The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational Communication

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gushiken, Yuji
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i1.267
Resumo: The area of public relations has historically developed as a mediator of social criticism in organizational environments in two instances: in the mediation of external criticism originating from the phenomena of public opinion and opinion of the public and in the proposition of a discursive device of internal self-criticism in organizations. In the model of studies of communication as culture, which has the social sciences as supporting discipline, and a bibliographic research procedure, this article has the general objective, in a theoretical instance, to analyze the process of reflexive modernization of public relations in its critical conception in the pragmatism of organizational communication. Between external social criticism and internal self-criticism, public relations, from the perspective of Cicilia Peruzzo, become epistemically contemporary with the theoretical parameters that Anthony Giddens, Ulrich Beck, and Scott Lash sociologically designate as “reflexive modernization”, a condition for modernization to assume itself as an object of its reflection within the scope of contemporary organizations.
id RCAP_921cb3c79bbb53a5af4da06bdee2033d
oai_identifier_str oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/267
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational CommunicationLa Modernización Reflexiva de las Relaciones Públicas en la Comunicación OrganizacionalA Modernização Reflexiva das Relações Públicas na Comunicação OrganizacionalRelações PúblicasComunicação OrganizacionalModernização ReflexivaPublic RelationsOrganizational CommunicationReflexive ModernizationRelaciones PúblicasComunicación OrganizacionalModernización ReflectanteThe area of public relations has historically developed as a mediator of social criticism in organizational environments in two instances: in the mediation of external criticism originating from the phenomena of public opinion and opinion of the public and in the proposition of a discursive device of internal self-criticism in organizations. In the model of studies of communication as culture, which has the social sciences as supporting discipline, and a bibliographic research procedure, this article has the general objective, in a theoretical instance, to analyze the process of reflexive modernization of public relations in its critical conception in the pragmatism of organizational communication. Between external social criticism and internal self-criticism, public relations, from the perspective of Cicilia Peruzzo, become epistemically contemporary with the theoretical parameters that Anthony Giddens, Ulrich Beck, and Scott Lash sociologically designate as “reflexive modernization”, a condition for modernization to assume itself as an object of its reflection within the scope of contemporary organizations.La área de las relaciones públicas se desarrolló históricamente como mediadora de la crítica social en los ambientes organizacionales en dos instancias: en la mediación de la crítica externa originaria de los fenómenos de la opinión pública y de la opinión de los públicos y en la proposición de un dispositivo discursivo de autocrítica interna en las organizaciones. En el modelo de estudios de la comunicación como cultura, que tiene las ciencias sociales como disciplinas de apoyo y procedimiento de investigación bibliográfica, este artículo tiene como objetivo general, en instancia teórica, analizar el proceso de modernización reflexiva de las relaciones públicas en su concepción crítica en el pragmatismo de la comunicación organizacional. Entre la crítica social externa y la autocrítica interna, las relaciones públicas, desde la perspectiva de Cicilia Peruzzo, se convierten epistemicamente contemporáneas de los parámetros teóricos que Anthony Giddens, Ulrich Beck y Scott Lash denominan sociológicamente "modernización reflexiva", condición para que la modernización se asuma como objeto de su propia reflexión en el ámbito de las organizaciones contemporáneas.A área das relações públicas desenvolveu-se historicamente como mediadora da crítica social nos ambientes organizacionais em duas instâncias: na mediação da crítica externa originária dos fenómenos da opinião pública e da opinião dos públicos e na proposição de um dispositivo discursivo de autocrítica interna nas organizações. No modelo de estudos da comunicação como cultura, que tem as ciências sociais como disciplina de apoio e procedimento de pesquisa bibliográfica, este artigo tem como objetivo geral, em instância teórica, analisar o processo de modernização reflexiva das relações públicas na concepção crítica no pragmatismo da comunicação organizacional. Entre a crítica social externa e a autocrítica interna, as relações públicas, na perspectiva de Cicilia Peruzzo, tornam-se epistemicamente contemporâneas dos parâmetros teóricos que Anthony Giddens, Ulrich Beck e Scott Lash designam sociologicamente de “modernização reflexiva”, condição de a modernização se assumir como objeto da sua própria reflexão no âmbito das organizações contemporâneas.Sopcom2022-06-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v11i1.267https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i1.267Revista Comunicando; Vol. 11 No. 1 (2022): January — June 2022 (continuous publication); e022006Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 1 (2022): Enero — Junio 2022 (edición continua); e022006Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 1 (2022): Janeiro — Junho 2022 (edição contínua); e0220062182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/267https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/267/187Direitos de Autor (c) 2022 Yuji Gushikeninfo:eu-repo/semantics/openAccessGushiken, Yuji2024-03-16T08:29:10Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/267Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:35.844056Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational Communication
La Modernización Reflexiva de las Relaciones Públicas en la Comunicación Organizacional
A Modernização Reflexiva das Relações Públicas na Comunicação Organizacional
title The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational Communication
spellingShingle The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational Communication
Gushiken, Yuji
Relações Públicas
Comunicação Organizacional
Modernização Reflexiva
Public Relations
Organizational Communication
Reflexive Modernization
Relaciones Públicas
Comunicación Organizacional
Modernización Reflectante
title_short The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational Communication
title_full The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational Communication
title_fullStr The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational Communication
title_full_unstemmed The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational Communication
title_sort The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational Communication
author Gushiken, Yuji
author_facet Gushiken, Yuji
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gushiken, Yuji
dc.subject.por.fl_str_mv Relações Públicas
Comunicação Organizacional
Modernização Reflexiva
Public Relations
Organizational Communication
Reflexive Modernization
Relaciones Públicas
Comunicación Organizacional
Modernización Reflectante
topic Relações Públicas
Comunicação Organizacional
Modernização Reflexiva
Public Relations
Organizational Communication
Reflexive Modernization
Relaciones Públicas
Comunicación Organizacional
Modernización Reflectante
description The area of public relations has historically developed as a mediator of social criticism in organizational environments in two instances: in the mediation of external criticism originating from the phenomena of public opinion and opinion of the public and in the proposition of a discursive device of internal self-criticism in organizations. In the model of studies of communication as culture, which has the social sciences as supporting discipline, and a bibliographic research procedure, this article has the general objective, in a theoretical instance, to analyze the process of reflexive modernization of public relations in its critical conception in the pragmatism of organizational communication. Between external social criticism and internal self-criticism, public relations, from the perspective of Cicilia Peruzzo, become epistemically contemporary with the theoretical parameters that Anthony Giddens, Ulrich Beck, and Scott Lash sociologically designate as “reflexive modernization”, a condition for modernization to assume itself as an object of its reflection within the scope of contemporary organizations.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i1.267
https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i1.267
url https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i1.267
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/267
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/267/187
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Yuji Gushiken
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Yuji Gushiken
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sopcom
publisher.none.fl_str_mv Sopcom
dc.source.none.fl_str_mv Revista Comunicando; Vol. 11 No. 1 (2022): January — June 2022 (continuous publication); e022006
Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 1 (2022): Enero — Junio 2022 (edición continua); e022006
Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 1 (2022): Janeiro — Junho 2022 (edição contínua); e022006
2182-4037
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138188851150848