A comparative interdisciplinary study of gilding techniques and materials in two Portuguese Baroque “talha dourada” complexes
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34618/ecr.4.3080 |
Resumo: | The gilded polychrome carved wood in Portugal, (talha dourada) gained its most rich expression during the Baroque epoch with the development of production techniques and the use of of gold leaf. The present paper proposes a complementary and comparative study of two important complexes of talha: one from St. Alberto’s church, integrating the visiting circuit of the Museu Nacional de Arte Antiga (Lisbon), and the other from church of Vale de Figueira (Santarém district). Both complexes house talha dourada’s decoration from the 18th century, that were studied through an inter-disciplinary approach, in which analytical data (optical microscopy, fluorescent stain, XRF, SEM-EDX, micro-computerized tomography, FTIR, Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionisation-Time of Flight Mass Spectrometry) complement historical data. |
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A comparative interdisciplinary study of gilding techniques and materials in two Portuguese Baroque “talha dourada” complexesUn estudio comparativo e interdisciplinar de las técnicas y materiales de dorado en dos conjuntos de talla dorada del barroco portuguésUm estudo comparativo interdisciplinar das técnicas e materiais de douramento em dois conjuntos de talha dourada barrocos portuguesesThe gilded polychrome carved wood in Portugal, (talha dourada) gained its most rich expression during the Baroque epoch with the development of production techniques and the use of of gold leaf. The present paper proposes a complementary and comparative study of two important complexes of talha: one from St. Alberto’s church, integrating the visiting circuit of the Museu Nacional de Arte Antiga (Lisbon), and the other from church of Vale de Figueira (Santarém district). Both complexes house talha dourada’s decoration from the 18th century, that were studied through an inter-disciplinary approach, in which analytical data (optical microscopy, fluorescent stain, XRF, SEM-EDX, micro-computerized tomography, FTIR, Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionisation-Time of Flight Mass Spectrometry) complement historical data.El arte de la talla dorada en Portugal ganó su más rica expresión durante el período barroco a través del desarrollo de técnicas de producción y el uso de pan de oro. Este trabajo propone un estudio complementario y comparativo de dos grandes complejos de talla, el de la Iglesia de San Alberto, integra el circuito de visita del Museu Nacional de Arte Antiga en Lisboa, y el de la Iglesia de Vale Figueira, en Santarém. Los dos complejos albergan retablos dorados del siglo XVIII, que han sido estudiados a través de una metodología interdisciplinar, en la que los datos analíticos (microscopia óptica, tinción fluorescente, fluorescencia de rayos X, SEM-EDX, micro-tomografía computerizada, FTIR, MALDI-TOF-MS) complementan los datos históricos.A arte da talha dourada em Portugal ganhou a sua mais rica expressão durante a época barroca devido ao desenvolvimento das técnicas de produção e ao uso do ouro em folha. O presente trabalho propõe um estudo complementar e comparativo de dois complexos importantes da talha respectivamente em Lisboa, na Igreja de São Alberto, integrada no circuito de visitas do Museu Nacional de Arte Antiga, e no distrito de Santarém, na Igreja de Vale de Figueira. Os dois complexos albergam decoração em talha dourada do século XVIII, estudados através de uma abordagem inter-disciplinar, em que os dados analíticos (microscopia óptica, teste de coloração fluorescente, FRX, MEV-EDX, microtomografia computadorizada, FTIR, Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionisation-Time of Flight Mass Spectrometry) complementam os dados históricos.Universidade Católica Portuguesa2016-12-27T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.4.3080oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7866Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 47-71Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 47-711647-209810.34618/ecr.4.3103reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7866https://doi.org/10.34618/ecr.4.3080https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7866/7915info:eu-repo/semantics/openAccessCopyright (c) 2012 Irina Crina Anca Sandu, Elsa Murta, Eva Raquel Neves, Manuel Pereira, Andrei Victor Sandu, Stepanka Kuckova, António Mauríciohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0Sandu, Irina Crina AncaMurta, ElsaNeves, Eva RaquelPereira, ManuelSandu, Andrei VictorKuckova, StepankaMaurício, António2022-09-22T10:29:07Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7866Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:13.898346Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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