The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25749/sis.21782 |
Resumo: | This text aims to present evidence of how collaboration constitutes an educational practice and facilitates the professional development of mathematics teachers. For this purpose, it discusses fragments of the narrative of a teacher who participates in a collaborative group and works in a Brazilian public school with high school students (14 to 17-year-olds). We debate the Vygotskian and Bakhtinian concepts of collaboration as practices of education and the role of pedagogic narratives as devices of teacher education. The analysis shows the extent to which the teacher appropriated the principles defended in the group, of a social culture in mathematics classes, as well as the discourses circulating in it, acted as a co-builder of mathematical knowledge with her students, exerted agency, and developed professionally. |
id |
RCAP_9394b30ad1e67a3eae14c7209c61b596 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21782 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of CollaborationLa Producción de Narrativas Pedagógicas como Proceso Formativo en Contextos de ColaboraciónA Produção de Narrativas Pedagógicas como Processo Formativo em Contextos de ColaboraçãoArticlesThis text aims to present evidence of how collaboration constitutes an educational practice and facilitates the professional development of mathematics teachers. For this purpose, it discusses fragments of the narrative of a teacher who participates in a collaborative group and works in a Brazilian public school with high school students (14 to 17-year-olds). We debate the Vygotskian and Bakhtinian concepts of collaboration as practices of education and the role of pedagogic narratives as devices of teacher education. The analysis shows the extent to which the teacher appropriated the principles defended in the group, of a social culture in mathematics classes, as well as the discourses circulating in it, acted as a co-builder of mathematical knowledge with her students, exerted agency, and developed professionally.Este texto tiene como objetivo presentar evidencias de cómo la colaboración se constituye en la práctica formativa y posibilita el desarrollo profesional del docente que imparte matemáticas. Parte del análisis de extractos de la narrativa de una docente de educación básica participante en un grupo colaborativo y que trabaja en una escuela pública brasileña con estudiantes de educación media (14-17 años). El concepto de colaboración como práctica de formación se discute a partir de los estudios Vigotskianos y Bakjtinianos y el papel de las narrativas pedagógicas como dispositivos de formación docente. El análisis aporta evidencia de cuánto la docente se apropió de los principios de la cultura social de la clase de matemáticas defendidos en el grupo y los discursos que circulan en él; actuó en la co-construcción del conocimiento matemático con sus alumnos, ejerció su agencia y se desarrolló profesionalmente.Este texto tem como objetivo apresentar indícios de como a colaboração se constitui em prática de formação e possibilita o desenvolvimento profissional do professor que ensina matemática, a partir da análise de excertos da narrativa de uma professora participante de um grupo colaborativo. Trata-se de uma professora da educação básica, que atua numa escola pública brasileira, com estudantes do ensino médio (14-17 anos). Discute-se a concepção de colaboração como prática de formação a partir dos estudos Vigotskianos e Bakhtinianos e o papel das narrativas pedagógicas como dispositivos de formação docente. A análise traz evidências do quanto a professora se apropriou dos princípios da cultura social de sala de aula de matemática defendidos no grupo e dos discursos que nele circulam, atuou na coconstrução de conhecimentos matemáticos com seus alunos, exerceu sua agência e se desenvolveu profissionalmente.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2021-06-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.21782eng2182-96402182-8474Nacarato, Adair MendesCustódio, Iris AparecidaFrare, Rosangela Bertoldoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-30T08:15:46Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21782Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:58:56.036857Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration La Producción de Narrativas Pedagógicas como Proceso Formativo en Contextos de Colaboración A Produção de Narrativas Pedagógicas como Processo Formativo em Contextos de Colaboração |
title |
The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration |
spellingShingle |
The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration Nacarato, Adair Mendes Articles |
title_short |
The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration |
title_full |
The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration |
title_fullStr |
The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration |
title_full_unstemmed |
The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration |
title_sort |
The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration |
author |
Nacarato, Adair Mendes |
author_facet |
Nacarato, Adair Mendes Custódio, Iris Aparecida Frare, Rosangela Bertoldo |
author_role |
author |
author2 |
Custódio, Iris Aparecida Frare, Rosangela Bertoldo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nacarato, Adair Mendes Custódio, Iris Aparecida Frare, Rosangela Bertoldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Articles |
topic |
Articles |
description |
This text aims to present evidence of how collaboration constitutes an educational practice and facilitates the professional development of mathematics teachers. For this purpose, it discusses fragments of the narrative of a teacher who participates in a collaborative group and works in a Brazilian public school with high school students (14 to 17-year-olds). We debate the Vygotskian and Bakhtinian concepts of collaboration as practices of education and the role of pedagogic narratives as devices of teacher education. The analysis shows the extent to which the teacher appropriated the principles defended in the group, of a social culture in mathematics classes, as well as the discourses circulating in it, acted as a co-builder of mathematical knowledge with her students, exerted agency, and developed professionally. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-30T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.25749/sis.21782 |
url |
https://doi.org/10.25749/sis.21782 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2182-9640 2182-8474 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130456076058624 |