Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986 |
Resumo: | This study delves into the conceptions of pre-service social science teachers in Secondary Education, being understood that they will be relevant in the genesis of a professional identity which is continually in training. Taking as participants 32 students of the MSc in Secondary School Teaching at University of Murcia, in Spain, the qualitative analysis of the conveyed meanings allows to reach results that reveal their beliefs about different aspects of educational practice, professionalization and the access to teaching. The conclusions reached place the emphasis on the need to know in detail these aspects of identity, in order to assume its importance in the training of teachers. |
id |
RCAP_79f876fa4199f7d142fac790fd3882c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3986 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación SecundariaThis study delves into the conceptions of pre-service social science teachers in Secondary Education, being understood that they will be relevant in the genesis of a professional identity which is continually in training. Taking as participants 32 students of the MSc in Secondary School Teaching at University of Murcia, in Spain, the qualitative analysis of the conveyed meanings allows to reach results that reveal their beliefs about different aspects of educational practice, professionalization and the access to teaching. The conclusions reached place the emphasis on the need to know in detail these aspects of identity, in order to assume its importance in the training of teachers.El presente estudio ahonda en las concepciones de los futuros profesores de Ciencias Sociales en Educación Secundaria, entendiéndose que serán relevantes en la génesis de una identidad profesional docente en continua formación. Tomando como participantes a 32 estudiantes del Máster en Formación del Profesorado en la Universidad de Murcia, en España, el análisis cualitativo de los significados transmitidos permite alcanzar resultados que descubren sus creencias acerca de diferentes aspectos de la praxis educativa, su profesionalización y el acceso a la docencia. Las conclusiones alcanzadas ponen el énfasis en la necesidad de conocer fielmente estos aspectos identitarios y de asumir su importancia en la formación de formadores.Este estudo investiga as concepções dos futuros professores de Ciências Sociais no ensino secundário, o que será relevante para a compreensão da gênese de uma identidade profissional na formação de professores. Foi tomado como participantes os 32 alunos do Mestrado de Formação de Professores da Universidade de Murcia, na Espanha, a análise qualitativa dos significados transmitidos alcança resultados que revelam suas crenças acerca de diferentes aspectos da prática educativa, profissionalização e acesso do ensino. As conclusões enfatizam a necessidade de conhecer fielmente esses aspectos de identidade e assumir a sua importância na formação de formadores.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-08-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986Indagatio Didactica; Vol 6 No 3 (2014); 23-37Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 3 (2014); 23-37Indagatio Didactica; Vol. 6 No 3 (2014); 23-37Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 3 (2014); 23-371647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3986https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3986/2981Díaz-Serrano, JoséPastor, Francisca José SerranoGonzález, María Begoña Alfagemeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:42Zoai:proa.ua.pt:article/3986Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:03.821009Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria |
title |
Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria |
spellingShingle |
Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria Díaz-Serrano, José |
title_short |
Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria |
title_full |
Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria |
title_fullStr |
Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria |
title_full_unstemmed |
Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria |
title_sort |
Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria |
author |
Díaz-Serrano, José |
author_facet |
Díaz-Serrano, José Pastor, Francisca José Serrano González, María Begoña Alfageme |
author_role |
author |
author2 |
Pastor, Francisca José Serrano González, María Begoña Alfageme |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Díaz-Serrano, José Pastor, Francisca José Serrano González, María Begoña Alfageme |
description |
This study delves into the conceptions of pre-service social science teachers in Secondary Education, being understood that they will be relevant in the genesis of a professional identity which is continually in training. Taking as participants 32 students of the MSc in Secondary School Teaching at University of Murcia, in Spain, the qualitative analysis of the conveyed meanings allows to reach results that reveal their beliefs about different aspects of educational practice, professionalization and the access to teaching. The conclusions reached place the emphasis on the need to know in detail these aspects of identity, in order to assume its importance in the training of teachers. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986 https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3986 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3986/2981 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 6 No 3 (2014); 23-37 Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 3 (2014); 23-37 Indagatio Didactica; Vol. 6 No 3 (2014); 23-37 Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 3 (2014); 23-37 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133568501284864 |