O efeito mediador da regulação emocional na relação entre a expressividade emocional da família de origem e as reacções maternas à expressão de emoções positivas das crianças
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-2_18 |
Resumo: | The fundamental role of the family, especially that of the parents, as the main agents of the socialization of emotions, has been highlighted throughout research. From an early onset, parental practices are a model for the identification and understanding of emotions, for learning the emotional expression and regulation strategies. This study examines the mediaton effect of the strategies for emotion regulation used by mothers of 169 children from 8 to 12 years, in the relation between their recollections of their family-of-origin expressiveness and the way they react to the positive emotional expressiveness of their children. We found evidence for the existence of a transgenerational effect on the process of socialization of emotions, in that the mother’s strategies for emotional regulation work as a mediation effect of the relation between the emotional expressiveness of the mother’s family-of-origin and the maternal reactions to the positive emotional expression of their children. |
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O efeito mediador da regulação emocional na relação entre a expressividade emocional da família de origem e as reacções maternas à expressão de emoções positivas das criançasExpressividade familiarSocialização das emoçõesRegulação emocionalReacções maternasFamily expressivityEmotion socializationEmotional regulationMothers’ reactionsL’expressivité de la familleSocialisation des émotionsRégulation émotionnelleLes réactions des mèresThe fundamental role of the family, especially that of the parents, as the main agents of the socialization of emotions, has been highlighted throughout research. From an early onset, parental practices are a model for the identification and understanding of emotions, for learning the emotional expression and regulation strategies. This study examines the mediaton effect of the strategies for emotion regulation used by mothers of 169 children from 8 to 12 years, in the relation between their recollections of their family-of-origin expressiveness and the way they react to the positive emotional expressiveness of their children. We found evidence for the existence of a transgenerational effect on the process of socialization of emotions, in that the mother’s strategies for emotional regulation work as a mediation effect of the relation between the emotional expressiveness of the mother’s family-of-origin and the maternal reactions to the positive emotional expression of their children.La rôle fondamental de la famille, en particulier celle des parents, comme les principaux agents de la socialisation des émotions, a été mis en évidence dans la recherche. Dès tôt, les pratiques parentales sont un moyen privilégié pour l’identification et la compréhension des émotions, pour l’apprentissage de l’expression émotionnelle et des stratégies de régulation. Cette étude examine l’effet médiateur des stratégies de régulation émotionnelle de 169 mères d’enfants de 8 à 12 ans, dans la relation entre l’expressivité de leurs familles d’origine et la façon dont elles réagissent aux émotions positives de leurs enfants. Les résultats montrent l’existence d’un effet transgénérationnel du processus de socialisation des émotions, ayant les stratégies de régulation émotionnelle des mères un effet de médiation dans la relation entre l’expression émotionnelle de la famille d’origine et les réactions de la mère à l’expression émotionnelle positive de leurs enfants.O papel fundamental da família, especialmente dos pais, enquanto agentes de socialização das emoções tem sido salientado na literatura. De facto, as práticas parentais estabelecem-se, desde cedo, como um meio privilegiado para a identificação e compreensão das emoções, aprendizagem da expressão e de estratégias de regulação emocional. O presente estudo pretende indagar acerca do efeito mediador das estratégias de regulação emocional de 169 mães de crianças dos 8 aos 12 anos de idade, na relação entre o seu ambiente familiar na infância e o modo como reagem à expressão emocional positiva dos seus filhos. Neste sentido, deste estudo sobressaem evidências da existência de um efeito transgeracional do processo de socialização de emoções, verificando-se que as estratégias de regulação emocional das mães funcionam como mediadores da relação entre a expressividade emocional da família de origem e as reacções maternas à expressão de emoções positivas das crianças.Imprensa da Universidade de Coimbra2010-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14195/1647-8606_52-2_18https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-2_18Psychologica; No. 52-II (2010); p. 423-447Psychologica; N.º 52-II (2010); p. 423-4471647-86060871-465710.14195/1647-8606_52-2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-2_18https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-2_18/512Palmeira, LaraGouveia, José PintoDinis, AlexandraLourenço, SaraVeloso, Márioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-31T13:59:12Zoai:impactum-journals.uc.pt:article/1064Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:52.152810Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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