Aristóteles, Hermógenes y Escalígero: incorporación y manipulación de la doctrina aristotélica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: López Rodríguez, Concepción
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/agora.v0i9.1.10377
Resumo: The presence of Aristotle’s opinions on literary criticism in Scaliger’s work is an indisputable fact that has been analysed by critics. The Renaissance author has picked up opinions from the Greek author and, in some cases, has transferred them into his theoretical corpus. However, there are some distortions and manipulation of the received material. Therefore we can say that, even though his terminology is mainly Aristotelian, Scaliger also incorporates eastern Byzantine tradition by providing his work with a logical substratum that doesn’t spring from Aristotle’s argumentation theory but rather from the idea of ‘method’ of Hermogenia origin.
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spelling Aristóteles, Hermógenes y Escalígero: incorporación y manipulación de la doctrina aristotélicaThe presence of Aristotle’s opinions on literary criticism in Scaliger’s work is an indisputable fact that has been analysed by critics. The Renaissance author has picked up opinions from the Greek author and, in some cases, has transferred them into his theoretical corpus. However, there are some distortions and manipulation of the received material. Therefore we can say that, even though his terminology is mainly Aristotelian, Scaliger also incorporates eastern Byzantine tradition by providing his work with a logical substratum that doesn’t spring from Aristotle’s argumentation theory but rather from the idea of ‘method’ of Hermogenia origin.La presencia de las opiniones aristotélicas sobre crítica literaria en la obra de Escalígero es un hecho evidente y analizado por la crítica. El autor renacentista recogió opiniones del autor griego trasfiriéndolas en ocasiones de manera intacta a su corpus teórico; pero, en muchos casos, se detectan distorsiones y manipulaciones del material heredado; por ello podemos decir que, si bien la terminología es prioritariamente aristotélica, también Escalígero incorpora la tradición oriental bizantina, dotando a su obra de un sustrato lógico que no proviene de la teoría argumentativa de Aristóteles sino de la idea de "método", de raíz puramente hermogeniana.La présence, dans l’œuvre de Scaliger, des opinions d’Aristote, sur la critique littéraire, est une constatation évidente et elle a, d’ailleurs, déjà été analysée par la critique. L’auteur de la Renaissance a recueilli des opinions de l’auteur grec et, dans certains cas, il les a transférées, intactes, dans son corpus théorique; mais, dans la plupart des cas, des distorsions et des manipulations ont été effectuées sur le matériau reçu; nous pouvons donc affirmer que, bien que la terminologie reste prioritairement aristotélique, Scaliger incorpore aussi la tradition orientale byzantine, revêtant, ainsi, son œuvre d’un substrat logique qui ne provient en aucun cas de la théorie argumentative d’Aristote, mais plutôt de l’idée de «méthode», d’origine purement hermogénienne.A presença das opiniões de Aristóteles sobre crítica literária na obra de Escalígero é um facto evidente e analisado pela crítica. O autor renascentista recolheu opiniões do autor grego e, em alguns casos, transferiu-as, intactas para o seu corpus teórico; mas, em muitos casos, detectam-se distorsões e manipulações do material recebido; por isso, podemos dizer que, embora a terminologia seja prioritariamente aristotélica, Escalígero incorpora também a tradição oriental bizantina, dotando a sua obra de um substracto lógico que não provém da teoria argumentativa de Aristóletes, mas antes da ideia de ‘método’, de raiz puramente hermogeniana.Universidade de Aveiro2007-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v0i9.1.10377https://doi.org/10.34624/agora.v0i9.1.10377Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 9.1 (2007); 51-60Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 9.1 (2007); 51-60Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 9.1 (2007); 51-60Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 9.1 (2007); 51-602183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10377https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10377/6773López Rodríguez, Concepcióninfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-15T19:25:30Zoai:proa.ua.pt:article/10377Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:22.129487Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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