Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21747/21833958/red11a3 |
Resumo: | This work analyzes the interdiscourse in the modes of functioning of a discursive memory, focusing on discourses in the fourth issue of Em Aberto journal. From this issue published in 1985, the journal focused its themes on educational issues debated in the constituent process, which culminated in the education chapter of the Brazilian Federal Constitution of 1988. Thus, the research corpus is composed of statements extracted from the introduction of numbers 25 to 28, which make up the fourth Em Aberto issue. Through discursive strategies based on syntactic fitting and transversal discourse and on a proper care of the censorship memories from the dictatorship period, the preconstructed bring paraphrases that soften the clashes contextualization, while at the same time showing an anchorage in the themes organized by Brazilian educators through the Bra-zilian Education Conferences. |
id |
RCAP_7b1fa931c66ea9880d5823eddfaeaad8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/12870 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memoryDiscurso e pré-construídos no periódico brasileiro Em Aberto (1985): modos de funcionar de uma memória discursivaEducaçãoPeriódicosDiscursoMemóriaEducationJournalsDiscourseMemoryThis work analyzes the interdiscourse in the modes of functioning of a discursive memory, focusing on discourses in the fourth issue of Em Aberto journal. From this issue published in 1985, the journal focused its themes on educational issues debated in the constituent process, which culminated in the education chapter of the Brazilian Federal Constitution of 1988. Thus, the research corpus is composed of statements extracted from the introduction of numbers 25 to 28, which make up the fourth Em Aberto issue. Through discursive strategies based on syntactic fitting and transversal discourse and on a proper care of the censorship memories from the dictatorship period, the preconstructed bring paraphrases that soften the clashes contextualization, while at the same time showing an anchorage in the themes organized by Brazilian educators through the Bra-zilian Education Conferences.O trabalho analisa, nos números 25 a 28 relativos ao quarto volume do periódico bra-sileiro Em Aberto, o interdiscurso presente nos modos de funcionamento da memória discursiva mobilizando discursos em circulação num periódico governamental. Assume-se que, a partir deste volume, publicado em 1985, o periódico concentrou suas temáticas nas questões educacionais pos-tas em debate no processo constituinte que teve como corolário o capítulo da educação da Con-stituição Federal Brasileira de 1988. Assim, o corpus da pesquisa foi constituído por enunciados extraídos dos textos de apresentação de cada número. Mediante estratégias discursivas baseadas em encaixes sintáticos e discurso transverso, os pré-construídos trazem parafrasagens que suavizam a contextualização dos embates, num cuidado próprio das memórias da censura do período da ditadura, ao mesmo tempo em que evidenciam uma ancoragem nas temáticas organizadas pelos educadores brasileiros nas Conferências Brasileiras de Educação.Redis: Revista de Estudos do Discurso2022-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21747/21833958/red11a3https://doi.org/10.21747/21833958/red11a3Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 11 (2022): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 69-902183-395810.21747/21833958/red11reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/12870https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/12870/11746Direitos de Autor (c) 2022 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira dos Anjos, HildeteAlícia Martínez, Sílviade Moraes Monção, ViniciusMachado, Francine de Souza2023-10-20T11:23:44Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/12870Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:15:46.504422Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory Discurso e pré-construídos no periódico brasileiro Em Aberto (1985): modos de funcionar de uma memória discursiva |
title |
Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory |
spellingShingle |
Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory Pereira dos Anjos, Hildete Educação Periódicos Discurso Memória Education Journals Discourse Memory |
title_short |
Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory |
title_full |
Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory |
title_fullStr |
Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory |
title_full_unstemmed |
Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory |
title_sort |
Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory |
author |
Pereira dos Anjos, Hildete |
author_facet |
Pereira dos Anjos, Hildete Alícia Martínez, Sílvia de Moraes Monção, Vinicius Machado, Francine de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Alícia Martínez, Sílvia de Moraes Monção, Vinicius Machado, Francine de Souza |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira dos Anjos, Hildete Alícia Martínez, Sílvia de Moraes Monção, Vinicius Machado, Francine de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Periódicos Discurso Memória Education Journals Discourse Memory |
topic |
Educação Periódicos Discurso Memória Education Journals Discourse Memory |
description |
This work analyzes the interdiscourse in the modes of functioning of a discursive memory, focusing on discourses in the fourth issue of Em Aberto journal. From this issue published in 1985, the journal focused its themes on educational issues debated in the constituent process, which culminated in the education chapter of the Brazilian Federal Constitution of 1988. Thus, the research corpus is composed of statements extracted from the introduction of numbers 25 to 28, which make up the fourth Em Aberto issue. Through discursive strategies based on syntactic fitting and transversal discourse and on a proper care of the censorship memories from the dictatorship period, the preconstructed bring paraphrases that soften the clashes contextualization, while at the same time showing an anchorage in the themes organized by Brazilian educators through the Bra-zilian Education Conferences. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21747/21833958/red11a3 https://doi.org/10.21747/21833958/red11a3 |
url |
https://doi.org/10.21747/21833958/red11a3 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/12870 https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/12870/11746 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Redis: Revista de Estudos do discurso info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Redis: Revista de Estudos do discurso |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 11 (2022): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 69-90 2183-3958 10.21747/21833958/red11 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130612253065216 |