A linguagem da imaginação no pensamento da educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/54075 |
Resumo: | The aim of this paper is to study the language of imagination with the research of the metaphor and symbol and its uses in education thought, and its horticultural metaphors connected to vegetable symbolism. The acting of imaginative power of the living metaphors (Paul Ricoeur) leads us to the next step, which aims to understand the dynamics of symbolic imagination in imaginative psyche (Gaston Bachelard, Gilbert Durand and Wunenburger). Concludes the paper the articulation of concepts defi ned to a pedagogy of imagination and the imaginative formation of the subject, so that the language of imagination can eff ectively contribute to education thought |
id |
RCAP_79f06bf4fde62ede9d4ec8a67b2f7339 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/54075 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A linguagem da imaginação no pensamento da educaçãoThe language of imagination in education thoughtEl lenguaje de la imaginación en el pensamiento de la educaciónAntropologia do ImaginárioMetáfora e símboloImaginação simbólicaPedagogia da imaginaçãoAnthropology of the ImaginaryMetaphor and symbolSymbolic imaginationPedagogy of imaginationAntropología del ImaginarioMetáfora y símboloImaginación simbólicaPedagogía de la imaginaciónCiências Sociais::Ciências da EducaçãoThe aim of this paper is to study the language of imagination with the research of the metaphor and symbol and its uses in education thought, and its horticultural metaphors connected to vegetable symbolism. The acting of imaginative power of the living metaphors (Paul Ricoeur) leads us to the next step, which aims to understand the dynamics of symbolic imagination in imaginative psyche (Gaston Bachelard, Gilbert Durand and Wunenburger). Concludes the paper the articulation of concepts defi ned to a pedagogy of imagination and the imaginative formation of the subject, so that the language of imagination can eff ectively contribute to education thoughtO objetivo deste artigo é estudar a linguagem da imaginação a partir da investigação da metáfora e do símbolo e de seus usos no pensamento da educação, com suas metáforas hortícolas devedoras do simbolismo vegetal. A atuação do poder imaginante das metáforas vivas (Paul Ricoeur) nos conduz ao passo seguinte, que busca compreender a dinâmica da imaginação simbólica no psiquismo imaginante (Gaston Bachelard, Gilbert Durand e Wunenburger). Conclui o artigo a articulação dos conceitos estudados a uma pedagogia da imaginação e à formação imaginante do sujeito, de modo que a linguagem da imaginação possa efetivamente contribuir com o pensamento da educaçãoEl objetivo de este artículo es estudiar el lenguaje de la imaginación a partir de la investigación de la metáfora y del símbolo y de sus usos en el pensamiento de la educación, con sus metáforas hortícolas deudoras del simbolismo vegetal. La actuación del poder imaginante de las metáforas vivas (Paul Ricoeur) nos conduce al paso siguiente, que busca comprender la dinámica de la imaginación simbólica en el psiquismo imaginante (Gastón Bachelard, Gilbert Durand y Wunenburger). Concluye el artículo la articulación de los conceptos estudiados a una pedagogía de la imaginación ya la formación imaginante del sujeto, de modo que el lenguaje de la imaginación pueda efectivamente contribuir con el pensamiento de la educacióninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionUniversidade Federal do Maranhão (UFMA)Universidade do MinhoAraújo, Alberto FilipeAlmeida, Rogério de2017-012017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/54075porAraújo, A. F., & de Almeida, R. (2017). A linguagem da imaginação no pensamento da educação. Revista Educação e Emancipação, 11-331677-60972358-431910.18764/2358-4319.v10n1p11-33http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/6958info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:37:32Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/54075Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:33:51.083852Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A linguagem da imaginação no pensamento da educação The language of imagination in education thought El lenguaje de la imaginación en el pensamiento de la educación |
title |
A linguagem da imaginação no pensamento da educação |
spellingShingle |
A linguagem da imaginação no pensamento da educação Araújo, Alberto Filipe Antropologia do Imaginário Metáfora e símbolo Imaginação simbólica Pedagogia da imaginação Anthropology of the Imaginary Metaphor and symbol Symbolic imagination Pedagogy of imagination Antropología del Imaginario Metáfora y símbolo Imaginación simbólica Pedagogía de la imaginación Ciências Sociais::Ciências da Educação |
title_short |
A linguagem da imaginação no pensamento da educação |
title_full |
A linguagem da imaginação no pensamento da educação |
title_fullStr |
A linguagem da imaginação no pensamento da educação |
title_full_unstemmed |
A linguagem da imaginação no pensamento da educação |
title_sort |
A linguagem da imaginação no pensamento da educação |
author |
Araújo, Alberto Filipe |
author_facet |
Araújo, Alberto Filipe Almeida, Rogério de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Rogério de |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Alberto Filipe Almeida, Rogério de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Antropologia do Imaginário Metáfora e símbolo Imaginação simbólica Pedagogia da imaginação Anthropology of the Imaginary Metaphor and symbol Symbolic imagination Pedagogy of imagination Antropología del Imaginario Metáfora y símbolo Imaginación simbólica Pedagogía de la imaginación Ciências Sociais::Ciências da Educação |
topic |
Antropologia do Imaginário Metáfora e símbolo Imaginação simbólica Pedagogia da imaginação Anthropology of the Imaginary Metaphor and symbol Symbolic imagination Pedagogy of imagination Antropología del Imaginario Metáfora y símbolo Imaginación simbólica Pedagogía de la imaginación Ciências Sociais::Ciências da Educação |
description |
The aim of this paper is to study the language of imagination with the research of the metaphor and symbol and its uses in education thought, and its horticultural metaphors connected to vegetable symbolism. The acting of imaginative power of the living metaphors (Paul Ricoeur) leads us to the next step, which aims to understand the dynamics of symbolic imagination in imaginative psyche (Gaston Bachelard, Gilbert Durand and Wunenburger). Concludes the paper the articulation of concepts defi ned to a pedagogy of imagination and the imaginative formation of the subject, so that the language of imagination can eff ectively contribute to education thought |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01 2017-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/54075 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/54075 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Araújo, A. F., & de Almeida, R. (2017). A linguagem da imaginação no pensamento da educação. Revista Educação e Emancipação, 11-33 1677-6097 2358-4319 10.18764/2358-4319.v10n1p11-33 http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/6958 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132858402471936 |