The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nacarato, Adair Mendes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Custódio, Iris Aparecida, Frare, Rosangela Bertoldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25749/sis.21782
Resumo: This text aims to present evidence of how collaboration constitutes an educational practice and facilitates the professional development of mathematics teachers. For this purpose, it discusses fragments of the narrative of a teacher who participates in a collaborative group and works in a Brazilian public school with high school students (14 to 17-year-olds). We debate the Vygotskian and Bakhtinian concepts of collaboration as practices of education and the role of pedagogic narratives as devices of teacher education. The analysis shows the extent to which the teacher appropriated the principles defended in the group, of a social culture in mathematics classes, as well as the discourses circulating in it, acted as a co-builder of mathematical knowledge with her students, exerted agency, and developed professionally.
id RCAP_9394b30ad1e67a3eae14c7209c61b596
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21782
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of CollaborationLa Producción de Narrativas Pedagógicas como Proceso Formativo en Contextos de ColaboraciónA Produção de Narrativas Pedagógicas como Processo Formativo em Contextos de ColaboraçãoArticlesThis text aims to present evidence of how collaboration constitutes an educational practice and facilitates the professional development of mathematics teachers. For this purpose, it discusses fragments of the narrative of a teacher who participates in a collaborative group and works in a Brazilian public school with high school students (14 to 17-year-olds). We debate the Vygotskian and Bakhtinian concepts of collaboration as practices of education and the role of pedagogic narratives as devices of teacher education. The analysis shows the extent to which the teacher appropriated the principles defended in the group, of a social culture in mathematics classes, as well as the discourses circulating in it, acted as a co-builder of mathematical knowledge with her students, exerted agency, and developed professionally.Este texto tiene como objetivo presentar evidencias de cómo la colaboración se constituye en la práctica formativa y posibilita el desarrollo profesional del docente que imparte matemáticas. Parte del análisis de extractos de la narrativa de una docente de educación básica participante en un grupo colaborativo y que trabaja en una escuela pública brasileña con estudiantes de educación media (14-17 años). El concepto de colaboración como práctica de formación se discute a partir de los estudios Vigotskianos y Bakjtinianos y el papel de las narrativas pedagógicas como dispositivos de formación docente. El análisis aporta evidencia de cuánto la docente se apropió de los principios de la cultura social de la clase de matemáticas defendidos en el grupo y los discursos que circulan en él; actuó en la co-construcción del conocimiento matemático con sus alumnos, ejerció su agencia y se desarrolló profesionalmente.Este texto tem como objetivo apresentar indícios de como a colaboração se constitui em prática de formação e possibilita o desenvolvimento profissional do professor que ensina matemática, a partir da análise de excertos da narrativa de uma professora participante de um grupo colaborativo. Trata-se de uma professora da educação básica, que atua numa escola pública brasileira, com estudantes do ensino médio (14-17 anos). Discute-se a concepção de colaboração como prática de formação a partir dos estudos Vigotskianos e Bakhtinianos e o papel das narrativas pedagógicas como dispositivos de formação docente. A análise traz evidências do quanto a professora se apropriou dos princípios da cultura social de sala de aula de matemática defendidos no grupo e dos discursos que nele circulam, atuou na coconstrução de conhecimentos matemáticos com seus alunos, exerceu sua agência e se desenvolveu profissionalmente.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2021-06-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.21782eng2182-96402182-8474Nacarato, Adair MendesCustódio, Iris AparecidaFrare, Rosangela Bertoldoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-30T08:15:46Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21782Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:58:56.036857Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration
La Producción de Narrativas Pedagógicas como Proceso Formativo en Contextos de Colaboración
A Produção de Narrativas Pedagógicas como Processo Formativo em Contextos de Colaboração
title The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration
spellingShingle The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration
Nacarato, Adair Mendes
Articles
title_short The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration
title_full The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration
title_fullStr The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration
title_full_unstemmed The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration
title_sort The Production of Pedagogic Narratives as a Formative Process in Contexts of Collaboration
author Nacarato, Adair Mendes
author_facet Nacarato, Adair Mendes
Custódio, Iris Aparecida
Frare, Rosangela Bertoldo
author_role author
author2 Custódio, Iris Aparecida
Frare, Rosangela Bertoldo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nacarato, Adair Mendes
Custódio, Iris Aparecida
Frare, Rosangela Bertoldo
dc.subject.por.fl_str_mv Articles
topic Articles
description This text aims to present evidence of how collaboration constitutes an educational practice and facilitates the professional development of mathematics teachers. For this purpose, it discusses fragments of the narrative of a teacher who participates in a collaborative group and works in a Brazilian public school with high school students (14 to 17-year-olds). We debate the Vygotskian and Bakhtinian concepts of collaboration as practices of education and the role of pedagogic narratives as devices of teacher education. The analysis shows the extent to which the teacher appropriated the principles defended in the group, of a social culture in mathematics classes, as well as the discourses circulating in it, acted as a co-builder of mathematical knowledge with her students, exerted agency, and developed professionally.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-30T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25749/sis.21782
url https://doi.org/10.25749/sis.21782
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-9640
2182-8474
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130456076058624