Representations of the Cape Verdean diaspora: the work of Orlanda Amarílis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/fb.v0i13.4762 |
Resumo: | Orlanda Amarílis, the first female Cape Verdean writer with published work, devoted her literary production to the diasporic representation of the archipelago, focusing on feminine viewpoints.Her three collections of short stories – Cais-do-Sodré té Salamansa (1974), Ilhéu dos Pássaros (1983), and Casa dos Mastros (1989) – examine the forced emigration of Cape Verdean women in colonial and post-colonial times.The main purposes of this essay are: 1) To identify the concepts of travel and migration proposed by the narrator in her short stories; 2) To explain their most significant intertextualities; 3) To show that Orlanda Amarilis’ short stories are a very relevant vision about Cape Verdean diaspora. |
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Representations of the Cape Verdean diaspora: the work of Orlanda AmarílisRepresentações da diáspora cabo-verdiana: a obra de Orlanda AmarílisOrlanda Amarílis, the first female Cape Verdean writer with published work, devoted her literary production to the diasporic representation of the archipelago, focusing on feminine viewpoints.Her three collections of short stories – Cais-do-Sodré té Salamansa (1974), Ilhéu dos Pássaros (1983), and Casa dos Mastros (1989) – examine the forced emigration of Cape Verdean women in colonial and post-colonial times.The main purposes of this essay are: 1) To identify the concepts of travel and migration proposed by the narrator in her short stories; 2) To explain their most significant intertextualities; 3) To show that Orlanda Amarilis’ short stories are a very relevant vision about Cape Verdean diaspora.Orlanda Amarílis, a primeira narradora cabo-verdiana com obra publicada, dedicou a sua produção literária à representação da diáspora do arquipélago, focalizando o ponto de vista feminino.As suas três coletâneas de contos – Cais-do-Sodré té Salamansa (1974), Ilhéu dos Pássaros (1983) e A Casa dos Mastros (1989) – são narrativas centradas na emigração forçada de mulheres cabo-verdianas em contextos colonial e pós-colonial. Os propósitos deste ensaio são: 1) Identificar os conceitos de viagem e de migração propostospela narradora nas três coletâneas; 2) Explicitar as suas mais significativas intertextualidades; 3) Demonstrar que os contos de Orlanda Amarílis constituem uma reflexão muito relevante sobre a diáspora cabo-verdiana. UA Editora - Universidade de Aveiro2016-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/fb.v0i13.4762https://doi.org/10.34624/fb.v0i13.4762Forma Breve; No 13 (2016): Exodus: conto e recontos; 175-180Forma Breve; n.º 13 (2016): Exodus: conto e recontos; 175-1802183-47091645-927Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/4762https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/4762/3552Mendes, Maria do Carmo Cardosoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T18:46:29Zoai:proa.ua.pt:article/4762Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:02:45.103163Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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