A foreign look, seven years later, on the creative process of Companhia do Chapitô, Teatro Meridional and Visões Úteis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Keiserman, Nara
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2018.0016
Resumo: This article refers to the post‑doctorate project on “Aspects of the Portuguese contemporary narrative scene”, developed at the Lisbon University in 2010. The study has observed the creation processes of two plays, Cemitery of Pleasures by the Companhia do Chapitô, and 1974, by the Teatro Meridional, both groups being based in Lisbon. The Visões Úteis, based in Porto, was not rehearsing at the time, so the chosen line of research was to analyse their more significant previous pieces of work, as well as the ones in repertoire at that moment. Although there are quite remarkable differences between the languages and approaches worked by each of the three collectives, one common aspect that stands out in all three of them is the predominance of an improvisational crea‑ tion mode, in which actors, at different levels, become co‑creators of the scene.   COMPANHIA DO CHAPITÔ / TEATRO MERIDIONAL / VISÕES ÚTEIS / PORTUGUESE CONTEMPORARY THEATRE / CREATIVE PROCESS
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spelling A foreign look, seven years later, on the creative process of Companhia do Chapitô, Teatro Meridional and Visões ÚteisUm olhar estrangeiro, sete anos depois, sobre o processo criativo da Companhia do Chapitô, do Teatro Meridional e do Visões ÚteisCompanhia do ChapitôTeatro MeridionalVisões ÚteisPortuguese Contemporary TheatreCreative processCompanhia do ChapitôTeatro MeridionalVisões ÚteisTeatro Português ContemporâneoProcesso criativoThis article refers to the post‑doctorate project on “Aspects of the Portuguese contemporary narrative scene”, developed at the Lisbon University in 2010. The study has observed the creation processes of two plays, Cemitery of Pleasures by the Companhia do Chapitô, and 1974, by the Teatro Meridional, both groups being based in Lisbon. The Visões Úteis, based in Porto, was not rehearsing at the time, so the chosen line of research was to analyse their more significant previous pieces of work, as well as the ones in repertoire at that moment. Although there are quite remarkable differences between the languages and approaches worked by each of the three collectives, one common aspect that stands out in all three of them is the predominance of an improvisational crea‑ tion mode, in which actors, at different levels, become co‑creators of the scene.   COMPANHIA DO CHAPITÔ / TEATRO MERIDIONAL / VISÕES ÚTEIS / PORTUGUESE CONTEMPORARY THEATRE / CREATIVE PROCESSEste artigo refere-se ao projecto de pós-doutoramento sobre "Aspectos da cena narrativa contemporânea portuguesa", desenvolvido na Universidade de Lisboa em 2010. O estudo observou os processos de criação de duas peças de teatro, Cemitério dos Prazeres pela Companhia do Chapitô, e 1974, pelo Teatro Meridional, estando ambos os grupos sediados em Lisboa. O Visões Úteis, sediado no Porto, não estava a ensaiar na altura, pelo que a linha de pesquisa escolhida foi a de analisar as suas peças anteriores mais significativas, bem como as que estavam no repertório naquele momento. Embora existam diferenças bastante notáveis entre as línguas e abordagens trabalhadas por cada um dos três colectivos, um aspecto comum que se destaca nos três é a predominância de um modo de criação improvisada, em que os actores, a diferentes níveis, se tornam co-criadores da cena.   COMPANHIA DO CHAPITÔ / TEATRO MERIDIONAL / VISÕES ÚTEIS / TEATRO PORTUGUÊS CONTEMPORÂNEO / PROCESSO CRIATIVOCentro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2018-03-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2018.0016https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2018.0016Sinais de Cena; 2nd series, nr. 3 (2018); 194-209Sinais de Cena; 2e série, n°3 (2018); 194-209Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 3 (2018); 194-2092184-95521646-0715reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17499https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17499/18001Direitos de Autor (c) 2018 Nara Keisermaninfo:eu-repo/semantics/openAccessKeiserman, Nara2023-09-23T05:42:45Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/17499Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:37:58.596329Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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