Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Liliana
Data de Publicação: 2000
Outros Autores: Cerqueira, Margarida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486
Resumo: The present paper is intended to present both the process and assessment of a distance training, which was developed inside the ESTIA project. With this project it was intended to offer people suffering from cerebral palsy accessto the new information technologies and thus make them participate actively in the community. The evaluation process was intended to focus on critical analysis and process reorientation as well as identify some effects, which had not previously been anticipated. It was putinto practice mainly through interviews, document analysis, critical incidents registration and informal notes. It followed the distance training process all through the experience, which allowed to overview the training development and analyse its adjustments to needs. The main result to emphasise is that distance training is arestrictive process it self; a mixed system (distance and presential working together) seems to be a better one.
id RCAP_71e49dcb9804baee0cae71e01ba3e3e7
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/18486
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIAThe present paper is intended to present both the process and assessment of a distance training, which was developed inside the ESTIA project. With this project it was intended to offer people suffering from cerebral palsy accessto the new information technologies and thus make them participate actively in the community. The evaluation process was intended to focus on critical analysis and process reorientation as well as identify some effects, which had not previously been anticipated. It was putinto practice mainly through interviews, document analysis, critical incidents registration and informal notes. It followed the distance training process all through the experience, which allowed to overview the training development and analyse its adjustments to needs. The main result to emphasise is that distance training is arestrictive process it self; a mixed system (distance and presential working together) seems to be a better one.O artigo pretende apresentar o processo e os resultados da avaliação da experiência de teleformação desenvolvida no âmbito do projecto ESTIA. Este projecto pretendia proporcionar a sujeitos com paralisia cerebral o acesso às novas tecnologias da informação e, desta forma, dinamizar a sua participação activa na sociedade. O processo de avaliação pretendeu favorecer a análise crítica e reorientação do processo, assim como, identifica refeitos não previstos. Realizou-se, essencialmente, através de entrevistas, análise documental, registo de incidentes críticos e notas de campo. Acompanhou toda a experiência de teleformação, permitindo analisar como a formação evoluía e se ajustava às necessidades. Como resultados principais destaca-se que a teleformação só por si é limitativa, pelo que convém organizar um regime misto, em que a teleformação conviva com o regime presencial.UA Editora2000-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486oai:proa.ua.pt:article/18486Eletrónica e Telecomunicações; Vol 2 No 7 (2000); 859-867Eletrónica e Telecomunicações; vol. 2 n.º 7 (2000); 859-8672182-97721645-0493reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486/13338https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, LilianaCerqueira, Margarida2022-09-26T11:00:28Zoai:proa.ua.pt:article/18486Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:08:35.655499Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA
title Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA
spellingShingle Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA
Sousa, Liliana
title_short Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA
title_full Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA
title_fullStr Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA
title_full_unstemmed Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA
title_sort Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA
author Sousa, Liliana
author_facet Sousa, Liliana
Cerqueira, Margarida
author_role author
author2 Cerqueira, Margarida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Liliana
Cerqueira, Margarida
description The present paper is intended to present both the process and assessment of a distance training, which was developed inside the ESTIA project. With this project it was intended to offer people suffering from cerebral palsy accessto the new information technologies and thus make them participate actively in the community. The evaluation process was intended to focus on critical analysis and process reorientation as well as identify some effects, which had not previously been anticipated. It was putinto practice mainly through interviews, document analysis, critical incidents registration and informal notes. It followed the distance training process all through the experience, which allowed to overview the training development and analyse its adjustments to needs. The main result to emphasise is that distance training is arestrictive process it self; a mixed system (distance and presential working together) seems to be a better one.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486
oai:proa.ua.pt:article/18486
url https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/18486
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486
https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486/13338
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UA Editora
publisher.none.fl_str_mv UA Editora
dc.source.none.fl_str_mv Eletrónica e Telecomunicações; Vol 2 No 7 (2000); 859-867
Eletrónica e Telecomunicações; vol. 2 n.º 7 (2000); 859-867
2182-9772
1645-0493
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130543627960320