Paisagem e patrimônio histórico em São Luís, Brasil: olhares do trade e dos moradores
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11183 |
Resumo: | This paper aims to compare the interpretation of the built heritage of São Luís (Maranhão) by the tourism industry, through the dissemination of printed material, with its interpretation by the local people. The purpose of this research is to support the promotion of this destination. From the questions: (i) what are the built heritage sites promoted by the tourist trade of São Luis; and (ii) what is the local peoples’ interpretation of their historical centre listed by UNESCO. The theory of Vicente Del Rio is the main theoretical and methodological support. A qualitative, descriptive and exploratory approach was used to analyse the destination’s promotional materials, during the celebrations of the 400 years of foundation of São Luís by the French (2010-2012). Primary data was collected through semi-structured questionnaires with residents in São Luís who frequently go to the historic centre and are who are involved in the tourism sector. The research was carried out between December 2013 and January 2014. The results shows that the landscapes elected by São Luís residents do not always coincide with those elected by the trade to promote the destination. |
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Paisagem e patrimônio histórico em São Luís, Brasil: olhares do trade e dos moradoresThis paper aims to compare the interpretation of the built heritage of São Luís (Maranhão) by the tourism industry, through the dissemination of printed material, with its interpretation by the local people. The purpose of this research is to support the promotion of this destination. From the questions: (i) what are the built heritage sites promoted by the tourist trade of São Luis; and (ii) what is the local peoples’ interpretation of their historical centre listed by UNESCO. The theory of Vicente Del Rio is the main theoretical and methodological support. A qualitative, descriptive and exploratory approach was used to analyse the destination’s promotional materials, during the celebrations of the 400 years of foundation of São Luís by the French (2010-2012). Primary data was collected through semi-structured questionnaires with residents in São Luís who frequently go to the historic centre and are who are involved in the tourism sector. The research was carried out between December 2013 and January 2014. The results shows that the landscapes elected by São Luís residents do not always coincide with those elected by the trade to promote the destination. Neste artigo pretende-se comparar a leitura do patrimônio histórico edificado de São Luís do Maranhão promovido pelo trade turístico através dos materiais de divulgação impressos e a leitura do mesmo patrimônio pelos ludovicenses (gentílico de São Luís), visando dar suporte à melhor promoção do destino São Luís do Maranhão, a partir das questões: (i) quais são os patrimônios históricos edificados divulgados pelo trade turístico de São Luís; e (ii) qual a leitura dos ludovicenses do seu centro histórico tombado pela Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). A teoria de Vicente Del Rio (1991) constitui o principal suporte teórico-metodológico. Com abordagem qualitativa, descritiva e exploratória foram estudados os materiais de divulgação impressos do destino durante as comemorações dos quatrocentos anos de fundação francesa (2010 a 2012) e os dados primários, coletados por meio de questionários semiestruturados com moradores de São Luís que usam com frequência o centro histórico e estão envolvidos na atividade turística. A pesquisa se desenvolveu entre os meses de dezembro de 2013 e janeiro de 2014. Verificou-se que as paisagens eleitas pelos moradores de São Luís nem sempre coincidem com aquelas eleitas pelo trade para a promoção do destino. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11183oai:proa.ua.pt:article/11183Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 21/22 (2014); 181-190Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 21/22 (2014); 181-1902182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11183https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11183https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11183/7287https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Vilton Soares deTricárico, Luciano TorreOliveira, Josildete Pereira deRossini, Diva de Mello2022-09-26T10:56:50Zoai:proa.ua.pt:article/11183Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:35.036194Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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