Geometria e perspectiva no ensino da Arquitectura : proposta de um exercício didático e transversal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/23732 |
Resumo: | Os anexos não se encontram disponíveis em formato digital, apenas poderão ser consultados na biblioteca da FBAUL : COTA TES 881 |
id |
RCAP_7a2ef07ca061db59af18b80d96992524 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/23732 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Geometria e perspectiva no ensino da Arquitectura : proposta de um exercício didático e transversalGeometriaPerspectivaDidáticaArquitecturaDesenhoDesenhoOs anexos não se encontram disponíveis em formato digital, apenas poderão ser consultados na biblioteca da FBAUL : COTA TES 881This study has been carried out in order to present the working process behind a proposal for a teaching plan on Perspective for an existing architecture course, taking into account the difficulties and opinions that students interviewed presented, through the questionnaire. This study has been divided into three parts to enable a fuller understanding of the process. Part one: initial research on existing theories on perspective, where concepts and techniques related to perspective are presented, for example, the historical process of Perspective, the understanding of objects drawn with perspective, sketches and free-hand drawings, axonometric drawings, perspective in linear plans, perspective involving squares and curves, environmental perspective and light and shade, are among other elements that lay the foundations for the following stages of the study. Part two: data collection and analysis, where the data collected came from a questionnaire distributed among students who have completed courses in the faculties of architecture in Portugal, Lisbon (The Faculty of Architecture of the University of Lisbon in Ajuda and Luísiada University), Porto (The Factulty of Arquitechture of Porto), Coimbra (The Faculty of Architecture of Coimbra), Azores, island of Terceira in the city of Angra do Heroísmo (ISCTE), as well as at universities in various regions of Brazil. The aims of the questionnaire were; to highlight the main difficulties that students encountered when studying the discipline, to identify the strengths of the courses, and to gather suggestions for improvements. Part three: the formation and proposal of teaching models with both theoretically and practical outcomes, and a teaching proposal for an interdisciplinary model which comprises of ten exercises that were formed and will be applied throughout the architectural course. These exercises were elaborated as a result of joining the information acquired from both the initial research on existing theories (part one), and the data collection and analysis (part two)Trindade, António de Oriol, 1967-Repositório da Universidade de LisboaFalcão, André Gonzaga, 1986-2016-05-19T09:50:05Z2016-01-212016-05-192016-01-21T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/23732TID:201485257porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:11:59Zoai:repositorio.ul.pt:10451/23732Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:40:59.993797Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Geometria e perspectiva no ensino da Arquitectura : proposta de um exercício didático e transversal |
title |
Geometria e perspectiva no ensino da Arquitectura : proposta de um exercício didático e transversal |
spellingShingle |
Geometria e perspectiva no ensino da Arquitectura : proposta de um exercício didático e transversal Falcão, André Gonzaga, 1986- Geometria Perspectiva Didática Arquitectura Desenho Desenho |
title_short |
Geometria e perspectiva no ensino da Arquitectura : proposta de um exercício didático e transversal |
title_full |
Geometria e perspectiva no ensino da Arquitectura : proposta de um exercício didático e transversal |
title_fullStr |
Geometria e perspectiva no ensino da Arquitectura : proposta de um exercício didático e transversal |
title_full_unstemmed |
Geometria e perspectiva no ensino da Arquitectura : proposta de um exercício didático e transversal |
title_sort |
Geometria e perspectiva no ensino da Arquitectura : proposta de um exercício didático e transversal |
author |
Falcão, André Gonzaga, 1986- |
author_facet |
Falcão, André Gonzaga, 1986- |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Trindade, António de Oriol, 1967- Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Falcão, André Gonzaga, 1986- |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria Perspectiva Didática Arquitectura Desenho Desenho |
topic |
Geometria Perspectiva Didática Arquitectura Desenho Desenho |
description |
Os anexos não se encontram disponíveis em formato digital, apenas poderão ser consultados na biblioteca da FBAUL : COTA TES 881 |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-19T09:50:05Z 2016-01-21 2016-05-19 2016-01-21T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/23732 TID:201485257 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/23732 |
identifier_str_mv |
TID:201485257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134320979345408 |