Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira dos Anjos, Hildete
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alícia Martínez, Sílvia, de Moraes Monção, Vinicius, Machado, Francine de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21747/21833958/red11a3
Resumo: This work analyzes the interdiscourse in the modes of functioning of a discursive memory, focusing on discourses in the fourth issue of Em Aberto journal. From this issue published in 1985, the journal focused its themes on educational issues debated in the constituent process, which culminated in the education chapter of the Brazilian Federal Constitution of 1988. Thus, the research corpus is composed of statements extracted from the introduction of numbers 25 to 28, which make up the fourth Em Aberto issue. Through discursive strategies based on syntactic fitting and transversal discourse and on a proper care of the censorship memories from the dictatorship period, the preconstructed bring paraphrases that soften the clashes contextualization, while at the same time showing an anchorage in the themes organized by Brazilian educators through the Bra-zilian Education Conferences.
id RCAP_7b1fa931c66ea9880d5823eddfaeaad8
oai_identifier_str oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/12870
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memoryDiscurso e pré-construídos no periódico brasileiro Em Aberto (1985): modos de funcionar de uma memória discursivaEducaçãoPeriódicosDiscursoMemóriaEducationJournalsDiscourseMemoryThis work analyzes the interdiscourse in the modes of functioning of a discursive memory, focusing on discourses in the fourth issue of Em Aberto journal. From this issue published in 1985, the journal focused its themes on educational issues debated in the constituent process, which culminated in the education chapter of the Brazilian Federal Constitution of 1988. Thus, the research corpus is composed of statements extracted from the introduction of numbers 25 to 28, which make up the fourth Em Aberto issue. Through discursive strategies based on syntactic fitting and transversal discourse and on a proper care of the censorship memories from the dictatorship period, the preconstructed bring paraphrases that soften the clashes contextualization, while at the same time showing an anchorage in the themes organized by Brazilian educators through the Bra-zilian Education Conferences.O trabalho analisa, nos números 25 a 28 relativos ao quarto volume do periódico bra-sileiro Em Aberto, o interdiscurso presente nos modos de funcionamento da memória discursiva mobilizando discursos em circulação num periódico governamental. Assume-se que, a partir deste volume, publicado em 1985, o periódico concentrou suas temáticas nas questões educacionais pos-tas em debate no processo constituinte que teve como corolário o capítulo da educação da Con-stituição Federal Brasileira de 1988. Assim, o corpus da pesquisa foi constituído por enunciados extraídos dos textos de apresentação de cada número. Mediante estratégias discursivas baseadas em encaixes sintáticos e discurso transverso, os pré-construídos trazem parafrasagens que suavizam a contextualização dos embates, num cuidado próprio das memórias da censura do período da ditadura, ao mesmo tempo em que evidenciam uma ancoragem nas temáticas organizadas pelos educadores brasileiros nas Conferências Brasileiras de Educação.Redis: Revista de Estudos do Discurso2022-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21747/21833958/red11a3https://doi.org/10.21747/21833958/red11a3Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 11 (2022): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 69-902183-395810.21747/21833958/red11reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/12870https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/12870/11746Direitos de Autor (c) 2022 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira dos Anjos, HildeteAlícia Martínez, Sílviade Moraes Monção, ViniciusMachado, Francine de Souza2023-10-20T11:23:44Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/12870Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:15:46.504422Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory
Discurso e pré-construídos no periódico brasileiro Em Aberto (1985): modos de funcionar de uma memória discursiva
title Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory
spellingShingle Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory
Pereira dos Anjos, Hildete
Educação
Periódicos
Discurso
Memória
Education
Journals
Discourse
Memory
title_short Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory
title_full Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory
title_fullStr Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory
title_full_unstemmed Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory
title_sort Discourse and preconstructed in the Brazilian journal Em Aberto (1985): functioning ways of a discursive memory
author Pereira dos Anjos, Hildete
author_facet Pereira dos Anjos, Hildete
Alícia Martínez, Sílvia
de Moraes Monção, Vinicius
Machado, Francine de Souza
author_role author
author2 Alícia Martínez, Sílvia
de Moraes Monção, Vinicius
Machado, Francine de Souza
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira dos Anjos, Hildete
Alícia Martínez, Sílvia
de Moraes Monção, Vinicius
Machado, Francine de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Periódicos
Discurso
Memória
Education
Journals
Discourse
Memory
topic Educação
Periódicos
Discurso
Memória
Education
Journals
Discourse
Memory
description This work analyzes the interdiscourse in the modes of functioning of a discursive memory, focusing on discourses in the fourth issue of Em Aberto journal. From this issue published in 1985, the journal focused its themes on educational issues debated in the constituent process, which culminated in the education chapter of the Brazilian Federal Constitution of 1988. Thus, the research corpus is composed of statements extracted from the introduction of numbers 25 to 28, which make up the fourth Em Aberto issue. Through discursive strategies based on syntactic fitting and transversal discourse and on a proper care of the censorship memories from the dictatorship period, the preconstructed bring paraphrases that soften the clashes contextualization, while at the same time showing an anchorage in the themes organized by Brazilian educators through the Bra-zilian Education Conferences.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21747/21833958/red11a3
https://doi.org/10.21747/21833958/red11a3
url https://doi.org/10.21747/21833958/red11a3
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/12870
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/12870/11746
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Redis: Revista de Estudos do discurso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Redis: Revista de Estudos do discurso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso
publisher.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso
dc.source.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 11 (2022): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 69-90
2183-3958
10.21747/21833958/red11
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130612253065216