«Not for sale»? The destruction and reformation of football communities in the Glazer take-over of Manchester United
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2006179.12 |
Resumo: | This paper will explore the background, fan culture and scope of the oppositional stance taken by many Manchester United fans to the corporate takeover of their club by the US-based Glazer family. The paper will situate the take-over battle within a number of trends within United 's fandom, namely: the reassertion of locality among United's Mancunian fan base; the formations of fan groups at Manchester United (Nash, 2000; Brown, 1998); the nature of fan communities. The paper will explore the failure of highly politicised and radicalised fan organisations to stop the take over and the destruction of community that this entailed. It will conclude by exploring the formation of a new, fan-owned football club - FC United of Manchester, established by disaffected and disillusioned Manchester United fans -, and begin to situate this within different theoretical approaches to «community». |
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«Not for sale»? The destruction and reformation of football communities in the Glazer take-over of Manchester United.«Not for sale»? A destruição e a reforma das comunidades futebolísticas na aquisição do Manchester United pelos Glazercomunidades futebolísticasidentidade localManchester Unitedfootball communitieslocal identityManchester United.This paper will explore the background, fan culture and scope of the oppositional stance taken by many Manchester United fans to the corporate takeover of their club by the US-based Glazer family. The paper will situate the take-over battle within a number of trends within United 's fandom, namely: the reassertion of locality among United's Mancunian fan base; the formations of fan groups at Manchester United (Nash, 2000; Brown, 1998); the nature of fan communities. The paper will explore the failure of highly politicised and radicalised fan organisations to stop the take over and the destruction of community that this entailed. It will conclude by exploring the formation of a new, fan-owned football club - FC United of Manchester, established by disaffected and disillusioned Manchester United fans -, and begin to situate this within different theoretical approaches to «community»..O presente artigo explora os antecedentes, a cultura futebolística e a oposição por parte de muitos adeptos do Manchester United à aquisição do clube pela família norte-americana Glazer. Situa-se a luta contra o processo de aquisição no contexto de uma série de tendências que marcou a base de adeptos do United: a reafirmação da identidade local entre os apoiantes naturais de Manchester; a formação de diferentes grupos entre os adeptos; a natureza das respectivas comunidades. Analisa-se a incapacidade das organizações de adeptos altamente politizadas para impedirem a aquisição e consequente destruição da comunidade. E, para concluir, traça-se o processo de formação de um novo clube, propriedade dos adeptos - o FC United of Manchester, fundado por apoiantes descontentes e desiludidos do Manchester United -, à luz de diferentes abordagens teóricas ao conceito de «comunidade».Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2006-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2006179.12https://doi.org/10.31447/AS00032573.2006179.12Análise Social; Vol. 41 N.º 179 (2006): Futebol Globalizado; 555-5822182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/33766https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/33766/23591Direitos de Autor (c) 2006 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrown, Adam2024-02-17T05:49:46Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/33766Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:41:45.827347Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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