The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational Communication
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i1.267 |
Resumo: | The area of public relations has historically developed as a mediator of social criticism in organizational environments in two instances: in the mediation of external criticism originating from the phenomena of public opinion and opinion of the public and in the proposition of a discursive device of internal self-criticism in organizations. In the model of studies of communication as culture, which has the social sciences as supporting discipline, and a bibliographic research procedure, this article has the general objective, in a theoretical instance, to analyze the process of reflexive modernization of public relations in its critical conception in the pragmatism of organizational communication. Between external social criticism and internal self-criticism, public relations, from the perspective of Cicilia Peruzzo, become epistemically contemporary with the theoretical parameters that Anthony Giddens, Ulrich Beck, and Scott Lash sociologically designate as “reflexive modernization”, a condition for modernization to assume itself as an object of its reflection within the scope of contemporary organizations. |
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The Reflective Modernization of Public Relations in Organizational CommunicationLa Modernización Reflexiva de las Relaciones Públicas en la Comunicación OrganizacionalA Modernização Reflexiva das Relações Públicas na Comunicação OrganizacionalRelações PúblicasComunicação OrganizacionalModernização ReflexivaPublic RelationsOrganizational CommunicationReflexive ModernizationRelaciones PúblicasComunicación OrganizacionalModernización ReflectanteThe area of public relations has historically developed as a mediator of social criticism in organizational environments in two instances: in the mediation of external criticism originating from the phenomena of public opinion and opinion of the public and in the proposition of a discursive device of internal self-criticism in organizations. In the model of studies of communication as culture, which has the social sciences as supporting discipline, and a bibliographic research procedure, this article has the general objective, in a theoretical instance, to analyze the process of reflexive modernization of public relations in its critical conception in the pragmatism of organizational communication. Between external social criticism and internal self-criticism, public relations, from the perspective of Cicilia Peruzzo, become epistemically contemporary with the theoretical parameters that Anthony Giddens, Ulrich Beck, and Scott Lash sociologically designate as “reflexive modernization”, a condition for modernization to assume itself as an object of its reflection within the scope of contemporary organizations.La área de las relaciones públicas se desarrolló históricamente como mediadora de la crítica social en los ambientes organizacionales en dos instancias: en la mediación de la crítica externa originaria de los fenómenos de la opinión pública y de la opinión de los públicos y en la proposición de un dispositivo discursivo de autocrítica interna en las organizaciones. En el modelo de estudios de la comunicación como cultura, que tiene las ciencias sociales como disciplinas de apoyo y procedimiento de investigación bibliográfica, este artículo tiene como objetivo general, en instancia teórica, analizar el proceso de modernización reflexiva de las relaciones públicas en su concepción crítica en el pragmatismo de la comunicación organizacional. Entre la crítica social externa y la autocrítica interna, las relaciones públicas, desde la perspectiva de Cicilia Peruzzo, se convierten epistemicamente contemporáneas de los parámetros teóricos que Anthony Giddens, Ulrich Beck y Scott Lash denominan sociológicamente "modernización reflexiva", condición para que la modernización se asuma como objeto de su propia reflexión en el ámbito de las organizaciones contemporáneas.A área das relações públicas desenvolveu-se historicamente como mediadora da crítica social nos ambientes organizacionais em duas instâncias: na mediação da crítica externa originária dos fenómenos da opinião pública e da opinião dos públicos e na proposição de um dispositivo discursivo de autocrítica interna nas organizações. No modelo de estudos da comunicação como cultura, que tem as ciências sociais como disciplina de apoio e procedimento de pesquisa bibliográfica, este artigo tem como objetivo geral, em instância teórica, analisar o processo de modernização reflexiva das relações públicas na concepção crítica no pragmatismo da comunicação organizacional. Entre a crítica social externa e a autocrítica interna, as relações públicas, na perspectiva de Cicilia Peruzzo, tornam-se epistemicamente contemporâneas dos parâmetros teóricos que Anthony Giddens, Ulrich Beck e Scott Lash designam sociologicamente de “modernização reflexiva”, condição de a modernização se assumir como objeto da sua própria reflexão no âmbito das organizações contemporâneas.Sopcom2022-06-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v11i1.267https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i1.267Revista Comunicando; Vol. 11 No. 1 (2022): January — June 2022 (continuous publication); e022006Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 1 (2022): Enero — Junio 2022 (edición continua); e022006Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 1 (2022): Janeiro — Junho 2022 (edição contínua); e0220062182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/267https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/267/187Direitos de Autor (c) 2022 Yuji Gushikeninfo:eu-repo/semantics/openAccessGushiken, Yuji2024-03-16T08:29:10Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/267Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:35.844056Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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The area of public relations has historically developed as a mediator of social criticism in organizational environments in two instances: in the mediation of external criticism originating from the phenomena of public opinion and opinion of the public and in the proposition of a discursive device of internal self-criticism in organizations. In the model of studies of communication as culture, which has the social sciences as supporting discipline, and a bibliographic research procedure, this article has the general objective, in a theoretical instance, to analyze the process of reflexive modernization of public relations in its critical conception in the pragmatism of organizational communication. Between external social criticism and internal self-criticism, public relations, from the perspective of Cicilia Peruzzo, become epistemically contemporary with the theoretical parameters that Anthony Giddens, Ulrich Beck, and Scott Lash sociologically designate as “reflexive modernization”, a condition for modernization to assume itself as an object of its reflection within the scope of contemporary organizations. |
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