From confusion to irony. Expectations and legacies of the PIDE in Angola
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2013206.02 |
Resumo: | In this article I propose to describe some examples of dialectics of repression and resistance between the PIDE and other police authorities in Angola, and an indigenous religious movement, the “Tokoist Church” between the 1950s and 1970s. Firstly, I describe the motivations, fears and expectations of the agents of the pide, contrasted with the reactions of leaders and followers of this church who were subject to the campaigns of “securitization” of the colony. And secondly, I will portrait the legacy of the memory that emerged within this movement in contemporary Angola, in which the experience of colonial repression produced a “history of suffering” that reverberates today through narratives of resilience and the particular reaffirmation of an “Angolan-ness” that was often marked by reversals and ironies. |
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From confusion to irony. Expectations and legacies of the PIDE in Angola.Da confusão à ironia. Expectativas e legados da PIDE em AngolareligiãopolíticarepressãomemóriaAngolareligionpoliticsrepressionmemoryAngola.In this article I propose to describe some examples of dialectics of repression and resistance between the PIDE and other police authorities in Angola, and an indigenous religious movement, the “Tokoist Church” between the 1950s and 1970s. Firstly, I describe the motivations, fears and expectations of the agents of the pide, contrasted with the reactions of leaders and followers of this church who were subject to the campaigns of “securitization” of the colony. And secondly, I will portrait the legacy of the memory that emerged within this movement in contemporary Angola, in which the experience of colonial repression produced a “history of suffering” that reverberates today through narratives of resilience and the particular reaffirmation of an “Angolan-ness” that was often marked by reversals and ironies..Neste artigo pretendo descrever alguns exemplos de dialéticas de repressão e resistência entre a PIDE e outras autoridades policiais em Angola e um movimento religioso autóctone, a conhecida “Igreja Tocoista”, entre as décadas de 1950 e 1970. Em primeiro lugar descrevem-se as motivações, receios e expectativas dos agentes da pide, contrapostos com as reações dos líderes e seguidores desta igreja que foram objeto das campanhas de “securitização” da colónia. Em segundo lugar, traça-se um retrato do legado da memória que ficou no seio deste movimento, em particular na Angola contemporânea. Como procurarei demonstrar, a experiência de repressão colonial deu lugar, no seio deste movimento, a uma “história de sofrimento” que hoje se repercute numa narrativa de resiliência e reafirmação particular de angolanidade, frequentemente marcada por reversões e ironias.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2013-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2013206.02https://doi.org/10.31447/AS00032573.2013206.02Análise Social; Vol. 48 N.º 206 (2013); 30-552182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23388https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23388/17400Direitos de Autor (c) 2013 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessLlera Blanes , Ruy2024-02-24T06:10:51Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23388Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:45.492769Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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