes in contingencies, both self-administered or manipulated by the therapist. It is also postulated that any process of intervention implies the alteration of the determinants mentioned so far, even if they are labeled any other way.O caso José é abordado na perspectiva do comportamentalismo analítico. Enfatiza-se, tanto a nível psicopatológico como psicoterapêutico, o processo de aprendizagem que ocorre pela influência das contingências e modelos do meio. Procura-se assim demarcar os factores nucleares e secundários relacionados com o desenvolvimento e manutenção dos comportamentos problemáticos do caso José. Visto como um sistema organizado de respostas, tenta-se que a alteração de certos tipo de cognições favoreça uma melhoria da sai auto-eficácia, havendo em simultâneo o duplo processo de aprendizagem de novos comportamentos mais adaptativos e o descondicionamento de certas respostas emocionais. Este processo é o resultado da alteração de contingências quer auto-aplicadas quer manipuladas pelo terapeuta. Postula-se ainda que qualquer processo de intervenção passa pela alteração dos referidos determinantes, ainda que possa ser designado de modo diferente.Associação Portuguesa de Psicologia1994-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687PSICOLOGIA; Vol. 9 No. 2 (1994); 153-161PSICOLOGIA; Vol. 9 N.º 2 (1994); 153-1612183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/687https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/687/410Pereira, Edgarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:55Zoai:oai.appsicologia.org:article/687Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:25.627312Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Caso José: Uma abordagem comportamental |
title |
Caso José: Uma abordagem comportamental |
spellingShingle |
Caso José: Uma abordagem comportamental Pereira, Edgar - |
title_short |
Caso José: Uma abordagem comportamental |
title_full |
Caso José: Uma abordagem comportamental |
title_fullStr |
Caso José: Uma abordagem comportamental |
title_full_unstemmed |
Caso José: Uma abordagem comportamental |
title_sort |
Caso José: Uma abordagem comportamental |
author |
Pereira, Edgar |
author_facet |
Pereira, Edgar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Edgar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
- |
topic |
- |
description |
Jose’s case is seen in light of analytical behaviorism. It is stressed, both at psychopathological and psychotherapeutic levels, the learning process that occurs influenced by contingencies and environmental models. First and second order factors of Jose’s case, in relation to the developmental and maintenance of problematic behaviors, are discriminated. As an organized system of responses as he is conceived, it is explained the modification of a certain type of cognitions that will improve Jose’s self-efficacy, through which happens both the learning of new and more adaptative behaviors, and the unconditioning of certain emotional responses. This process will be the final consequence of changes in contingencies, both self-administered or manipulated by the therapist. It is also postulated that any process of intervention implies the alteration of the determinants mentioned so far, even if they are labeled any other way. |
publishDate |
1994 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1994-06-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687 https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687 |
url |
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i2.687 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/687 https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/687/410 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
PSICOLOGIA; Vol. 9 No. 2 (1994); 153-161 PSICOLOGIA; Vol. 9 N.º 2 (1994); 153-161 2183-2471 0874-2049 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134657911980032 |