Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Díaz-Serrano, José
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pastor, Francisca José Serrano, González, María Begoña Alfageme
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986
Resumo: This study delves into the conceptions of pre-service social science teachers in Secondary Education, being understood that they will be relevant in the genesis of a professional identity which is continually in training. Taking as participants 32 students of the MSc in Secondary School Teaching at University of Murcia, in Spain, the qualitative analysis of the conveyed meanings allows to reach results that reveal their beliefs about different aspects of educational practice, professionalization and the access to teaching. The conclusions reached place the emphasis on the need to know in detail these aspects of identity, in order to assume its importance in the training of teachers.
id RCAP_79f876fa4199f7d142fac790fd3882c3
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3986
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación SecundariaThis study delves into the conceptions of pre-service social science teachers in Secondary Education, being understood that they will be relevant in the genesis of a professional identity which is continually in training. Taking as participants 32 students of the MSc in Secondary School Teaching at University of Murcia, in Spain, the qualitative analysis of the conveyed meanings allows to reach results that reveal their beliefs about different aspects of educational practice, professionalization and the access to teaching. The conclusions reached place the emphasis on the need to know in detail these aspects of identity, in order to assume its importance in the training of teachers.El presente estudio ahonda en las concepciones de los futuros profesores de Ciencias Sociales en Educación Secundaria, entendiéndose que serán relevantes en la génesis de una identidad profesional docente en continua formación. Tomando como participantes a 32 estudiantes del Máster en Formación del Profesorado en la Universidad de Murcia, en España, el análisis cualitativo de los significados transmitidos permite alcanzar resultados que descubren sus creencias acerca de diferentes aspectos de la praxis educativa, su profesionalización y el acceso a la docencia. Las conclusiones alcanzadas ponen el énfasis en la necesidad de conocer fielmente estos aspectos identitarios y de asumir su importancia en la formación de formadores.Este estudo investiga as concepções dos futuros professores de Ciências Sociais no ensino secundário, o que será relevante para a compreensão da gênese de uma identidade profissional na formação de professores. Foi tomado como participantes os 32 alunos do Mestrado de Formação de Professores da Universidade de Murcia, na Espanha, a análise qualitativa dos significados transmitidos alcança resultados que revelam suas crenças acerca de diferentes aspectos da prática educativa, profissionalização e acesso do ensino. As conclusões enfatizam a necessidade de conhecer fielmente esses aspectos de identidade e assumir a sua importância na formação de formadores.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-08-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986Indagatio Didactica; Vol 6 No 3 (2014); 23-37Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 3 (2014); 23-37Indagatio Didactica; Vol. 6 No 3 (2014); 23-37Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 3 (2014); 23-371647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3986https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3986/2981Díaz-Serrano, JoséPastor, Francisca José SerranoGonzález, María Begoña Alfagemeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:42Zoai:proa.ua.pt:article/3986Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:03.821009Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria
title Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria
spellingShingle Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria
Díaz-Serrano, José
title_short Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria
title_full Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria
title_fullStr Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria
title_full_unstemmed Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria
title_sort Formación docente en ciencias sociales: creencias e identidad profesional de los futuros profesores de Educación Secundaria
author Díaz-Serrano, José
author_facet Díaz-Serrano, José
Pastor, Francisca José Serrano
González, María Begoña Alfageme
author_role author
author2 Pastor, Francisca José Serrano
González, María Begoña Alfageme
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Díaz-Serrano, José
Pastor, Francisca José Serrano
González, María Begoña Alfageme
description This study delves into the conceptions of pre-service social science teachers in Secondary Education, being understood that they will be relevant in the genesis of a professional identity which is continually in training. Taking as participants 32 students of the MSc in Secondary School Teaching at University of Murcia, in Spain, the qualitative analysis of the conveyed meanings allows to reach results that reveal their beliefs about different aspects of educational practice, professionalization and the access to teaching. The conclusions reached place the emphasis on the need to know in detail these aspects of identity, in order to assume its importance in the training of teachers.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986
https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986
url https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3986
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3986
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3986/2981
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 6 No 3 (2014); 23-37
Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 3 (2014); 23-37
Indagatio Didactica; Vol. 6 No 3 (2014); 23-37
Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 3 (2014); 23-37
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133568501284864