O turismo fluvial e o desenvolvimento local em regiões demarcadas e contexto vinhateiro: um contributo teórico
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v0i35.24646 |
Resumo: | The most evident segment of nautical tourism is currently cruise ship tourism. With the significant expansion in this tourism segment in recent years, there is an increasing need to study its social, economic, and environmental impact in places where this type of activity exists. In this context, the main focus of this study is to understand the contribution of nautical tourism to the development of a region, specifically, the importance of the Douro River for the development of the Alto Douro Wine Region. To this end, qualitative data will be collected using semi-structured interviews with managers and stakeholders in the Douro and Porto and Northern Portugal, followed by a focus group with the local community. The results seem to show that nautical tourism, particularly cruise ship tourism, has a significant impact on the region's economic, social, and environmental development. This impact is positive at the economic and social level and serves as a lever for economic growth and social development, especially in less developed locations. The controversy is more remarkable regarding the environmental factor since the negative effects appear to be more and have a greater impact than the positive ones. |
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O turismo fluvial e o desenvolvimento local em regiões demarcadas e contexto vinhateiro: um contributo teóricoThe most evident segment of nautical tourism is currently cruise ship tourism. With the significant expansion in this tourism segment in recent years, there is an increasing need to study its social, economic, and environmental impact in places where this type of activity exists. In this context, the main focus of this study is to understand the contribution of nautical tourism to the development of a region, specifically, the importance of the Douro River for the development of the Alto Douro Wine Region. To this end, qualitative data will be collected using semi-structured interviews with managers and stakeholders in the Douro and Porto and Northern Portugal, followed by a focus group with the local community. The results seem to show that nautical tourism, particularly cruise ship tourism, has a significant impact on the region's economic, social, and environmental development. This impact is positive at the economic and social level and serves as a lever for economic growth and social development, especially in less developed locations. The controversy is more remarkable regarding the environmental factor since the negative effects appear to be more and have a greater impact than the positive ones.O turismo náutico tem, atualmente, como segmento mais evidente o turismo de cruzeiros. Com o aumento significativo deste segmento turístico nos últimos anos, há cada vez mais a necessidade de estudo do seu impacto social, económico e ambiental nos locais onde existe este tipo de atividade. Neste seguimento, o presente estudo tem como principal foco perceber o contributo do turismo náutico para o desenvolvimento de uma região, em concreto, a importância do rio Douro para o desenvolvimento da Região Demarcada do Alto Douro Vinhateiro. Para o efeito, proceder-se-á à recolha de dados de natureza qualitativa com recurso a entrevistas semiestruturadas a gestores e stakeholders no Douro e Porto e Norte de Portugal e, seguidamente, um grupo de foco junto da comunidade local. Os resultados parecem evidenciar que o turismo náutico, nomeadamente o turismo de cruzeiros, tem um impacto significativo no desenvolvimento económico, social e ambiental das regiões. A nível económico e social, este impacto é positivo e serve de alavanca para o crescimento económico e para o desenvolvimento social, especialmente de locais menos desenvolvidos. No que diz respeito ao fator ambiental, a controvérsia é maior uma vez que os efeitos negativos aparentam ser mais e ter maior impacto do que os positivos.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2021-04-26T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v0i35.24646oai:proa.ua.pt:article/24646Journal of Tourism & Development; No 35 (2021); 185-200Revista Turismo & Desenvolvimento; n.º 35 (2021); 185-2002182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/24646https://doi.org/10.34624/rtd.v0i35.24646https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/24646/17695Direitos de Autor (c) 2021 Revista Turismo & Desenvolvimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Ana RitaSousa, Bruno BarbosaVareiro, LaurentinaFigueira, Victor2022-09-26T10:57:41Zoai:proa.ua.pt:article/24646Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:18.032731Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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