A importância da disciplina de física e química do 3º ciclo do ensino básico na educação para o desenvolvimento sustentável
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10174/15966 |
Resumo: | Neste relatório de atividade profissional, apresenta-se o desenvolvimento de um projeto aplicado na Escola Básica Vale de Milhaços, que se relaciona com a unidade didática: «Atmosfera e Mudança Global», pertencente ao programa da disciplina de Física e Química. Esta unidade está destinada ao estudo do fenómeno do efeito de estufa para o 3º ciclo do Ensino Básico. Utilizando o aquecimento global como tema organizador, propõem-se uma abordagem didática, explorando conceitos relacionados, quer com a influência da atividade humana na atmosfera e no clima, quer com a gestão sustentável dos recursos. Conceitos como mudança climática, uso racional de recursos, desenvolvimento energético e poluição são abordados, com os alunos de forma a relacioná-los com o fenómeno desenvolvido neste trabalho. Os problemas ambientais com dimensão global têm, desde os últimos tempos, preocupado não apenas as comunidades científicas, mas também um número cada vez maior dos seus cidadãos. A deterioração progressiva da qualidade do ar, da água e dos solos, com evidentes implicações em todos os ecossistemas, é cada vez maior, contribuindo para a perda da qualidade de vida das suas populações. Este relatório discute a mudança climática e menciona os gases de efeito estufa como principal causa do aquecimento global. Descreve os efeitos catastróficos que o aquecimento global pode causar ao planeta, faz referência às metas de redução das suas emissões de gases de efeito de estufa (GEE) e apresenta os mecanismos de flexibilização estabelecidos no Protocolo de Quioto. O Mecanismo de Desenvolvimento Limpo (MDL) é o único mecanismo de flexibilização que permite a participação de países em desenvolvimento, para que estes reduzam as emissões de GEE por meio de projetos que atinjam o desenvolvimento sustentável. Deste modo, o presente trabalho é o relato de um percurso em que a reflexão e a ação se completam e se legitimam mutuamente. Por um lado, fundamentámos e interpretámos os resultados de uma intervenção direta, que efetuámos na escola, através de um trabalho preparado e desenvolvido, (enquanto professora de Física e Química, com a Agência Municipal de Energia e com os alunos da turma B, ao longo do seu 3º ciclo de escolaridade) por outro lado, centrámos a nossa reflexão no domínio da responsabilidade.Pretende-se, com este trabalho, informar, sensibilizar e consciencializar a comunidade educativa/escolar para a necessidade de implementar medidas de redução dos consumos de recursos, tais como: a energia, a água e os resíduos, visando a consequente diminuição das emissões de dióxido de carbono (CO2), no Concelho do Seixal. Procurámos também, incutir o sentido da responsabilidade individual, incentivando desta forma toda a comunidade educativa a participar nas ações desenvolvidas na escola; ABSTRACT: In this Professional activity report is presented the development of a Project implemented in the Escola Básica Vale de Milhaços, which is related with the school program unit: «Atmosphere and Global Change», belonging to the discipline program of Physics and Chemistry. This unit is intended to the study of the phenomenon of greenhouse effect for the third grade of the Portuguese Basic Education. Using global warming as the aggregation theme we proposed a didactic approach, exploring related concepts, either to the influence of human activity on the atmosphere and climate, either with the sustainable management of resources. Concepts as climate change, reasonable use of resources, energy development and pollution are addressed, with students in order to relate them to the phenomenon developed in this work. Environmental problems with global dimension have, since the last times, concerned not only the scientific community but also an increasing number of its citizens. The progressive deterioration of air quality, water and soil, with obvious implications in all ecosystems, is increasing, contributing to the loss of quality of life of their populations This report discusses climate change and mentions the greenhouse effect gases as the main cause for global warming. Describes the catastrophic effects that global warming could cause to the planet, makes reference to reduction targets for reducing their emissions of greenhouse gases (GHG) and presents the flexibility mechanisms established by the Kyoto Protocol. The Clean Development Mechanism (CDM) is the only mechanism that allows the participation of developing countries so that they reduce the GHG emissions through projects that achieve sustainable development. Thus, the present work is an account of a journey in which the reflection and the action complement and legitimize each other. On one hand, we based and interpreted the results of a direct intervention, which we carried out in school, through a work prepared and developed, (as teacher of Physics and Chemistry with the Agência Municipal de Energia and the students of class B, during their 3rd cycle of scholarship) on the other hand, we have focused our thinking in the domain of responsibility. It is intended with this work, inform, sensitize and raise awareness to the educational/school community for the need to implement actions to reduce consumption of resources such as: energy, water and waste, in order to thus reduce emissions carbon dioxide (CO2), in the Concelho do Seixal. We tried also to instill a sense of individual responsibility, thus encouraging the entire community to participate in educational activities developed in school. |
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Conceitos como mudança climática, uso racional de recursos, desenvolvimento energético e poluição são abordados, com os alunos de forma a relacioná-los com o fenómeno desenvolvido neste trabalho. Os problemas ambientais com dimensão global têm, desde os últimos tempos, preocupado não apenas as comunidades científicas, mas também um número cada vez maior dos seus cidadãos. A deterioração progressiva da qualidade do ar, da água e dos solos, com evidentes implicações em todos os ecossistemas, é cada vez maior, contribuindo para a perda da qualidade de vida das suas populações. Este relatório discute a mudança climática e menciona os gases de efeito estufa como principal causa do aquecimento global. Descreve os efeitos catastróficos que o aquecimento global pode causar ao planeta, faz referência às metas de redução das suas emissões de gases de efeito de estufa (GEE) e apresenta os mecanismos de flexibilização estabelecidos no Protocolo de Quioto. O Mecanismo de Desenvolvimento Limpo (MDL) é o único mecanismo de flexibilização que permite a participação de países em desenvolvimento, para que estes reduzam as emissões de GEE por meio de projetos que atinjam o desenvolvimento sustentável. Deste modo, o presente trabalho é o relato de um percurso em que a reflexão e a ação se completam e se legitimam mutuamente. Por um lado, fundamentámos e interpretámos os resultados de uma intervenção direta, que efetuámos na escola, através de um trabalho preparado e desenvolvido, (enquanto professora de Física e Química, com a Agência Municipal de Energia e com os alunos da turma B, ao longo do seu 3º ciclo de escolaridade) por outro lado, centrámos a nossa reflexão no domínio da responsabilidade.Pretende-se, com este trabalho, informar, sensibilizar e consciencializar a comunidade educativa/escolar para a necessidade de implementar medidas de redução dos consumos de recursos, tais como: a energia, a água e os resíduos, visando a consequente diminuição das emissões de dióxido de carbono (CO2), no Concelho do Seixal. Procurámos também, incutir o sentido da responsabilidade individual, incentivando desta forma toda a comunidade educativa a participar nas ações desenvolvidas na escola; ABSTRACT: In this Professional activity report is presented the development of a Project implemented in the Escola Básica Vale de Milhaços, which is related with the school program unit: «Atmosphere and Global Change», belonging to the discipline program of Physics and Chemistry. This unit is intended to the study of the phenomenon of greenhouse effect for the third grade of the Portuguese Basic Education. Using global warming as the aggregation theme we proposed a didactic approach, exploring related concepts, either to the influence of human activity on the atmosphere and climate, either with the sustainable management of resources. Concepts as climate change, reasonable use of resources, energy development and pollution are addressed, with students in order to relate them to the phenomenon developed in this work. Environmental problems with global dimension have, since the last times, concerned not only the scientific community but also an increasing number of its citizens. The progressive deterioration of air quality, water and soil, with obvious implications in all ecosystems, is increasing, contributing to the loss of quality of life of their populations This report discusses climate change and mentions the greenhouse effect gases as the main cause for global warming. Describes the catastrophic effects that global warming could cause to the planet, makes reference to reduction targets for reducing their emissions of greenhouse gases (GHG) and presents the flexibility mechanisms established by the Kyoto Protocol. The Clean Development Mechanism (CDM) is the only mechanism that allows the participation of developing countries so that they reduce the GHG emissions through projects that achieve sustainable development. Thus, the present work is an account of a journey in which the reflection and the action complement and legitimize each other. On one hand, we based and interpreted the results of a direct intervention, which we carried out in school, through a work prepared and developed, (as teacher of Physics and Chemistry with the Agência Municipal de Energia and the students of class B, during their 3rd cycle of scholarship) on the other hand, we have focused our thinking in the domain of responsibility. It is intended with this work, inform, sensitize and raise awareness to the educational/school community for the need to implement actions to reduce consumption of resources such as: energy, water and waste, in order to thus reduce emissions carbon dioxide (CO2), in the Concelho do Seixal. We tried also to instill a sense of individual responsibility, thus encouraging the entire community to participate in educational activities developed in school.Universidade de Évora2015-10-08T11:11:24Z2015-10-082012-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/10174/15966http://hdl.handle.net/10174/15966porDepartamento de Químicateses@bib.uevora.pt304Pinheiro, Isabel Maria Chanocainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T19:02:16Zoai:dspace.uevora.pt:10174/15966Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:08:24.266687Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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A deterioração progressiva da qualidade do ar, da água e dos solos, com evidentes implicações em todos os ecossistemas, é cada vez maior, contribuindo para a perda da qualidade de vida das suas populações. Este relatório discute a mudança climática e menciona os gases de efeito estufa como principal causa do aquecimento global. Descreve os efeitos catastróficos que o aquecimento global pode causar ao planeta, faz referência às metas de redução das suas emissões de gases de efeito de estufa (GEE) e apresenta os mecanismos de flexibilização estabelecidos no Protocolo de Quioto. O Mecanismo de Desenvolvimento Limpo (MDL) é o único mecanismo de flexibilização que permite a participação de países em desenvolvimento, para que estes reduzam as emissões de GEE por meio de projetos que atinjam o desenvolvimento sustentável. Deste modo, o presente trabalho é o relato de um percurso em que a reflexão e a ação se completam e se legitimam mutuamente. Por um lado, fundamentámos e interpretámos os resultados de uma intervenção direta, que efetuámos na escola, através de um trabalho preparado e desenvolvido, (enquanto professora de Física e Química, com a Agência Municipal de Energia e com os alunos da turma B, ao longo do seu 3º ciclo de escolaridade) por outro lado, centrámos a nossa reflexão no domínio da responsabilidade.Pretende-se, com este trabalho, informar, sensibilizar e consciencializar a comunidade educativa/escolar para a necessidade de implementar medidas de redução dos consumos de recursos, tais como: a energia, a água e os resíduos, visando a consequente diminuição das emissões de dióxido de carbono (CO2), no Concelho do Seixal. Procurámos também, incutir o sentido da responsabilidade individual, incentivando desta forma toda a comunidade educativa a participar nas ações desenvolvidas na escola; ABSTRACT: In this Professional activity report is presented the development of a Project implemented in the Escola Básica Vale de Milhaços, which is related with the school program unit: «Atmosphere and Global Change», belonging to the discipline program of Physics and Chemistry. This unit is intended to the study of the phenomenon of greenhouse effect for the third grade of the Portuguese Basic Education. Using global warming as the aggregation theme we proposed a didactic approach, exploring related concepts, either to the influence of human activity on the atmosphere and climate, either with the sustainable management of resources. Concepts as climate change, reasonable use of resources, energy development and pollution are addressed, with students in order to relate them to the phenomenon developed in this work. Environmental problems with global dimension have, since the last times, concerned not only the scientific community but also an increasing number of its citizens. The progressive deterioration of air quality, water and soil, with obvious implications in all ecosystems, is increasing, contributing to the loss of quality of life of their populations This report discusses climate change and mentions the greenhouse effect gases as the main cause for global warming. Describes the catastrophic effects that global warming could cause to the planet, makes reference to reduction targets for reducing their emissions of greenhouse gases (GHG) and presents the flexibility mechanisms established by the Kyoto Protocol. The Clean Development Mechanism (CDM) is the only mechanism that allows the participation of developing countries so that they reduce the GHG emissions through projects that achieve sustainable development. Thus, the present work is an account of a journey in which the reflection and the action complement and legitimize each other. On one hand, we based and interpreted the results of a direct intervention, which we carried out in school, through a work prepared and developed, (as teacher of Physics and Chemistry with the Agência Municipal de Energia and the students of class B, during their 3rd cycle of scholarship) on the other hand, we have focused our thinking in the domain of responsibility. It is intended with this work, inform, sensitize and raise awareness to the educational/school community for the need to implement actions to reduce consumption of resources such as: energy, water and waste, in order to thus reduce emissions carbon dioxide (CO2), in the Concelho do Seixal. We tried also to instill a sense of individual responsibility, thus encouraging the entire community to participate in educational activities developed in school. |
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