A formação de sujeitos nas redes sociais em contexto escolar
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i2.14644 |
Resumo: | Critical training can be guided by attitudes such as authorship and cooperation promoted by social networks and creative projects mediated by the teacher, as a proposal for overcoming of the pedagogy of transmission. This article presents a research model created to analyze how social networks can contribute to critical education. It consists on a qualitative research methodology that aims to analyze categories brought from the theoretical framework, such as authoring and cooperation. The research design demonstrates the selection and definition of indicators and metrics for the identification of such categories in a content analysis of the communicative exchanges between students and teachers in a group created in Facebook. The results show that use social networks, conserving the logical contents and repeating textbook models, reducing the student participation just I looking, listening, coping and doing, will no form critical citizens immersed in digital culture. |
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A formação de sujeitos nas redes sociais em contexto escolarCritical training can be guided by attitudes such as authorship and cooperation promoted by social networks and creative projects mediated by the teacher, as a proposal for overcoming of the pedagogy of transmission. This article presents a research model created to analyze how social networks can contribute to critical education. It consists on a qualitative research methodology that aims to analyze categories brought from the theoretical framework, such as authoring and cooperation. The research design demonstrates the selection and definition of indicators and metrics for the identification of such categories in a content analysis of the communicative exchanges between students and teachers in a group created in Facebook. The results show that use social networks, conserving the logical contents and repeating textbook models, reducing the student participation just I looking, listening, coping and doing, will no form critical citizens immersed in digital culture.La formación crítica puede estar marcada en actitudes como autoría y cooperación, que son fomentadas por las redes sociales y por proyectos creativos dirigidos por el profesor, como una propuesta para superar la pedagogía de la transmisión. Este trabajo presenta un modelo de investigación que permite analizar como las redes sociales pueden llegar a contribuir para la formación crítica. En general, radica en una metodología cualitativa de investigación, cuya finalidad es seleccionar y definir indicadores para los conceptos de autoría y cooperación a partir de una referencia teórica, y al mismo tiempo desarrolla métricas para el análisis de contenidos de los diversos intercambios de comentarios entre estudiantes y profesores en un grupo cerrado del Facebook. Los resultados apuntan que utilizar redes sociales conservando la lógica de contenidos y de reproducciones del libro didáctico, limitando al estudiante a mirar, escuchar, copiar y entregar resultados, no es suficiente para formar individuos críticos inmersos en una cultura digital.A formação crítica pode estar pautada em atitudes como autoria e cooperação fomentadas pelas redes sociais e projetos criativos mediados pelo professor, como proposta para superação da pedagogia da transmissão. Este artigo apresenta um modelo de investigação que permite analisar como as redes sociais podem contribuir para a formação crítica. Consiste em uma metodologia qualitativa de pesquisa cuja finalidade é selecionar e definir indicadores de investigação para os conceitos de autoria e cooperação a partir do referencial teórico, e desenvolve métricas para a análise de conteúdo das trocas comunicativas entre alunos e professores no grupo fechado criado no Facebook. Os resultados apontam que utilizar redes sociais conservando a lógica conteudista e reprodutivista do livro didático, reduzindo o aluno a olhar, ouvir, copiar e prestar contas, não dará conta de formar sujeitos críticos imersos da cultura digital.Universidade de Aveiro2016-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v6i2.14644oai:proa.ua.pt:article/14644Internet Latent Corpus Journal; Vol 6 No 2 (2016); 20-34Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 Núm. 2 (2016); 20-34Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 No 2 (2016); 20-34Internet Latent Corpus Journal; vol. 6 n.º 2 (2016); 20-341647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14644https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i2.14644https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14644/10042https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Arisnaldo Adriano daLapa, Andrea Brandão2022-09-05T15:21:36Zoai:proa.ua.pt:article/14644Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:44.776417Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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