Socially sustainable supply chain : lessons from two portuguese fashion companies
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/29189 |
Resumo: | The aim of this dissertation is to provide an overview of how companies can integrate corporate social responsibility (CSR) in supply chain management (SCM) in order to have a sustainable supply chain management (SSCM). The focus is on the social dimension of CSR and the ultimate goal is to contribute to the knowledge regarding how companies can ensure ethical standards in the factories of their suppliers. To answer our research question, we focus on the fast fashion industry, which increasingly outsources production to less developed countries. We have adopted a qualitative data approach and conducted a multiple case study about two Portuguese fashion companies with similar concerns regarding the importance of ethics in the management of their businesses but organisationally different: Parfois and SONAE Sports & Fashion. The results show that the most important tools to manage social issues are having the suppliers to commit to a code of conduct (CoC) and monitor the compliance of it through internal and external auditing. Furthermore, these need to be combined with a particular type of relationship between the supplier and the company: a cooperative, long term one. |
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Socially sustainable supply chain : lessons from two portuguese fashion companiesCorporate social responsibilityCorporate sustainabilitySupply chainSupply chain managementSustainable supply chain managementCadeia de fornecimento socialmente sustentávelLições de duas empresas portuguesas de modaGestão sustentável da cadeia de fornecimentoResponsabilidade social corporativaSustentabilidade corporativaDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoThe aim of this dissertation is to provide an overview of how companies can integrate corporate social responsibility (CSR) in supply chain management (SCM) in order to have a sustainable supply chain management (SSCM). The focus is on the social dimension of CSR and the ultimate goal is to contribute to the knowledge regarding how companies can ensure ethical standards in the factories of their suppliers. To answer our research question, we focus on the fast fashion industry, which increasingly outsources production to less developed countries. We have adopted a qualitative data approach and conducted a multiple case study about two Portuguese fashion companies with similar concerns regarding the importance of ethics in the management of their businesses but organisationally different: Parfois and SONAE Sports & Fashion. The results show that the most important tools to manage social issues are having the suppliers to commit to a code of conduct (CoC) and monitor the compliance of it through internal and external auditing. Furthermore, these need to be combined with a particular type of relationship between the supplier and the company: a cooperative, long term one.Esta dissertação tem como propósito fornecer uma visão geral relativamente a como devem as empresas integrar a responsabilidade social corporativa na gestão da sua cadeia de fornecimento, de modo a implementar uma cadeia de fornecimento sustentável. O estudo foca-se na dimensão social da responsabilidade social corporativa, com o objetivo final de demonstrar como devem as organizações certificar-se de que as fábricas dos seus fornecedores operam segundo padrões éticos. Para responder à questão central do nosso estudo, focámo-nos na indústria da moda, uma vez que esta que tem vindo a aumentar a subcontratação da sua produção em países menos desenvolvidos. A abordagem ao estudo foi feita com base em dados qualitativos e realizámos um caso de estudo múltiplo sobre duas empresas Portuguesas de moda, com visões semelhantes em termos da importância atribuída à incorporação da ética na gestão dos seus negócios, mas organizacionalmente diferentes: Parfois e a SONAE Sports & Fashion. Os resultados revelam que os instrumentos mais importantes para garantir condições de trabalho éticas são: garantir que os fornecedores se comprometem com um código de conduta e a monotorização do seu cumprimento através de auditorias internas e externas. Além disso, estas ferramentas devem ser combinadas com um determinado tipo de relação entre fornecedor e empresa: uma relação de cooperação a longo prazo.Leglise, LaureVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaMourão, Maria Madalena Clemente2020-01-13T10:23:55Z2019-07-0420192019-07-04T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/29189TID:202271994enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:34:43Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/29189Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:23:26.516611Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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