A Governança sonhada para o Turismo: uma análise sobre o voucher único de Barreirinhas (Maranhão, Brasil), a partir da visão dos empresários do setor turístico
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12985 |
Resumo: | The article analyzes the implementation of the management model known as the voucher único in the tourist destination of Barreirinhas, Maranhão (Brazil), from the perspective of tourism local entrepreneurs. The model was inspired by the one found in Bonito, Mato Grosso do Sul (MS, Brazil), considered an excellence Brazilian ecotourism destination. The theoretical framework was developed upon the concept of governance focused on tourism destinations. The study was qualitative and the data were collected in 10 semi-structured interviews with entrepreneurs and business managers linked to tourism activities. The results show few positive aspects of the model implementation. However, negative points prevail, such as: (a) Imposing strategy in the voucher implementation, (b) Lack of information regarding the use of the collected amount, (c) Business losses due to the responsibility of collecting from tourists the money related to the voucher, (d) Costly process for the inbound tour operators, (e) Poor control on the voucher charging, (f) Inequality of the system. |
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A Governança sonhada para o Turismo: uma análise sobre o voucher único de Barreirinhas (Maranhão, Brasil), a partir da visão dos empresários do setor turísticoThe article analyzes the implementation of the management model known as the voucher único in the tourist destination of Barreirinhas, Maranhão (Brazil), from the perspective of tourism local entrepreneurs. The model was inspired by the one found in Bonito, Mato Grosso do Sul (MS, Brazil), considered an excellence Brazilian ecotourism destination. The theoretical framework was developed upon the concept of governance focused on tourism destinations. The study was qualitative and the data were collected in 10 semi-structured interviews with entrepreneurs and business managers linked to tourism activities. The results show few positive aspects of the model implementation. However, negative points prevail, such as: (a) Imposing strategy in the voucher implementation, (b) Lack of information regarding the use of the collected amount, (c) Business losses due to the responsibility of collecting from tourists the money related to the voucher, (d) Costly process for the inbound tour operators, (e) Poor control on the voucher charging, (f) Inequality of the system. O artigo analisa a implementação do modelo de gestão conhecido como voucher único do destino turístico de Barreirinhas, Maranhão (Brasil), a partir da visão dos empresários locais do turismo. O modelo foi inspirado no sistema existente em Bonito, Mato Grosso do Sul (Brasil), considerado um destino de ecoturismo de excelência no Brasil. O referencial teórico está centrado no conceito de governança para a gestão de destinos turísticos. O estudo, de caráter qualitativo, utiliza 10 entrevistas semiestruturadas com empresários e executivos de negócios ligados a atividades do turismo na localidade. Nos resultados encontram-se alguns pontos positivos da implementação deste modelo. Contudo, prevalecem os pontos negativos: (a) Estratégia impositiva do governo municipal na implementação do voucher; (b) Carênciade informações no uso da arrecadação; (c) Prejuízos às empresas por conta da responsabilidade de cobrança do voucher; (d) Processo dispendioso para as agências de receptivo na sua operacionalização; (e) Fiscalização deficiente na cobrança do voucher; (f) Sistema de cobrança único é desigual. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12985oai:proa.ua.pt:article/12985Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 17/18 (2012); 701-715Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 17/18 (2012); 701-7152182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12985https://doi.org/10.34624/rtd.v2i17/18.12985https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12985/8625https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Helena AraújoSilva, David Leonardo Bouças daNascimento, Elimar Pinheiro do2022-09-26T10:57:12Zoai:proa.ua.pt:article/12985Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:52.681226Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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The article analyzes the implementation of the management model known as the voucher único in the tourist destination of Barreirinhas, Maranhão (Brazil), from the perspective of tourism local entrepreneurs. The model was inspired by the one found in Bonito, Mato Grosso do Sul (MS, Brazil), considered an excellence Brazilian ecotourism destination. The theoretical framework was developed upon the concept of governance focused on tourism destinations. The study was qualitative and the data were collected in 10 semi-structured interviews with entrepreneurs and business managers linked to tourism activities. The results show few positive aspects of the model implementation. However, negative points prevail, such as: (a) Imposing strategy in the voucher implementation, (b) Lack of information regarding the use of the collected amount, (c) Business losses due to the responsibility of collecting from tourists the money related to the voucher, (d) Costly process for the inbound tour operators, (e) Poor control on the voucher charging, (f) Inequality of the system. |
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