Dois sacrifícios musicais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/didaskalia.2010.2288 |
Resumo: | This brief essay presents two pieces of music – one mediaeval, the other contemporary – that occur as interstitial additions to a consolidated liturgical practice: the first having recourse to a new text, the second reusing traditional texts. These are the two possibilities mentioned by Tertulian, in the 3rd century, when describing the spontaneous praise of God that concluded typical Christian meetings at that time. In both instances, separated by 900 years, music enables a deeper affective appropriation and an expression of the theological sensibility of its protagonists, placing the accent on aspects that otherwise are little stressed in the celebration. |
id |
RCAP_750375f2cf5e0ad8e0a75bcf9ce45bd8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2288 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Dois sacrifícios musicaisThis brief essay presents two pieces of music – one mediaeval, the other contemporary – that occur as interstitial additions to a consolidated liturgical practice: the first having recourse to a new text, the second reusing traditional texts. These are the two possibilities mentioned by Tertulian, in the 3rd century, when describing the spontaneous praise of God that concluded typical Christian meetings at that time. In both instances, separated by 900 years, music enables a deeper affective appropriation and an expression of the theological sensibility of its protagonists, placing the accent on aspects that otherwise are little stressed in the celebration.Este pequeno ensaio apresenta duas peças musicais — uma medieval, outra contemporânea — que se apresentam como adições intersticiais a uma prática litúrgica consolidada: a primeira recorrendo a um novo texto, a segunda, reutilizando textos tradicionais. Estas são as duas possibilidades mencionadas por Tertuliano, no séc. III, ao descrever o louvor espontâneo a Deus que então rematava o típico convívio cristão. Em ambos os exemplos, separados por 900 anos, a música possibilita uma mais profunda apropriação afectiva e a expressão da sensibilidade teológica dos seus protagonistas, colocando o acento em aspectos de outra forma pouco vincados na celebração.Universidade Católica Portuguesa2010-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/didaskalia.2010.2288oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2288Didaskalia; Vol 40 No 2 (2010): A ciência litúrgica: 40.º aniversário: edição comemorativa; 157-166Didaskalia; v. 40 n. 2 (2010): A ciência litúrgica: 40.º aniversário: edição comemorativa; 157-1660253-167410.34632/didaskalia.2010.40.2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2288https://doi.org/10.34632/didaskalia.2010.2288https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2288/2207Direitos de Autor (c) 2010 Manuel Pedro Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Manuel Pedro2022-09-26T10:57:39Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2288Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:52.099291Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dois sacrifícios musicais |
title |
Dois sacrifícios musicais |
spellingShingle |
Dois sacrifícios musicais Ferreira, Manuel Pedro |
title_short |
Dois sacrifícios musicais |
title_full |
Dois sacrifícios musicais |
title_fullStr |
Dois sacrifícios musicais |
title_full_unstemmed |
Dois sacrifícios musicais |
title_sort |
Dois sacrifícios musicais |
author |
Ferreira, Manuel Pedro |
author_facet |
Ferreira, Manuel Pedro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Manuel Pedro |
description |
This brief essay presents two pieces of music – one mediaeval, the other contemporary – that occur as interstitial additions to a consolidated liturgical practice: the first having recourse to a new text, the second reusing traditional texts. These are the two possibilities mentioned by Tertulian, in the 3rd century, when describing the spontaneous praise of God that concluded typical Christian meetings at that time. In both instances, separated by 900 years, music enables a deeper affective appropriation and an expression of the theological sensibility of its protagonists, placing the accent on aspects that otherwise are little stressed in the celebration. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/didaskalia.2010.2288 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2288 |
url |
https://doi.org/10.34632/didaskalia.2010.2288 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2288 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2288 https://doi.org/10.34632/didaskalia.2010.2288 https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/2288/2207 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2010 Manuel Pedro Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2010 Manuel Pedro Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Didaskalia; Vol 40 No 2 (2010): A ciência litúrgica: 40.º aniversário: edição comemorativa; 157-166 Didaskalia; v. 40 n. 2 (2010): A ciência litúrgica: 40.º aniversário: edição comemorativa; 157-166 0253-1674 10.34632/didaskalia.2010.40.2 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130529146077184 |