Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486 |
Resumo: | The present paper is intended to present both the process and assessment of a distance training, which was developed inside the ESTIA project. With this project it was intended to offer people suffering from cerebral palsy accessto the new information technologies and thus make them participate actively in the community. The evaluation process was intended to focus on critical analysis and process reorientation as well as identify some effects, which had not previously been anticipated. It was putinto practice mainly through interviews, document analysis, critical incidents registration and informal notes. It followed the distance training process all through the experience, which allowed to overview the training development and analyse its adjustments to needs. The main result to emphasise is that distance training is arestrictive process it self; a mixed system (distance and presential working together) seems to be a better one. |
id |
RCAP_71e49dcb9804baee0cae71e01ba3e3e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/18486 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIAThe present paper is intended to present both the process and assessment of a distance training, which was developed inside the ESTIA project. With this project it was intended to offer people suffering from cerebral palsy accessto the new information technologies and thus make them participate actively in the community. The evaluation process was intended to focus on critical analysis and process reorientation as well as identify some effects, which had not previously been anticipated. It was putinto practice mainly through interviews, document analysis, critical incidents registration and informal notes. It followed the distance training process all through the experience, which allowed to overview the training development and analyse its adjustments to needs. The main result to emphasise is that distance training is arestrictive process it self; a mixed system (distance and presential working together) seems to be a better one.O artigo pretende apresentar o processo e os resultados da avaliação da experiência de teleformação desenvolvida no âmbito do projecto ESTIA. Este projecto pretendia proporcionar a sujeitos com paralisia cerebral o acesso às novas tecnologias da informação e, desta forma, dinamizar a sua participação activa na sociedade. O processo de avaliação pretendeu favorecer a análise crítica e reorientação do processo, assim como, identifica refeitos não previstos. Realizou-se, essencialmente, através de entrevistas, análise documental, registo de incidentes críticos e notas de campo. Acompanhou toda a experiência de teleformação, permitindo analisar como a formação evoluía e se ajustava às necessidades. Como resultados principais destaca-se que a teleformação só por si é limitativa, pelo que convém organizar um regime misto, em que a teleformação conviva com o regime presencial.UA Editora2000-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486oai:proa.ua.pt:article/18486Eletrónica e Telecomunicações; Vol 2 No 7 (2000); 859-867Eletrónica e Telecomunicações; vol. 2 n.º 7 (2000); 859-8672182-97721645-0493reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486/13338https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, LilianaCerqueira, Margarida2022-09-26T11:00:28Zoai:proa.ua.pt:article/18486Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:08:35.655499Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA |
title |
Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA |
spellingShingle |
Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA Sousa, Liliana |
title_short |
Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA |
title_full |
Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA |
title_fullStr |
Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA |
title_full_unstemmed |
Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA |
title_sort |
Avaliação da experiência de teleformação do projecto ESTIA |
author |
Sousa, Liliana |
author_facet |
Sousa, Liliana Cerqueira, Margarida |
author_role |
author |
author2 |
Cerqueira, Margarida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Liliana Cerqueira, Margarida |
description |
The present paper is intended to present both the process and assessment of a distance training, which was developed inside the ESTIA project. With this project it was intended to offer people suffering from cerebral palsy accessto the new information technologies and thus make them participate actively in the community. The evaluation process was intended to focus on critical analysis and process reorientation as well as identify some effects, which had not previously been anticipated. It was putinto practice mainly through interviews, document analysis, critical incidents registration and informal notes. It followed the distance training process all through the experience, which allowed to overview the training development and analyse its adjustments to needs. The main result to emphasise is that distance training is arestrictive process it self; a mixed system (distance and presential working together) seems to be a better one. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486 oai:proa.ua.pt:article/18486 |
url |
https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/18486 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486 https://proa.ua.pt/index.php/revdeti/article/view/18486/13338 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Eletrónica e Telecomunicações; Vol 2 No 7 (2000); 859-867 Eletrónica e Telecomunicações; vol. 2 n.º 7 (2000); 859-867 2182-9772 1645-0493 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130543627960320 |