Desvelando aspectos musicais e procedimentos composicionais num repertório para Coro Falado
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/postip.v4i4.5059 |
Resumo: | This article describes the musical aspects that constitute the repertoire for Spoken Choir, collective singing modality that covers a vast set of characteristics and techniques that make use of the intonative inflections of speech, such as texts projected through recitation, sprechstimme, recitative declamatory in phrased style, use of IPA phonemes and vocal effects, imitative or improvised sounds that include laughter, falsetto at indeterminate heights, vowel morphing, muting vocal, throat thrushes, buzzing with lips, inspirations and exhalations, among others. To this end, some data will be presented for the purpose of understanding its historical and aesthetic context, with references such as Geographical Fugue (Ernst Toch), Ludus Verbalis (Einojuhani Rautavaara), Living room music (John Cage), Süßer Tod (Klaus Stahmer) and the scenario that permeates them, establishing a relationship with studies and works in other vocal / instrumental formations that notably make connections with the style in question of composers such as Schoenberg, Berio, Ligeti and Arpeghis, calling attention to issues that have hitherto been little contemplated. A brief overview of works for Choir can help in the understanding of the use of the text and its unfolding of speech transposition to music revealing structuring procedures in the field of Composition. |
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Desvelando aspectos musicais e procedimentos composicionais num repertório para Coro FaladoThis article describes the musical aspects that constitute the repertoire for Spoken Choir, collective singing modality that covers a vast set of characteristics and techniques that make use of the intonative inflections of speech, such as texts projected through recitation, sprechstimme, recitative declamatory in phrased style, use of IPA phonemes and vocal effects, imitative or improvised sounds that include laughter, falsetto at indeterminate heights, vowel morphing, muting vocal, throat thrushes, buzzing with lips, inspirations and exhalations, among others. To this end, some data will be presented for the purpose of understanding its historical and aesthetic context, with references such as Geographical Fugue (Ernst Toch), Ludus Verbalis (Einojuhani Rautavaara), Living room music (John Cage), Süßer Tod (Klaus Stahmer) and the scenario that permeates them, establishing a relationship with studies and works in other vocal / instrumental formations that notably make connections with the style in question of composers such as Schoenberg, Berio, Ligeti and Arpeghis, calling attention to issues that have hitherto been little contemplated. A brief overview of works for Choir can help in the understanding of the use of the text and its unfolding of speech transposition to music revealing structuring procedures in the field of Composition.Este artigo descreve os aspectos musicais que constituem o repertório para Coro Falado, modalidade de canto coletivo que abrange um conjunto vasto de características e técnicas que fazem uso das inflexões entoativas da fala, tais como textos projetados através da recitação, sprechstimme, recitativo declamatório em estilo falado, utilização de fonemas do IPA e efeitos vocais, sons imitativos ou improvisados que incluem gargalhadas, falsete em alturas indeterminadas, morphing vocálico, muting vocal, trilos de garganta, zumbidos com os lábios, inspirações e expirações, entre outros. Para tanto, serão apresentados alguns dados com fins de compreensão do seu contexto histórico e estético tendo como referências as peças Geographical Fugue (Ernst Toch), Ludus Verbalis (Einojuhani Rautavaara), Living room music (John Cage), Süßer Tod (Klaus Stahmer) e o cenário que as permeiam, estabelecendo uma relação com estudos e obras em outras formações vocais/instrumentais que nomeadamente verificam-se conexões com o estilo em questão de compositores tais como Schoenberg, Berio, Ligeti e Arpeghis, chamando atenção para questões até então pouco contempladas. Um breve panorama sobre obras para Coro Falado pode auxiliar no entendimento da utilização do texto e seus desdobramentos de transposição da fala para a música revelando procedimentos estruturantes no campo da Composição.UA Editora2019-09-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/postip.v4i4.5059oai:proa.ua.pt:article/5059Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 4 No 4 (2017): Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 143-155Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 4 n.º 4 (2017): Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 143-1552184-6138reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/5059https://doi.org/10.34624/postip.v4i4.5059https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/5059/3781Pereira, Leonardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-21T07:46:07Zoai:proa.ua.pt:article/5059Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:41.893181Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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