The echoes of a relationship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Mário
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44
Resumo: Increasingly the research has been devoted to the study of the musical/sound component that constitutes the theatrical universe. Despite their importance in defining, analysing, and understanding the theatrical work, the objectives of all studies have focused on isolated elements that constitute the music scene. If the entire musical/sound component is an organic set, where no element should be ignored, the present article intends to present a temporal look at the dialectical and dialogical relationship between the sound and the theatrical universe. The echoes of this relationship are centered in its representativeness, importance, and contribution to the evolution of all the sound/ musical thought in the theatrical narrative, with focus on the compositional and aesthetic practices of Stanislavski, Meyerhold, Artaud, Brecht, Brook and Wilson in the construction of connection between music and theatre.
id RCAP_8b4331249bfd2f9eb80552cf0605dcd9
oai_identifier_str oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/44
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The echoes of a relationshipOS ECOS DE UMA RELAÇÃOMusicTheaterScene MusicMúsicaTeatroMúsica de CenaIncreasingly the research has been devoted to the study of the musical/sound component that constitutes the theatrical universe. Despite their importance in defining, analysing, and understanding the theatrical work, the objectives of all studies have focused on isolated elements that constitute the music scene. If the entire musical/sound component is an organic set, where no element should be ignored, the present article intends to present a temporal look at the dialectical and dialogical relationship between the sound and the theatrical universe. The echoes of this relationship are centered in its representativeness, importance, and contribution to the evolution of all the sound/ musical thought in the theatrical narrative, with focus on the compositional and aesthetic practices of Stanislavski, Meyerhold, Artaud, Brecht, Brook and Wilson in the construction of connection between music and theatre.Cada vez mais a investigação se tem dedicado ao estudo da componente sonora/musical que constitui o universo teatral. Apesar da sua importância na definição, análise e compreensão da obra, os objetivos de todos os estudos se têm centrado em elementos isolados que constituem a música de cena. Partindo do princípio que toda a componente sonora/musical é um conjunto orgânico, onde nenhum elemento deverá ser ignorado, o presente artigo pretende apresentar um olhar temporal da relação dialética e dialógica entre o universo sonoro e teatral. Os ecos dessa relação estão centrados na sua representatividade, importância e contributo para a evolução de todo o pensamento sonoro/musical na narrativa teatral, com particular incidência sobre as práticas composicionais e estéticas de Stanislavski, Meyerhold, Artaud, Brecht, Brook e Wilson na construção dessa ligação entre a música e o teatro.MUNDIS2018-03-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/44ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 9 N.º 1 (2018): 32.ª Edição | ERAS; 20-281647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44/64Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Mário2022-09-05T13:57:36Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/44Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:40.915592Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The echoes of a relationship
OS ECOS DE UMA RELAÇÃO
title The echoes of a relationship
spellingShingle The echoes of a relationship
Cardoso, Mário
Music
Theater
Scene Music
Música
Teatro
Música de Cena
title_short The echoes of a relationship
title_full The echoes of a relationship
title_fullStr The echoes of a relationship
title_full_unstemmed The echoes of a relationship
title_sort The echoes of a relationship
author Cardoso, Mário
author_facet Cardoso, Mário
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Mário
dc.subject.por.fl_str_mv Music
Theater
Scene Music
Música
Teatro
Música de Cena
topic Music
Theater
Scene Music
Música
Teatro
Música de Cena
description Increasingly the research has been devoted to the study of the musical/sound component that constitutes the theatrical universe. Despite their importance in defining, analysing, and understanding the theatrical work, the objectives of all studies have focused on isolated elements that constitute the music scene. If the entire musical/sound component is an organic set, where no element should be ignored, the present article intends to present a temporal look at the dialectical and dialogical relationship between the sound and the theatrical universe. The echoes of this relationship are centered in its representativeness, importance, and contribution to the evolution of all the sound/ musical thought in the theatrical narrative, with focus on the compositional and aesthetic practices of Stanislavski, Meyerhold, Artaud, Brecht, Brook and Wilson in the construction of connection between music and theatre.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-30T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/44
url https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44
identifier_str_mv oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/44
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44/64
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
dc.source.none.fl_str_mv ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 9 N.º 1 (2018): 32.ª Edição | ERAS; 20-28
1647-3558
2184-2116
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129977818447872