The echoes of a relationship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44 |
Resumo: | Increasingly the research has been devoted to the study of the musical/sound component that constitutes the theatrical universe. Despite their importance in defining, analysing, and understanding the theatrical work, the objectives of all studies have focused on isolated elements that constitute the music scene. If the entire musical/sound component is an organic set, where no element should be ignored, the present article intends to present a temporal look at the dialectical and dialogical relationship between the sound and the theatrical universe. The echoes of this relationship are centered in its representativeness, importance, and contribution to the evolution of all the sound/ musical thought in the theatrical narrative, with focus on the compositional and aesthetic practices of Stanislavski, Meyerhold, Artaud, Brecht, Brook and Wilson in the construction of connection between music and theatre. |
id |
RCAP_8b4331249bfd2f9eb80552cf0605dcd9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/44 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The echoes of a relationshipOS ECOS DE UMA RELAÇÃOMusicTheaterScene MusicMúsicaTeatroMúsica de CenaIncreasingly the research has been devoted to the study of the musical/sound component that constitutes the theatrical universe. Despite their importance in defining, analysing, and understanding the theatrical work, the objectives of all studies have focused on isolated elements that constitute the music scene. If the entire musical/sound component is an organic set, where no element should be ignored, the present article intends to present a temporal look at the dialectical and dialogical relationship between the sound and the theatrical universe. The echoes of this relationship are centered in its representativeness, importance, and contribution to the evolution of all the sound/ musical thought in the theatrical narrative, with focus on the compositional and aesthetic practices of Stanislavski, Meyerhold, Artaud, Brecht, Brook and Wilson in the construction of connection between music and theatre.Cada vez mais a investigação se tem dedicado ao estudo da componente sonora/musical que constitui o universo teatral. Apesar da sua importância na definição, análise e compreensão da obra, os objetivos de todos os estudos se têm centrado em elementos isolados que constituem a música de cena. Partindo do princípio que toda a componente sonora/musical é um conjunto orgânico, onde nenhum elemento deverá ser ignorado, o presente artigo pretende apresentar um olhar temporal da relação dialética e dialógica entre o universo sonoro e teatral. Os ecos dessa relação estão centrados na sua representatividade, importância e contributo para a evolução de todo o pensamento sonoro/musical na narrativa teatral, com particular incidência sobre as práticas composicionais e estéticas de Stanislavski, Meyerhold, Artaud, Brecht, Brook e Wilson na construção dessa ligação entre a música e o teatro.MUNDIS2018-03-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/44ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 9 N.º 1 (2018): 32.ª Edição | ERAS; 20-281647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44/64Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Mário2022-09-05T13:57:36Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/44Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:40.915592Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The echoes of a relationship OS ECOS DE UMA RELAÇÃO |
title |
The echoes of a relationship |
spellingShingle |
The echoes of a relationship Cardoso, Mário Music Theater Scene Music Música Teatro Música de Cena |
title_short |
The echoes of a relationship |
title_full |
The echoes of a relationship |
title_fullStr |
The echoes of a relationship |
title_full_unstemmed |
The echoes of a relationship |
title_sort |
The echoes of a relationship |
author |
Cardoso, Mário |
author_facet |
Cardoso, Mário |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Mário |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Music Theater Scene Music Música Teatro Música de Cena |
topic |
Music Theater Scene Music Música Teatro Música de Cena |
description |
Increasingly the research has been devoted to the study of the musical/sound component that constitutes the theatrical universe. Despite their importance in defining, analysing, and understanding the theatrical work, the objectives of all studies have focused on isolated elements that constitute the music scene. If the entire musical/sound component is an organic set, where no element should be ignored, the present article intends to present a temporal look at the dialectical and dialogical relationship between the sound and the theatrical universe. The echoes of this relationship are centered in its representativeness, importance, and contribution to the evolution of all the sound/ musical thought in the theatrical narrative, with focus on the compositional and aesthetic practices of Stanislavski, Meyerhold, Artaud, Brecht, Brook and Wilson in the construction of connection between music and theatre. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-30T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/other |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44 oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/44 |
url |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44 |
identifier_str_mv |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/44 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44 https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/44/64 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
dc.source.none.fl_str_mv |
ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 9 N.º 1 (2018): 32.ª Edição | ERAS; 20-28 1647-3558 2184-2116 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129977818447872 |