Ports of Luxury : strategic management behind Luxury Port Wine

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Joana Tabita Alves
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/17074
Resumo: Douro Valley is the first demarcated wine region of the world. It undoubtedly provides a powerful foundation to build a luxury brand, through the legacy and tradition of Port wine. Given the recent market entrance of luxury Port wines and luxury strategy latest developments, the present dissertation will propose a Port wine luxury strategy – how to increase brand equity, to develop and to communicate a luxury Port wine. Based upon theory and quantitative investigation, this research attempts to evaluate existent managerial practice and try to produce a set of recommendations, potentially beneficial to the industry in terms of managing the brand and the business of the called Ports of Luxury. Findings attest the good practice in terms of luxury management in Port wine industry. Pricing and target appraisals obtained the best results although none parameter has had the maximum appraisal, meaning managerial practice could be improved. It is possible to further develop distribution, digital communication and packaging.
id RCAP_805d4eb86b3b21edb366a5e452f46989
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/17074
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Ports of Luxury : strategic management behind Luxury Port WineDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoDouro Valley is the first demarcated wine region of the world. It undoubtedly provides a powerful foundation to build a luxury brand, through the legacy and tradition of Port wine. Given the recent market entrance of luxury Port wines and luxury strategy latest developments, the present dissertation will propose a Port wine luxury strategy – how to increase brand equity, to develop and to communicate a luxury Port wine. Based upon theory and quantitative investigation, this research attempts to evaluate existent managerial practice and try to produce a set of recommendations, potentially beneficial to the industry in terms of managing the brand and the business of the called Ports of Luxury. Findings attest the good practice in terms of luxury management in Port wine industry. Pricing and target appraisals obtained the best results although none parameter has had the maximum appraisal, meaning managerial practice could be improved. It is possible to further develop distribution, digital communication and packaging.O Douro é a primeira região vinícola demarcada do mundo. Tal fornece um robusto alicerce para a construção de uma marca de luxo, através do legado e tradição do vinho do Porto. Dada a recente introdução no mercado de vinhos do Porto de luxo e novos desenvolvimentos na gestão de marcas de luxo, a presente dissertação irá propor uma estratégia de vinho do Porto de luxo - como aumentar o valor da marca e como desenvolver e comunicar um vinho do Porto de luxo. Com base na teoria e avaliação quantitativa, esta investigação procura analisar a prática de gestão existente e apresenta um conjunto de recomendações, potencialmente benéficas para a indústria em termos de gestão da marca e do negócio dos chamados Portos de Luxo. Os resultados sustentam as boas práticas em termos de gestão de luxo na indústria do vinho do Porto. A avaliação do preço e do segmento-alvo apresenta os melhores resultados, embora nenhum parâmetro tenha obtido avaliação máxima, o que poderá denotar que a prática de gestão pode ser melhorada. Há possibilidade de aprimorar a estratégia de distribuição, a comunicação digital e a embalagem.Celeste, PedroVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaMendes, Joana Tabita Alves2016-01-05T01:30:16Z2015-02-0920152015-02-09T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/17074TID:201170833enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-06T01:34:37Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/17074Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:14:19.764501Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Ports of Luxury : strategic management behind Luxury Port Wine
title Ports of Luxury : strategic management behind Luxury Port Wine
spellingShingle Ports of Luxury : strategic management behind Luxury Port Wine
Mendes, Joana Tabita Alves
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
title_short Ports of Luxury : strategic management behind Luxury Port Wine
title_full Ports of Luxury : strategic management behind Luxury Port Wine
title_fullStr Ports of Luxury : strategic management behind Luxury Port Wine
title_full_unstemmed Ports of Luxury : strategic management behind Luxury Port Wine
title_sort Ports of Luxury : strategic management behind Luxury Port Wine
author Mendes, Joana Tabita Alves
author_facet Mendes, Joana Tabita Alves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Celeste, Pedro
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Joana Tabita Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
topic Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
description Douro Valley is the first demarcated wine region of the world. It undoubtedly provides a powerful foundation to build a luxury brand, through the legacy and tradition of Port wine. Given the recent market entrance of luxury Port wines and luxury strategy latest developments, the present dissertation will propose a Port wine luxury strategy – how to increase brand equity, to develop and to communicate a luxury Port wine. Based upon theory and quantitative investigation, this research attempts to evaluate existent managerial practice and try to produce a set of recommendations, potentially beneficial to the industry in terms of managing the brand and the business of the called Ports of Luxury. Findings attest the good practice in terms of luxury management in Port wine industry. Pricing and target appraisals obtained the best results although none parameter has had the maximum appraisal, meaning managerial practice could be improved. It is possible to further develop distribution, digital communication and packaging.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-02-09
2015
2015-02-09T00:00:00Z
2016-01-05T01:30:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/17074
TID:201170833
url http://hdl.handle.net/10400.14/17074
identifier_str_mv TID:201170833
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131822007779328